Janfire NH Askskrapning problem IGEN!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

saabstefan skrev:Men om du kollar på Elvis inlägg här ovan en bit så står det "saabstefan skrev" istället för som på ditt och mitt "citat".
mvh
Tryck på "citera" knappen till höger om inlägget.
Sudda bort allt ointressant och behåll det du ville citera.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
saabstefan
Stor entusiast!
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 13 jul, 2006 22:27
Ort: Örebro

Inlägg av saabstefan »

Tack Elvis!

Nu kan jag bli lika proffsig som du. På att citera. I pelletskunskap är jag kanske inte lika proffsig . Ännu...

trevlig helg!

stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
summerguy
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 16 maj, 2006 08:58
Ort: Oskarström

Ask skrapnings fel-....

Inlägg av summerguy »

Jag har gort min första service på brännaren och då bytte han ut en hel del grejer... inkl. nu styrbox. Allt var frid och fröjd tills jag upptäckte att nu så var underhållsfyr på.

Har kört klockrent sedan april förra året. Nu började det gnissla. Innan jag fick reda på hur jag gick in i "menyerna" och slog av underhållet så gick det 2-3 veckor. Då började den låta som en stenkross vissa stunder. Askskrapan fastnade. Vid underhåll så koksar pelletsen och detta är ett gissel för NH-brännaren.

Detta är min teori. Har nu gort rent o fint så nu får vi se hur det går...

Oskarström,Halmstad
AmiDog
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 04 apr, 2006 06:57
Ort: Kumla

Inlägg av AmiDog »

Körde NH sedan juli 2006 utan problem. För någon vecka sedan kom installatören och bytte nån del och uppgraderade mjukvaran. Skulle visst göras för att det kunde bli problem med askskrapningen.

Resultatet? Jo, den funkade fint nån vecka, men i fredags stannade den pga fel med askskrapningen. Installatören kom och fixade. Igår stannade den igen pga fel med askskrapningen... Tur man har elpatron...

Va bra, snacka om nedgradering och försämring. Brännaren funkade ju fint innan åtgärden. Plus att den nu låter så man är orolig för dess hälsa när den i stället för att mjukt och försiktigt askskrapa håller på och hackar sig fram (dunk, dunk, dunk...) vilket tydligen var för att den inte skulle fastna, men det verkar ju få motsatt effekt...

Nu skulle det visst göras nån modifiering i nästa vecka. Nån plåt som skulle buktas till så brännaren ska kunna blåsa rent sig bättre i samband med askskrapningen. Återstår att se om det hjälper...
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Detta "dunkande" är pga. effektreduceringen av motorn. Meddela din installatör att du vill ha reduceringen avstängt, det är en enkel grej via datorn eller servicemenyn.

Det är inte för att den inte skulle fastna men för att motorn med utväxling är så kraftig att OM den fastnar kan den dra sönder askskrapen och/eller växellådan.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
LynxX
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 02 dec, 2007 21:31
Ort: Metropolen Borås

Askskrapning

Inlägg av LynxX »

JeppJepp, vilka av dessa problem har jag inte upplevt?
Skrapa som fastnat, brytare till skrapan i fel läge, brott på axel som sitter på askskrapan, programfel - PHU!

Nu har jag inte det senaste programmet som skall lösa detta problemet - säger de.. Numera skall tydligen askskrapan "hacka" fram. Altså så startar och stannar askskrapmotorn stup i ett. Ngn som har det programmet och vet hur det fungerar?
Janfire Pelletspanna med automatisk spaksotning
Janfire NH S/N 055014 FW1.20F -aka- 1.22
Janfire Pellistore
Danfoss shuntautomatik och reglersystem - DIY - 16/21 °C.
Värmer 200 kvm
C.M.R.
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 22:35
Ort: HÄSSLEHOLM

Askskrapa , lösning framtagen

Inlägg av C.M.R. »

:!: Janfire har kommit fram till att man ska "pressa ned " två fördjupningar bak i botten på brännarkoppen, så att när askskarapan passerar dessa så blåser fläkten ut askan som finns bakom skrapan ut genom fördjupningarna och in framför skrapan, så att inte skrapan slaggar igen.
:arrow: Samtidigt byts askskraparen ut mot en som så att säga hackar och biosen i databoxen uppdateras (flashas) också.
Så är lösningen hittills.
Janfire har ett speciellt pressverktyg med ram till detta, men det kan göras på plats. Men det är tyvärr inget man själv kan göra. Har du garanti , ta kontakt med janfire och be att få brännarkoppen pressad, askskrapsmekanismen utbytt till nya ocn få biosen uppflashad.
Dessa upplysningar kan jag hjälpa till med.
Detta gäller de brännare som har problem med askskrapning.
Så här skriver janfire själva:
NH-Brännaren
Programändringar:
Senaste programversion 1,18 b infördes i produktion 070104 (Brännare nr: 1640) och är
kompletterat med flerspråksval, inga funktionella förändringar är införda. På detta sätt
förenklas versionshanteringen.
Konstruktionsändringar:
I produktionen har en ny typ av lagring för askskrapsmekanismen införts 061221
(Brännare nr: 1580), excenteraxelns lagring är kompletterad med ett löphjul. Reservdelssats
för utbyte av den gamla lagringen finns för beställning.
För att minimera risken för att den automatiska skrapan fastnar på grund av slagg och
föroreningar under skrapan har i produktion bottenplåten försetts med två utstansade
”gropar”. Detta infördes070219 (brännare nr. 1800) Stansning av ”gropar” på redan
levererade NH-brännare kan utföras av våra servicetekniker vid ordinära service tillfällen.

