Ständiga problem med askskrapning.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Ständiga problem med askskrapning.

Inlägg av Sverker G »

Har ända sedan jag fått pannan + brännare från Janfire (lite mer än ett år sedan) har det banne mig bara varit strul.

Nu askskrapar den inte som den skall. Den kör igång och låter som att den jobbar, sedan lyser den rött och tjuter.
"FEL!!!! askskrapning" står det på displayen. Har stängt av, och gjort ren brännaren så gott jag kunnat.

Nu har askskrapan även satt sig, eller rättare sagt fastnat. När jag stängt allt för att kunna göra ren brännkoppen är askskrapan bara halvvägs fram så att säga.
Kan man öppna den på något sätt för att komma åt under för att göra rent? Misstänker att någon pellets kan ha kilat fast sig eller nåt.

Nu är det ju helg, och firman ha ju natruligtvis stängt och ingen jour har de heller... är riktigt irriterad på detta...

De var här bara för en månad sen pga samma problem.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Här kan du läsa en tråd av flera.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... kskrapning

Skriv under SÖK knappen:askskrapning :idea: så finns det flera :wink:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Man kan skruva loss brännkoppen vid att lossna de 2 skruvar på utsidan längst upp & fram på brännkoppen. I samma höjd men in mot brännarens mekanik är det också 2 skruv som ska lossas, sedan kan man lirka upp brännkoppen.

MEN VAR FÖRSIKTIG!!!! Temperatursensorn sitter på bakkanten av brännkoppen och det är lätt att dra loss den och det vill du inte!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Prova om du har ett plattjärn , att knacka lite fösiktigt på framkanten , se om det lossnar . Om du vill kan du gå in och titta på video hur det är ihopsatt i bifogad länk http://www.ved-pellets.se/butik/commerce.cgi
Visserligen tycker jag inte att det ska vara din sak att fixa till det . Men tydligen funkar det så , menar om du haft så mycket strul innan . Synd för det verkar vara bra grejer annars . Beror nog mycket vilken Åf man lyckas få tag i :roll: Janfire själva verkar ju vilja ha det så ??


Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Ok, tack för tipsen.

Håller med om att det inte borde vara min grej att fixa, men eftersom det är helg och pannan ständigt droppar till 34 grader, står och drar på elpatron när det är 20 minus ute plus att de där nissarna till återförsäljare är för lata för att ha jour så blir det min grej.
Ursäkta, men är bara d****t less på detta.

WEPE:
Kunde tyvärr inte se någon av filmerna, varför vet jag inte. Finns det andra länkar el andra filmer. Hade varit PERFEKT!

ICECAP:
Var och skruvde på brännaren igår. En del av skruvarna satt som bergen så de gick bara inte att få loss, trots att jag använde rörtång som hävstång. Rädd för att jag slätar av skruven om jag tar i mer än vad jag gjorde igår...
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Synd att det inte går att se var du bor...

Edit: kollade på din profil och Rättvik är inte "i närheten" av mig...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Kollade länken till Eldkraft , verkar inte funka :roll: Är det inte smidigare att lossa kåpan och kolla så det inte hänt något med askskrapmotorn ? Om du startar brännaren och håller in brytaren som känner av ifall brännaren sitter fast . Rör sig skrapan då ??
Eller går den halvvägs och stannar ?? Min gjorde så , det berodde på att
ett kontaktstycke inte var ordentligt itryckt på boxen . Försöker motorn att arbeta men inte skrapan rör sig verkar det ju som det låst sig . Kanske
något att börja med ?? Innan man går vidare ??

