Ständiga problem med askskrapning.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Effekten på brännaren är 23 kw. Har tidigare haft den på 18 men då blev det kallt!

Jopp, ett år är grejjerna fyllda. Brännaren är nyfödd, dvs fabriksny.
Japp, dragregulator finnes och den skall de ha trimmat in.

Jo, det är ganska mkt, särksilt med tanke på att innan vi bytte brännare och det var runt 20 minus samt vid förra årets kallaste period drog ca 18-22 kg/dygn..
Ricke77
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: mån 25 feb, 2008 10:30
Ort: Halland Simlångsdalen

Inlägg av Ricke77 »

Det kan ju inte finnas någon som helst tvivel om att det är fel någonstans.
En sådan stor diff på förbrukningen mellan förra året och idag kan inte vara rimlig.
Jag tror fortfarande det är pannan som är boven i dramat.
Rökgastemperatur osv. ?? Är de värdena normala?? Hur mycket aska blir det och hur ser skorstenen ut??

Edit: Är det den verkliga förbrukningen eller vad brännaren visar??
Antar att du redan kontrollerat att den verkligen drar så mycket så det inte är brännaren som visar helt KAIKO...
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Njae, går på räkneverket i brännaren. Men ser man på förrådet så råder det inga större tvivel på att räkneverket har fel.

Rökgastemperaturerna är helt ok nu. Pannan har en verkningsgrad på 90%. Men någonstans tar energin vägen.
Ricke77
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: mån 25 feb, 2008 10:30
Ort: Halland Simlångsdalen

Inlägg av Ricke77 »

Du har inte byggt en pool som du har förträngt eller nåt?? Eller lånar grannen kanske lite varmvatten??
Nää,,, Skämt o sido... Jag måste säga att jag beundrar ditt tålamod. Hade det varit jag, (som svär varje månad jag får sota pannan) så hade pannan legat tippen för längesen om inte ÅF hade löst problemet!!
För mig verkar det orimligt att brännaren skall kunna elda på som den gör. Jag tycker du ska be dem kolla pannan ordentligt. Som du skrev så tar ju energin vägen någonstans... troligen upp till kråkorna...
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

" Men ser man på förrådet så råder det inga större tvivel på att räkneverket har fel."
Nu förstår jag inte helt... Blev det fel eller menar du att det inte räknar rätt?

Jag har från annan kontakt hört om en pellets som egentligen såg ganska OK ut osv. men som var total kass, knappast någon energi i (överdrift men nära sant) och då kan man knappast anklaga brännaren ju.

Jag har ju bara positiva erfarenheter OCH jag är partisk men jag tror faktisk att detta inte bara beror på brännaren.

Att köra brännaren på 23kW är i överkant men jag antar att mjukvaran inte är ny nog till att ställa den annorlunda.

Jag undrar en sak i detta: hur lång tid är det mellan eld"stopp" (blir ju UH-eld) och nästa start och hur stor differens är det på termostaten?

Jag kan inte matten runt detta men jag VET att någon här kan räkna ut energiåtgången med dessa tal (samt pannvolymen), det kan ju rent av vara så att det faktisk går åt sjukt med energi.

Jag VET att jag verkar partisk (nej, jag jobbar INTE på/för Janfire!) men jag har lärt mig att först samla data och _sedan_ bedöma var problemet är, att döma ut en brännare enbart för att det går åt pellets i parti och minut kan vara ganska fel om det faktisk är så att huset verkligen suger mycket.

För mig är det viktiga inte att döma ut något/någon men att hitta orsaken till problemet, är den hittat är resten enkelt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Oj, jo det blev fel. Det skall naturligtvis vara: "Men ser man på förrådet så råder det inga större tvivel om att räknteverket har RÄTT"

Jo, har skickat iväg en del av pelletsen from att den började dra sjukt mycket på analys. Har inte fått svaret ännu. Dock stämde rökgastemperaturen när de ställde om energivärdet från 4,8 till 4,4.
Volymvikten skulle dock ha stått på 750g/l då det var det den vägde, men då stämdte inte rökgaserna, så de ställde om det till 640 g/L istället.

Kan kolla upp hur lång tid det är emellan. Men idagsläget är det inte långtid... tycker den eldar jämt...

Men tycker det är konstigt att det har börjat dra så mycket pellets först nu. Förra året drog den inte i närheten av vad den drar nu,. visserligen var det en mildare vinter, men det var en el två veckors kyla och då drog den som mest runt 20kg/dygnet.
Skulle heller inte sagt så mycket om den drog 30-40 kg/dygn, men nu när den drar närmare 70kg/dygn... näe, det köper jag bara inte. Nåt är fel. Men det är klart att man måste reda ut VAD som är fel. Och det är det jag tycker att de är så soppiga på att göra! Det har tagit lång tid.
Och när man påtalar den höga fröbnrukningen så uppger de att:"ja, det är kallare ute så det är ju inte så konstigt..." eller "Ja, ni duschar väl mer nu och har det varmare inne"
Kan tala om att inget av det stämmer överens med verkligheten.
Vi varken duschar mer eller har det varmare inne än när vi hade direktel.

Men vart försvinner all energi??? Vårt hus borde vara ett såll med den energiåtgången vi har, och det är det inte. Förutom köket då...
LoonQ
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 21:46
Ort: Jomala, Åland
Kontakt:

Inlägg av LoonQ »

70kg/dygn låter otroligt mycket... Vilken typ av hus har du?, modell stort och gammalt? Rättviksparken:)?

Har hört hemmifrån (Orsa) att det varit ruskigt kallt där uppe i vinter.. men 70kg/dygn....

Reklamera skiten om de inte kan få det att fungera... anlita sedan en annan firma som säljer motsvarande grejer så fixar det sig säkert! Lycka till!
Nu: Nibe Fighter 310p,

Tidigare: Ariterm Biomatic 20+, MAFA Mini Mellanförråd, MAFA Villa Ute Bulkförråd, Automatisk fyllning av mellanförrådet (MAFA Systemlösning 2), Thermomatic ERA 10

080531 - 090531 5500kg
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag ser ett mönster här:
"Dock stämde rökgastemperaturen när de ställde om energivärdet från 4,8 till 4,4. Volymvikten skulle dock ha stått på 750g/l då det var det den vägde, men då stämde inte rökgaserna, så de ställde om det till 640 g/L istället."

Nu stämmer rökgasvärden efter vad jag läste.

Det JAG ser i detta är att pelletsen måste vara ganska blöt eller av en usel kvalitet, den VÄGAR 750g/L men för att förbränningen ska ställas måste den ställas till 640g/L, energiinnehållet är normalt 4,8Wh/g men "din" är 4,4.

Det JAG läser av detta är att det finns ett allvarligt problem med den pellets, har du testat att ta en känd vikt på elementet i en vecka (problemet har ju pågått ett tag) och vägt efteråt? Skillnaden ger ju en idé om vatteninnehållet och det är en av de saker som bör kollas.

Jag tror helt enkelt inte att brännaren kan orsaka detta förbruk om rökgasen är skapligt OK men är det en "blöt" pellets kan jag fint förstå alla problem och är det rent faktisk pelletsen skull är det ganska orättvist att anklaga brännaren...

Så det kunde vara kul med lite fakta enl. vad jag skrev här och tidigare, jag påstår inte att brännaren är perfekt men än så länge ser jag definitivt mest tecken på att pelletsen är ett stort problem.

EDIT: Och en test att göra för att kolla energiförbrukningen: slå av brännaren och kör på el-patron i kanske 2-3 dygn, logga elen innan och efter samt samma period utan patronerna, på det vis får du ett mycket exakt mått för energiåtgången. Detta kan sedan jämföras med pelletsåtgången och man kan se om det är extremt ovettigt eller om det faktisk är befogad.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ricke77
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: mån 25 feb, 2008 10:30
Ort: Halland Simlångsdalen

Inlägg av Ricke77 »

Har det varit samma leverantör av pellets hela tiden eller är det en annan nu när den drar så mycket?? Fuktig pellets, borde det inte bli annan aska av det??
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Ingen skillnad i aska men det går åt mycket energi till att torka bort vattnet ur pelletsen, detta borde i teorin sänka rökgastemperaturen en del vilket påverkar värmeöverföringen negativt.

Det blir ju som att elda med surved, askan är obrännbara delar av veden (mineraler osv) och det gör vatten ingen skillnad på. Likaså har spån som sådan ingen inverkan på sintring, dock kan jag se en liten ökning i teorin om man tänka så att spånen brinner så snabbt att de punktvis överstiger asksmälttemperaturen.

Och kvaliteten svänger en del oavsett om det är samma leverantör, tror att det dels beror på varierande kvalitet på råmaterial och dels problem att styra processen.

Och i detta ärende hade det varit guld att väga en säck för att se om den är blöt från fabrik eller om den hade sugit till sig efteråt men det är ju bulk så det blir ganska svårt ju...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ricke77
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: mån 25 feb, 2008 10:30
Ort: Halland Simlångsdalen

Inlägg av Ricke77 »

Man tycker ju att det borde vara fler pelletseldare i området som fått samma dåliga pellets.

EDIT: Det borde ju synas på röken om den är sur...
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Fick en gång ett tips av en erfaren pelletseldare med bulkförråd.
Låter lite fantasifullt men kanske fungerar det. :?:

Det är ett test på om pellets är fuktig.
Gräv ned ett nytt paket Lexand brungräddade knäckebröd ibland pelletsen en vecka. Blir mackorna knapriga och fina efter testet så är pelletsen bra, är brödet inte knaprigt så är pelletsen för fuktig. Tro't den som vill. :)

Hur vore det annars att bara mäta resistansen i pellets och jämföra mellan bra pellets och fuktig pellets. Det verkar vara så som ett sånt här instrument fungerar:
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=55507812

Tror ändå inte att den enorma förbrukningen kan bero bara på fuktig pellets.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Har nämnt det innan . Bara för installatören att sätta dit en extra skruv och testa med annan pellets ? Är oxå tveksam till att det bara beror på pelletsen ? Tycker det bör vara någon miss någonstans ? Synd att det blir sådana här tråkigheter . För grejerna i sig tror jag på , är helt opartisk .


wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Att testa med en "känd bra" pellets ville vara en mycket bra idé, jag hade även sänkt effekten till 18kW vilket borde räcka samtidig som det inte är för lite. Effektsänkningen borde ge en del effektivitetvinst och då snitteffekten vid 70kg/dygn är runt 14kW borde det räcka.

Jag tycker att det är på tok för många okända faktorer till att döma ut brännare eller pelletsen men de tecken jag ser lutar åt att pelletsen är undermålig men ingen fakta finns ju.

Jag skulle gärna se några svar på de frågar jag har kastat fram:
* Ta en portion pellets, väga (notera) och ställa på element i 1 vecka, väga sedan. Det ger en mycket bra indikator på fuktprocenten, tiden kan sannolikt förkortas i en ugn (~1 kg pellets, långpanna, 75°C i ugnen 3-4 timmer, borde ge en mycket bra indikation)

* Avkylningstiden för en känd temperaturskillnad när brännaren är av?

* Hur mycket går det åt på elpatron enbart?

Fakta kan vara att det faktisk går åt väldigt mycket värme till huset pga. en värmeläcka vilket skulle göra panna & brännare "oskyldiga".

Det kan även vara bränslet som håller usel kvalitet vilket också "frikänner" brännaren men det kan även vara en felinställning som får brännaren att köra med ett kraftigt luftöverskott, vid 23kW är detta dock knappast sannolikt då fläkten MÅSTE gå nära full patte för att klara jobbet. Och skulle det vara luftunderskott ville pannan sota igen illa kvickt.

Och då volymvikten och energiinnehållet avviker så kraftigt från vad som är mätt & "normalt" ser jag pelletsen som en "på synnerliga skäl" misstänkt och fram till motsatsen är bevisat håller jag mig till den teori.
Senast redigerad av Icecap den tis 17 feb, 2009 20:40, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Är det någon som vet något bra sätt eller bra sida där man kan räkna ut hur mycket energi det går åt att värma upp ett hus per kvm vid olika temperaturer?
Skriv svar