Felmeddelande NH - Brännare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Felmeddelande NH - Brännare

Inlägg av Micke »

Först "PROBLEM"
- Askskrapar: den hänger fast, lossryckningen testas.
- Dåligt drag: För hög värme i nerfallsröret, orsakas ofta av för högt mottryck och ibland av för låg effekt (3KW).
- Startsekvens: Starten misslyckades, omstart försökas.
- Flamvakt utlöst: brännkoppens temperatur har gått under gränsen för eld. Bränning/underhåll-) stoppat. Elden har alltså slocknat.
- Fläkt kör ej: Ja ni, den får ni gissa själv. Fläkten sätts i ett läge där den ska återstarta om möjligt. Läs notis nedan!

Sedan "FEL":
- Askskrapar: Lossryckningen lyckades inte.
- Startsekvens: Det sket sig alla gånger, det går inte att få eld på skiten. Kan vara pelletsbrist, värmeslingan som är död eller annat sånt.
- Externskruv: Den har kört för lång tid utan att det har kommit pellets nog till brännaren.
- Ej nerkyld: Brännkoppen ska kylas ner innan askskraparen får köra, det finns en max. tid, detta blir svaret om den överskrids.
- Fläkt kör ej: Den har inte kört på ett tag fastän den ska. Läs notis nedan!
- Överhettat: Nerfallsröret är på tok för varmt, tvärstopp innan bakbrand sker!
- Brännaren ute: Brännaren är inte ordentligt fastknäppt mot pannan.

Notis:
Vid stoppat fläkt ska den först varna med PROBLEM men den visar för tillfället FEL, dock fungerar den automatiska återstartsfunktionen fastän den visar FEL.

Vill ni alltså pilla och den larmar med "FEL: Fläkt kör ej" måste ni trycka på manuell stopp knappen innan ni börjar, den är egentligen bara "halv-stoppat".

Detta kommer att vara rätt på nästa version som fortfarande är under utveckling & test.
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
singelstring
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 03 jul, 2006 23:18
Ort: Karlstad

fel

Inlägg av singelstring »

Jag har fått felet FEL BRÄNNAREN UTE. Det är microbrytaren som krånglar för mig. Ska byta microbrytaren och sen får vi sehur det går.


"mikrobrytare som känner av om brännaren är monterat på pannan"
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
Erik_G
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: ons 29 feb, 2012 14:23

Re: Felmeddelande NH - Brännare

Inlägg av Erik_G »

"Dåligt drag"

Kom även när jag inte tömt askan i tid/spån i pellets hade gjort at askan "klumpade" sig istället för att bli "damm"

Jag letade i skorsten. Mottryck, galler mm
Inget fel.
Men vanlig asktömning hjälpte.
Askan nådde upp till brännkoppen.

Dåligt drag = för mycket aska.
Skriv svar