pellets är billigast
pellets är billigast
effecta 220c automatsotning,ecotec a4 20kw,
tidigare infraheat 2000
mafa mini,hus 1880 310m2.
växjö
tidigare infraheat 2000
mafa mini,hus 1880 310m2.
växjö
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Ja, och det som nog får Gammelpannans Vänner att sätta kyrkkaffet i halsen är ju att de ger mig rätt i att det inte är lönande att ha gammal panna med ny brännare. Ny brännare i ny effektiv panna, så håller påståendet om att pellets är billigast. Ser man till ved, så kan det se billigare ut på papperet, men i verkligheten skall man ha så mycket elände för att det skall vara miljögodkänd så att man köper sig till fant på teknologi, som sedan skall underhållas med ny keramik här, och kanske nya sensorer där - och på toppen av allt elände måste man ha någon som kan sköta eldningen om man skall åka bort. Att använda elpatroner undergräver hela budgeten. Så när allt kommer omkring, så är pellets det billigaste av de automatiserbara alternativen 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Ja mycket ska man läsa innan öronen trillar av!
Två personer som utalar sig om pellets och helt plötsligt så är alla gamla pannor skit och det lönar sig inte att köra en ny brännare i dem.
Ja detta stärker bergatorparens teori direkt att då blir pellets billigast!
Jämfört med vad?
Bergvärmepump eller olja eller gas eller el?
Ja det vet nog varje person bäst vad som passar en tycker jag och dra en slutsats av vad två personer säger är lite i tunnaste laget.
Två personer som utalar sig om pellets och helt plötsligt så är alla gamla pannor skit och det lönar sig inte att köra en ny brännare i dem.
Jämfört med vad?
Ja det vet nog varje person bäst vad som passar en tycker jag och dra en slutsats av vad två personer säger är lite i tunnaste laget.

CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Jag säger som Fox Mulders farsa (cancermannen) skulle ha sagt; Its all about efficiency.
Bergatorparens pannmek hade inte den rätta kompetangsen och verkningsgraden hamnade under 50%.
Jag tror jag hade 65-70% på min ctc265.
Men visst är det skönt att ha en bättre och effektivare panna.
En ny panna för 60 000 kan nog ta närmare 25 år att tjäna in på pelletsförbrukningen
Bergatorparens pannmek hade inte den rätta kompetangsen och verkningsgraden hamnade under 50%.
Jag tror jag hade 65-70% på min ctc265.
Men visst är det skönt att ha en bättre och effektivare panna.
En ny panna för 60 000 kan nog ta närmare 25 år att tjäna in på pelletsförbrukningen
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
själv har jag en eryl från slutet 50 början 60 nånting med hyffsat modern brännare. mätt upp den till 86 i verkningsgrad,men det betyder inte så mycket i verkligheten.den funkar. klart en modern pelletspanna är bättre i verkningsgrad men tror inte man tjänar på att investera i en ny för 60tkr,kanske väldigt långsiktigt MEN det är ju bekvämligheten man vill åt!
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Det är en skillnad mellan 1960 och 2010: Energipriserna. Varför skulle man bygga pannor 1960 som syftade in sig på att ha mer än 65 - 70 % verkningsgrad? Hur skulle man betala för den forsknings och utvecklingskostnader med de priser marknaden var villig att betala for en ny panna den gång? Människorna 1960 hade lyxen att kunna välja mellan avsevärt flera energiformer än vi har idag, eftersom man inte behövde tänka miljö. Man hade ved, olja, koks, kol, torv, briketter och el. Hur många av dessa finns kvar som realistiska alternativ? Idag står valet mellan värmepumpar, fjärrvärme och pellets. De andra alternativen är antingen inte ekonomiskt försvarbara, eller inte rikstäckande - detta senare gäller fjärrvärme i synnerhet. Och vad händer då när utbudet av energiformer krymper medan efterfrågan ökar till följd av ökad befolkningsstorlek? Jo priserna stiger, och då har jag svårt att se annat än att teknologin från den tid energi inte var det stora problemet, idag får svårt att hålla jämna steg. Dagens teknologi är, förhoppningsvis, anpassad vår tids realiteter. Därför kommer jag att fortsätta lägga pengar på att hålla pelletshandlaren tillräckligt hungrig för att vara motiverad att ge bra service. 

