Jobbigt med elbil

Det skiljer en hel del mellan olika bilar och var man "tankar"/fyller på med el. Såg en provkörning av en ny elbil på youtube, en av de första av märket i Sverige. Kommer dock inte ihåg märket, men bilen drog 2,67 kW/mil vid långkörning och de blev tvungna att "tanka" under färden på ett "snabbpåfyllningsställe" där elen kostade 9kr/kW så bränslepriset blev nästan dubbelt mot vad min Skoda Superb diesel drar vid långkörning dvs strax över 24 kr/mil...Andreas Hansson skrev: ↑tis 23 jan, 2024 21:21 Ahh idag drog den 1,38 kWh per mil till jobbet. blir ju nästan 2 kr milen.
Jobbigt med elbil![]()
De flesta med elbil tankar hemma. När du vaknar har du alltså på sommaren ca 50 mils räckvidd i tanken. på vintern ca 30-35 med min bil.Roli skrev: ↑ons 24 jan, 2024 08:26Det skiljer en hel del mellan olika bilar och var man "tankar"/fyller på med el. Såg en provkörning av en ny elbil på youtube, en av de första av märket i Sverige. Kommer dock inte ihåg märket, men bilen drog 2,67 kW/mil vid långkörning och de blev tvungna att "tanka" under färden på ett "snabbpåfyllningsställe" där elen kostade 9kr/kW så bränslepriset blev nästan dubbelt mot vad min Skoda Superb diesel drar vid långkörning dvs strax över 24 kr/mil...Andreas Hansson skrev: ↑tis 23 jan, 2024 21:21 Ahh idag drog den 1,38 kWh per mil till jobbet. blir ju nästan 2 kr milen.
Jobbigt med elbil![]()