:roll: Dunkandet kan man reducera också genom att sätta en gummislang mellan brännarhöljet och chassit, så slipper man vibratonerna i plåten / Tips.
STOR ERFARENHET AV JANFIRE I MITT HUS 255kvm 2 vån med Janfire Pelletspanna (utan NH men med Flex-A)
LynxX
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 02 dec, 2007 21:31
Ort: Metropolen Borås

Mutter

Inlägg av LynxX »

Synd att min tvååriga garanti precis har gått ut. Ja, ja - jag får väl skylla mig själv som inte hållt mig uppdaterad...

Tack för infon!
Janfire Pelletspanna med automatisk spaksotning
Janfire NH S/N 055014 FW1.20F -aka- 1.22
Janfire Pellistore
Danfoss shuntautomatik och reglersystem - DIY - 16/21 °C.
Värmer 200 kvm
LynxX
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 02 dec, 2007 21:31
Ort: Metropolen Borås

Glad igen

Inlägg av LynxX »

Nu kom jag ju på att jag inte fick brännaren förrän i slutet på Januari även om pannan levererades tidigare. Kanon ju. Då skall jag sätta mig och ringa! Tack för infon!!! :D
Janfire Pelletspanna med automatisk spaksotning
Janfire NH S/N 055014 FW1.20F -aka- 1.22
Janfire Pellistore
Danfoss shuntautomatik och reglersystem - DIY - 16/21 °C.
Värmer 200 kvm
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Glad igen

Inlägg av Torsten »

LynxX skrev:Nu kom jag ju på att jag inte fick brännaren förrän i slutet på Januari även om pannan levererades tidigare. Kanon ju. Då skall jag sätta mig och ringa! Tack för infon!!! :D
Men här har ju skrytits rätt mycket om 5 års garanti på janfiren jag tror till och med det var på tändelementen. Är det två års garanti så fort kunden betalt fakturan och fem års garanti bara i förhandsreklamen?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Det är väl 3 år garanti om en godkänd av Janfire bes o installerat
den . Tecknar du ett service avtal gäller 5 år . Annars är det
väl 2 år som alla andra grejer ?



Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Lite snålt tycker jag, min brännare har 4 års garanti på allting oavsett vem som installerat den.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Kanske man kan tycka :roll: Får ju även ta hänsyn till
olika konstruktioner mmm. Tror att det mesta i Roslagsbrännarens
el tex är fördraget ??? Men visst kan vända på det , är det bara
installerat rätt , och man fick 4-5 år garanti . Inget jag skulle
protestera mot.


Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
nilimaa
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 22:35

Re: Janfire NH Askskrapning problem IGEN!

Inlägg av nilimaa »

14 år senare!

Så sitter jag med samma problem. Men jag kommer inte ihåg hur jag löste det för 14 år sen. Något gjorde jag för brännaren har tuffat på. Problem har uppstått och man har mer eller mindre blivit Janfire reparatör.

Men nu kommer jag inte ihåg hur jag löste det här problemet!?
Någon som har en lösning.

Annars skruvar jag upp brännaren i eftermiddag och försöker mig på en felsökning ifrån scratch igen. Antar att jag gjorde så sist och kom på en lösning. Kanske har inte min IQ sjunkit iallafall.
Janfire NH Brännare, Pellistore 3 ton
Albin Bio Pelletspanna + varvattenberedare 150 l
190 kvm, -78, soutterängvilla, 21 grader, Norra Dalarna
nilimaa
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 22:35

Re: Janfire NH Askskrapning problem IGEN!

Inlägg av nilimaa »

Öppnat upp och gjort rent (det brukar vara steg 1). Jag tyckte att skrapen gled dåligt och fastnade när jag knuffade den för hand. När jag väl var klar och satte ihop allt igen så gled den helt ok fram och tilbaka.

Men ...
Samma fel.

Funderar nu på att starta den med kåpan öppen så jag ser om motorn till askskrapen försöker knuffa på eller om den är helt död.
På ett vis vore det skönt för då fixar man ju det relativt lätt. Men dyrt.

Vi får väl se. Annars har jag inga ideer.
Någon annan? Finns det någon aktiv är längre, eller är jag Sveriges sista Pelletseldare. Kanske dags att beställa bergvärme ändå.
Janfire NH Brännare, Pellistore 3 ton
Albin Bio Pelletspanna + varvattenberedare 150 l
190 kvm, -78, soutterängvilla, 21 grader, Norra Dalarna
Skriv svar