Felkod E8 SwePell 24 (TB Mini)

Skriv svar
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Felkod E8 SwePell 24 (TB Mini)

Inlägg av M.Lindskog »

Hej,

Hade denna morgon driftstopp & felkod E8. Startade om, fick samma kod efter en kort stunds drift.

Manualen säger:
5.5 Felkod E8
Fel på elektroniken.
Troliga orsaker
* Externskruven går tungt (rengör och kontrollera skruven).
* Knapp varit påverkad vid spänningstillslag (återställ och fortsätt köra).
* Bristfällig elanslutning (glapp, dålig noll-ledare).
Pkt 1: Har testkört skruven med återställnings-/matningsknappen. Lät den gå en bra stund, märkte ingen som helst skillnad på driften. Det var jämnt & fint.

Pkt 2: Har mycket svårt att tro detta då ingen/ingenting kunnat trycka in någon knapp. De är heller inte tröga eller så, dvs. har med största sannolikhet inte fastnat i intryckt läge.

Pkt 3: Jag hade isär hela paketet, såväl skruvmotor som styrdosa och kollade samtliga kabelanslutningar. Kunde inte se att något såg ut att vara glappt eller ärgat.

Nu går förvisso brännaren stabilt igen sen några timmar, men jag blir ändå fundersam.

:?: Några idéer om vad som kan ha orsakat detta?
Någon annan som haft denna felkod & listat ut felorsaken?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Uppdaterar denna tråd, då det kan finnas någon annan som någon gång råkar ut för samma sak.

Efter en del :evil: och :?, samt telefonsamtal med Kenneth på TorsbyUgnen (tack för suverän support!) med mera kom jag fram till att en trolig orsak är att styrboxen blir för varm vilket i sin tur får elektroniken att spöka. Vissa elektronikkomponenter är som bekant temperaturkänsliga.

Anledningen att jag kom in på det här spåret var detta: Samma dag som problemen började hade jag nämligen installerat ett nytt slutet expansionskärl i pannrummet. Detta är placerat precis bredvid pannan, ca en halvmeter från där styrboxen satt monterad. Eftersom kärlet än så länge är oisolerat blir det väldigt varmt på ytan och därigenom har tempen i pannrummet stigit ett par grader; jag har loggat den till strax över 25 när brännaren går för fullt.

Av en slump märkte jag att brännaren gick mer stabilt när jag lämnade pannrumsdörren öppen. :idea: Detta fick mig att hajja till...

Experimenterade därför med att flytta styrboxen till en plats där den sitter i draget från tilluftsventilen och se, nu har det gått stabilt i en vecka utan en enda E8. :!:

Nästa steg blir att isolera exp.kärlet och se hur mycket det ger på pannrumstempen. Boxen sitter inte jättebra där den sitter idag och jag vill gärna sätta tillbaka den på sidan av pannan.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Skriv svar