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Jag har ju en gammal CTC total och jag håller med Torsten att det behövs väldigt många år att tjäna in en ny panna pelletsföbrukningen ..jag räknade på det för länge sedan och om jag inte minns fel så rör det sig om 30-35 år innan den nya pannan skulle vara betald med minskade pelletsförbrukningen eller om man vill säga med verkningsgraden och då räknade jag enbar pannpris med egen montering ..nää faktiskt så är det skitbilligt att fortsätta att köra på gamla pannan gämfört med att byta panna bara för verkningsgrad.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Inte visste jag att du läste med öronen, Brynäs?Brynäs skrev:Ja mycket ska man läsa innan öronen trillar av!
Jämfört med vad?
Skall man jämföra måste man jämföra med det som finns till hands och i allmän bruk - och i våra dagar så är det de alternativen du radar upp med tillägg av fjärrvärme - som kostar lite mer än pellets.

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Att uppvärmning av hus är ett hett samtalsämne kan man ju se i denna tråd.
Men sluta göra gliringar hit och dit och märk inte ord på det sättet.
Det skapar bara irritation och ilska.
Nu till ämnet.
Pellets är billigt om man jämför med el, olja, fjärrvärme och i vissa fall även värmepumpar. ( En luftvärmepump uppe i Norrland är ju inte så lyckat)
De vi inte nämner så ofta här är fliseldning. Men det kanske beror på att det tar mer plats och passar sig inte för småhushåll. Annars är det nog det billigaste när det gäller automatiska värmesystem.
Sedan förstår jag att många med gamla pannor med pellets brännare tröttnar.
Alla vill ju ha komfort och hinna med en massa annat än att titta till panna varje vecka under vinter halvåret. Sedan så får man oftast som husägare såna intryck från försäljare att pellets är så enkelt och bra så man knappt behöver bry sig.
Gammal panna är mycket sämre på alla sätt. En ny pellets anläggning har bättre verkningsgrad, lättare att sköta och behövs inte sotas ur så
ofta.
Men sluta göra gliringar hit och dit och märk inte ord på det sättet.
Det skapar bara irritation och ilska.
Nu till ämnet.
Pellets är billigt om man jämför med el, olja, fjärrvärme och i vissa fall även värmepumpar. ( En luftvärmepump uppe i Norrland är ju inte så lyckat)
De vi inte nämner så ofta här är fliseldning. Men det kanske beror på att det tar mer plats och passar sig inte för småhushåll. Annars är det nog det billigaste när det gäller automatiska värmesystem.
Sedan förstår jag att många med gamla pannor med pellets brännare tröttnar.
Alla vill ju ha komfort och hinna med en massa annat än att titta till panna varje vecka under vinter halvåret. Sedan så får man oftast som husägare såna intryck från försäljare att pellets är så enkelt och bra så man knappt behöver bry sig.
Gammal panna är mycket sämre på alla sätt. En ny pellets anläggning har bättre verkningsgrad, lättare att sköta och behövs inte sotas ur så
ofta.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Ja för tillfället så grinar vi inte här hemma när det skall beställas hem pellets...Tjocka välisolerade väggar med 3 glas fönster ...max förbr 4 pall/år...4*2078=8313 riksdaler
Men det är våran kåk det...skulle kanske haft nån annan uppvärmning med större förbrukning vad vet jag
Men suktar i alla fall fortfarande efter en digital" biomatic20+

Men det är våran kåk det...skulle kanske haft nån annan uppvärmning med större förbrukning vad vet jag

Men suktar i alla fall fortfarande efter en digital" biomatic20+

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Ja tg! he he....."Det skall va gött och elda annars kan det kvitta"...gött och elda annars kan det kvitta"..
"Gud bless the woodprodukter."..

"Gud bless the woodprodukter."..

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd