Janfire NH Askskrapning problem IGEN!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
nilimaa
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 22:35

Janfire NH Askskrapning problem IGEN!

Inlägg av nilimaa »

Nu har jag nya mjukvaran och allt. Det tog en vecka sen stannar bärnnare igen pga askskrapning.

Det går inte heller att få igång den igen. Varje gång jag startar upp den nu försöker den askskrapa men den lyckas inte och slår av sig.

Har det någonsin kommit fram någon lösning till det här?
Tronci
Entusiast!
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 05 sep, 2005 10:24

Inlägg av Tronci »

Hej!

Även jag har samma problem trots nya prog. ver. 1.18 : "!!! FEL !!! Askskrapar!"

För att få igång det så måste jag rengöra den manuellt genom att skrapa och dammsuga brännarrummet.
Och....
Man måste slå / banka lätt-medelhårt i askskrapan för att få igång den.....

Har ändrat inställningarna för askskrapningen gradvis från default värde 3500 till 1000 pelletsmatningar under 1 månad men har fortfarande samma problem... "!!! FEL !!! Askskrapar!"
Den fungerar bra med inställningen 500 ellet UTAN underhållseld men då blir många omstarter, ca. 20 -25 / dag....

Ur Janfire reklamblad:
" Du som kund tryggt kan välja beprövade produkter.... minst servicebehov av alla pelletsbrännare på marknaden. Brännaren är helautomatisk och självrengörande och kan köras i ett halvår i taget utan service och tillsyn."
Janfire NH pelletspanna och brännare + Pellistore förådd
nilimaa
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 22:35

Inlägg av nilimaa »

Svaret jag fått av Janfire nu....


Det beror på att bränanren är för varm udner askskrapningarna så att metallen skrovlas och fastnar i själva askskrapen.

Antingen så har jag för litet utrymme i pannan för brännaren så att lågorna slår tillbaka mot brännaren och hettar upp den. Detta går att lösa genom en förlängd arm som gör att lågorna ska skjutas längre in i pannan och undviker därmed att hetta upp metallen i brännaren.

Det kan också vara så att det räcker med att slå av underhållet. Om du har en stor ack tank så menar dom att du inte behöver underhåll. Förbrukningen av pellets ska inte öka för att du slår av den.


Är det någon som kan dementera / intyga dessa påståenden. Ikväll eller imorgonbitti kommer min installatör och ska göra ett nytt försök med brännaren.
Jag känner att fungerar det inte efter den här omgången så tänkte jag lämna tillbaka min Janfire NH med kringutrustning och hävda köpet.

Janfire påstår att de har marknadens mest underhållsfria brännare och att du t.om ska kunna lämna den i 6 månader. I dagsläget åker jag inte ifrån huset en långhelg för att jag vet att brännaren förmodligen stannar.

Det är också lustigt eller otroligt patetiskt att Janfire skryter över sin patentlösning med askskrap när det är just den som verkar kollapsa och stannar hela brännaren.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det är sant att brännkoppen måste kylas ner för att skrapningen kan ske, detta beror på värmeutvidgningen av materialen.

Jag har fått veta att det dessutom finns en del pellets som under nerkylningen sintrar fast ordentligt, av denna orsak finns det en test-mjukvara som tillåter skrapning med varm kopp.

Så problemet är egentligen att så länge koppen är varm är det mekanisk sett mycket svårt att skrapa och om koppen kyls ner med en luftström finns det vissa pellets som sintrar fast sig som betong och därmed blockerar skrapningen.

En tänkbar lösning kan vara att man kylar ner med en svag fläkt till en inte-helt-kall brännkopp men det tar tid att göra denna nerkylning då, kanske för lång tid till att det blir acceptabelt.

Jag vet att Janfire experimenterar en hel del för att lösa problemet men som jag ser det orsakas det inte enbart av brännaren men även av pelletskvaliteten. Jag har t.ex. aldrig haft dessa problem, jag har just varit borta en månad utan tillsyn med brännaren förutom snabba påfyllningar av förrådet. Faktisk har jag inte haft askskrapproblem alls under det år jag har kört den brännare förutom då jag testade att sätta gränstemperaturen högt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Tronci
Entusiast!
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 05 sep, 2005 10:24

Inlägg av Tronci »

Här kommer lite av min erfarenhet med NH brännaren...

Askskrapningen på min brännare kunde ej köras inte ens när temp i brännaren har gått ner till 14 grader! Då var brännaren på 4-e omgången askskrapning då den väntar i 10 min. mella varje omgång.


Att slå av underhållsvärmen är inte bästa lösningen när man inte har en ack-tank... I mitt fall skulle jag få 20-25 omstarter / dag när utetemp är mellan -10 - 25... grader

Med tanken på att det är bara ett fåtal brännare ( enl. Janfire ) som har detta problem så tror jag att det är fel just på min brännare...

Ha en bra dag allihopa!
Janfire NH pelletspanna och brännare + Pellistore förådd
nilimaa
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 22:35

Inlägg av nilimaa »

Kanske är det så att det är vissa brännare som det är fel på?

Jag har köpt min pellets ifrån http://www.dalapellets.se/
Någon som har erfarenhet ifrån dom?
Jag hoppas innerligt att det inte är pelletskvaliteten som tryter. Självklart menar dom själva att pelletsen håller bra kvalitet osv, men man vet juh aldrig.

Är dock lite tråkigt och en oerhörd nackdel ifrån Janfires sida om deras brännare brakar ihop om du har pellets med lite sämre kvalitet. Jag tycker dom borde kunna ordna sina brännare så pass bra att den kan klara av pellets även med låg kvalitet. Andra fabrikat verkar klara det.

Men vi får som sagt se vad som händer nu..
Magnus Olofsson
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 11:34
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Magnus Olofsson »

Själv har jag aldrig haft några som helst problem med att askskrapningen inte skulle fungera.

After att jag fick den nya flamriktaren med fastsvetsad plåtbit så har problemet med oförbrända pellets minskat avsevärt.

Verkar alltså vara individberoende hur bra brännaren fungerar. Alltså brännarindivid och inte ägare. :wink:

Att man skulle kunna nöja sig med att sota ur och ta bort aska endast en gång i halvåret tycker jag dock låter snudd på otroligt.
Naturligtvis beror det på hur stor förbrukning man har, men i min anläggning är det definitivt inte möjligt. Och jag har ju dessutom en komplett Janfire Integral så man kan ju knappast skylla på att askutrymmet skulle vara mindre än vad Janfire baserar sina reklamargument på.
Magnus Olofsson
Janfire Integral -06, stora PelliStore samt dragbegränsare
Bulkpellets från Stora Enso
Boyta 97 m², biyta 70 m², 20 ºC
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Med min trånga panna kan jag låta 1 ton gå igenom innan jag bör aska ur, jag har testat att låta den tugga 1½ ton och den tuggade på men det var ganska fylld då.

Min panna tillhör definitivt inte dom med god plats till aska så jag kan nog tro på att man kan vänta ½ år med en panna med bra plats till askan. Detta kräver dock nog att man inte tror att det är hela eldnings-halvåret men att man gör det 1/1 och 1/7 så att man fördelar eldningsperioden lika på de 2 halvårsperioder.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
JohanKD
Entusiast!
Inlägg: 115
Blev medlem: sön 01 jan, 2006 20:55
Ort: Karlstad

Inlägg av JohanKD »

Vill inte verka som en gnällspik men jag har samma problem som Tronic. Det funkar bra när jag kör utan underhåll.

Min hypotes är att det går mindre pellets nu när jag kör utan underhåll. Jag får längre gångtider och en lägre medeltemperatur i pannan. Utan underhåll och kallt ute får jag ett spann på 60-80 grader. Om jag kör med underhåll sjunker inte pannan under 72 grader.

Priset för detta är ett kallare hus. Är det värt det? Nej.

Vad tror ni om min teori? Spar jag pellets? Då kan jag ju i alla fall vara glad över det.
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
saabstefan
Stor entusiast!
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 13 jul, 2006 22:27
Ort: Örebro

Inlägg av saabstefan »

Jag är glad! För sedan min panna startades första december förra året så har jag inte tittat till den en enda gång. Börjar bli sugen på att öppna luckan och kolla in askfärg, oförbrännda pellets mm. Men den får nog gå mars ut eller så innan jag trycker på stopp första gången.

Kör med Laxå-pellets. En hel del spån tycker jag att det verkar vara, men min erfarenhet är rätt begränsad.

mvh
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

saabstefan skrev: Börjar bli sugen på att öppna luckan och kolla in askfärg, oförbrännda pellets mm.
Inte pilla ! Inget öppnande i onödan, Håll fingrarna i styr.

Skämt åsido, min går också klockrent och jag har redan tagit väck aska två gånger. Men så är det ju ett hyreshus också med förbrukning därefter.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jag tror kanske att Janfire fick mera elände om dom önskat sig med askskrapningen, och jag tänka mig att dom jobbar för fulla muggar för att lösa problemet, uppenbart är att det hela verkar vara känsligt beroende på panna, pelletskvalitet osv.

Personligen så vet i hundan om jag skulle ge mig på det, delarna måste ha rätt temperatur och en massa annat, det låter som om det blir lite för mycket handpåläggning av det hela, men eftersom det funkar klockrent hos några/en del/många/de flesta så går det ju att få till det i alla fall.

Så förhoppningsvis löser det sig så småningom.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
saabstefan
Stor entusiast!
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 13 jul, 2006 22:27
Ort: Örebro

Inlägg av saabstefan »

Micke_932 du skrev att
men eftersom det funkar klockrent hos några/en del/många/de flesta så går det ju att få till det i alla fall.

Så förhoppningsvis löser det sig så småningom.
Precis! Det var lite därför jag skrev mitt inlägg. För att ingjuta lite hopp i de stackare som har problem. Klart att det löser sig. Fast visst vore det lite trevligt om ngn från Janfire ville skriva lite svar på alla funderingar här i forumet. Icecap brukar ju redogöra för rätt mycket, men det vore trevligt med någon som skrev för Janfire mer oficiellt så att säga.

Kan någon förklara hur man gör ett "riktigt" citat. Detta är mitt första försök, och jag misstänker att det blir fel nu.

mvh
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
JohanKD
Entusiast!
Inlägg: 115
Blev medlem: sön 01 jan, 2006 20:55
Ort: Karlstad

Inlägg av JohanKD »

saabstefan skrev:Micke_932 du skrev att

Kan någon förklara hur man gör ett "riktigt" citat. Detta är mitt första försök, och jag misstänker att det blir fel nu.
Tycker du lyckades ganska bra.
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
saabstefan
Stor entusiast!
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 13 jul, 2006 22:27
Ort: Örebro

Inlägg av saabstefan »

nja, bättre än jag trodde iofs. Men om du kollar på Elvis inlägg här ovan en bit så står det "saabstefan skrev" istället för som på ditt och mitt "citat".
Kanske inte så viktigt, men hans ser lite proffsigare ut...

mvh
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Skriv svar