hej är HELT ny me allt som kretsar runt PELLETS har instalerat en PX21 i min 1200 Family 04a säjälv då det va lite panik me en ny värme källa brännaren me tillbehör är från 05 o i mycket gott skick köpte det BEG kan ja ju tilläga o innstallerat den själv me. det går åt otroliga mänger me pellets tycker ja iaf. det går typ 8 säck i veckan o huset ja värmer upp är 60 kvadrat uppe ock så har ja 60 kvadrat källare me två elemet ett i garaget o ett i duschrummet. tycket det värkar vara mycke el har ja fel????? för enligt mina beräkningar så ska enn pall 6 o en halv vecka o det är mycket tycker ja???.. tacksam för alla svar
Huset är i och för sig inte så stort men värmer du en oisolerad källare också så så ökar pelletsåtgången. Har du provat hur mycket själva bostaden drar? Beror också på var du bor. Här är nu -12 grader och jag räknar då med en dygnsförbrukning på drygt 1,5 säckar.
Har du alla turbulatorer kvar i pannan? Har du dragbegränsare i rökröret.
Speciellt vid blåsväder som nu kan förbrukningen sticka iväg om man inte har kontroll på draget.
Rökgastemperaturen kan ju också vara värd att kontrollera. Det räcker nog med 150 grader om inte skorstenen är mycket lång.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Om det är ett gammalt dåligt isolerat hus tycker jag inte att det låter så värst mycket. Om du nu som jag har runt 10 minus.
Enkelt sätt att kontrollera är ju att jämföra med hur mycket energi ditt hus gjorde av med innan du bytte till pellets, allt går ju att göra om till kWh
Edit:
1 liter olja = 10 kWh
1 kg pellets räknat på ca 85 % verkningsgrad = ca 4 kWh
1 kWh el = 1 kWh
Senast redigerad av Danne82 den fre 26 nov, 2010 23:40, redigerad totalt 1 gånger.
källaren är ju oisolerad men det är ju bara två små elemetn o har nu 11 minus häe hemma i karlskoga. men tycker bara att det går oerhört mycket pellets för en sån liten villa som ja har! huset är tillägggisolerat utervägg o tak. väg 90 o tak 430 i tak.
en sån där "spjälgrej" har ja i röret haha inte min starka sida detta
Jag tror inte att 8 säckar i veckan är så jätte mycket när det är så pass kallt, vet dock inte hur källare spelar in eftersom jag inte har någon själv.
Turbulatorer:
Senast redigerad av Danne82 den fre 26 nov, 2010 23:51, redigerad totalt 1 gånger.
hahahaha fan ja måst ju sitta på dena sida hela tin så ja ska fatta all denna grekiskan men japp alla dom sitter kvar i pannan.. men ska ja stänga "splätte" hels el???? kan ju tilläga att ingen har vart här o ställt in brännaren efter ja monterat den, o jag kör me närkepellets.
men det blir jätte fin aska
Senast redigerad av Stellan177 den fre 26 nov, 2010 23:52, redigerad totalt 1 gånger.
okey men då har ja en fråga till luckan ni ser på pannan lite längre upp på sidan där har ja satt i min temperatur givare är det helt åt helvetes fel el????
Om du menar tempgivaren till brännaren så sitter den på min panna under den lilla svart plastluckan till vänster om den stora fyrkantiga som du ser på denna bild.
okey okey.men då har jag stoppat ner min helt fel för ja har stoppar ner min i den stora fyrkanten,o då är ju min riktigt fel el kan man ha den där????