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Hmmm, låter lite läskigt... Men det kanske är för att jag inte riktigt vet hur den fungerar heller.
Börjar den med att askskrapa då? så att den inte kör igång nån eldningsprocess eller nåt?
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Bryter du huvudströmen först , tar ut brännaren , håller in brytaren på brännaren ,
slår på huvudbrytaren . Ska det komma upp vilken version du har i
displayen , lyser inte givaren till pelletsen så kommer det stå väntar på
pellets , fyller interna förrådet . Sedan kommer den att börja askskrapa . Så ska det funka .
Börjar den mata in pellets i brännaren , släpp brytaren på brännaren då kommer brännaren stanna
det lyser rött i displayen visa Brännare ute eller typ liknande , eller slå
av huvudbrytaren oxå . Klart att tycker du det känns obehagligt , kanske
bättre att avvakta tills det kommer någon ?? Enda sättet jag vet , för att kolla så det funkar som det ska .

Mvh

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Och jag, som har gjort programmen till alla versioner NH-brännare, kan intyga att den efter strömavbrott ska askskrapa.

Det finns dock ett undantag: om brännkoppen är värm nog OCH termostaten begär mer värme, då går den i uppvärmningsläge.

Men med kall askkopp kommer den att askskrapa först.

Om inte brytaren som avkänner att askskraparen är i läge är påverkat KOMMER en askskrapning att utföras vid uppstart, är brännkoppen "för varm" kommer den att kylas ner medelst fläkten. Askskrapningen är för att få askskraparen i rätt läge.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Ok.
Tack för tipset!

Nu var jag ned och kollade pannan igen och den hade stannat.
Denna gång hade den lyckats mata fram hela askskrapan och i den låg en stor ask-kaka som jag tog bort. Efter det har det fungerat bra.

Men nu har jag ltie tips på hur jag kan få loss askskrapan ifall det händer igen.

Hur ofta brukar ni sota ur pannan och göra ren brännaren?
Jag gör det varannan vecka under vintern och ca var tredje/fjärde vecka under sommaren.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Nu försöker jag att rensa pannan var 2-3 vecka, brännaren rensar jag aldrig och har inte gjort det sedan jag installerade den 2005.

Eller rättare: jag rensade den en gång då jag skulle fixa med temperatursensorn, den skulle flyttas (min brännare är en förserie) och då rensade jag bort lite skit men det var allt, det var i somras någon gång.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Brukar aska ur vintertid 1 gång i veckan , men går säkert köra två , sommaren kanske 1 gång mån ,men jag har ju en panna med mindre askutrymme än du Sverker ??
Brännaren brukar jag inte göra ren , men det händer att jag duschar på lite vatten på rostret , innan jag jag sätter tillbaka den , inga mängder typ en sån där blomsterdusch , efter tips från Janfire . Löser upp askrester bra . Vidare när jag kör med underhållseld nu när det är kallare , har jag ställt om så den askar ur efter 1100 inmatningar , alltså c:a hälften av grundinställningen , upplever det bättre . Har ställt in pannan på 4gr hysteres nu , då går den c:a 15-20 min på underhåll innan den kör fullt igen .


Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Iom. att jag ju såklart har senaste version mjukvara har jag ställt min att askskrapa för var 24kg pellets, det bör ge runt 3500 doseringar. Jag har ju även pannsensorn inkopplat (PT100) så jag har fullt modulerande drift för tillfället (-15°C ute).

Brännaren stoppar för varje 24kg (ca: 13 timmar mellan), kyler ner brännkoppen, askar ur, pytsar i ny startdos, eldar på den och kör på som förut, den reglerar effekten kontinuerligt så att min panna håller den måltemperatur jag har inställd (78°C i denna kyla) och huset förbrukar ca: 7½kW för tillfället.
Senast redigerad av Icecap den sön 04 jan, 2009 17:30, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Vet inte riktigt , men upplever det som att ju längre den går på underhåll ju mera kaka bildas det , som kan ställa till det med askskrapa . I varjefall hos mig . Men det är kanske olika ? Brännaren går bra nu , funkar som jag tänkt mig . Tyst och fint inga fel som dyker upp i displayen lite då o då , inte än så länge ivarjefall :wink:


Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Skriv svar