Janfire Flex A fläktproblem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
MartinB
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 10 jan, 2021 13:45

Janfire Flex A fläktproblem

Inlägg av MartinB »

Hej!

Har en brännare som börjat uppföra sig konstigt sista veckan. Stannar med felmeddelande två blink upp två blink nere (termovakt).

Upptäckte att doseringsskruven (inte ext matning) fastnat och drog slutsatsen att det var dåliga pellets. Skruven fortsatte att fastna och jag lossade, men igår när jag skulle starta brännaren lät fläkten helskum (dovt brum) och vill inte starta igång på full fart. Se video.

https://youtu.be/UsGIUJ4XLJ0

Kan det vara så att det är fläkten som är trasig istället, men varför skulle doseringsskruven haka upp sig, eller är det styrenheten om passerat bäst före datum?

Tacksam för hjälp.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire Flex A fläktproblem

Inlägg av Stegatorparn »

Ett typiskt kondensatorproblem.
Eftersom både internmotorn och fläkten har drabbats är det sannolikt den lilla inringade kondensatorn mitt på kortet som behöver bytas som visas på fotot i detta inlägg https://www.pellets.info/viewtopic.php?f=9&t=18447.
När ändå kortet är nere, kan det vara idé att även byta fläktkondensatorn, den stora inringade kondensatorn och kondensatorn för internmotorn bredvid.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
MartinB
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 10 jan, 2021 13:45

Re: Janfire Flex A fläktproblem

Inlägg av MartinB »

Hej, tack för svaret.

Har grejat vidare med min brännare nu och min nuvarande slutsats är att det är glapp i kontakterna till styrboxen.

Har fått både doseringsmotor och fläkt att fungera som vanligt igen genom ivrigt sätta i och dra ur kontakterna.

Har dock fortfarande problem med att doseringsskruven fastnar trots att jag tagit ur och rengjort och smörjt upp kullagret.

Fråga: Kan det vara så att pellets är för fuktiga så att de bryts sönder och fastnar i doseringsskruven?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire Flex A fläktproblem

Inlägg av Stegatorparn »

Fuktskadad pellets sväller upp och smular sig lätt. Borde dock inte orsaka att skruven går trögt.
Du har väl kopplat bort kedjan och vridit runt med handkraft och försökt lokalisera var trögheten beror på.
Går den lätt att vrida, vill jag påstå att det är kondensatorproblem vilket yttrar sig i startsvårigheter och dåligt vridmoment eller att det är problem med motorbromsarna enligt detta servicemeddelande från Eldkraft.

Det har varit lite problem med att en del internmotorer går för trögt.
D.v.s. matar ej fram rätt pelletsmängd vilket visar sig i form av missade starter
(för liten tändsats) och termokont blinkar rött samt och att panntemperaturen inte vill komma upp,
eftersom brännaren succesivt får mindre och mindre pellets och
och till slut löser ut på termokontakt trots att brännaren ej är överhettad.
Och på brännare utan flamvakt kommer dessa att fortsätta mata på pellets hela tiden tills ev. kedjan går av.
Detta finns det enkel lösning på:
Om man tar bort internmotorn som sitter med fyra skruvar (går att göra utan lossa kedjelåset), Så på baksidan av motorn finns ett lock med 2skruvar, skruva ur dessa och ta bort locket.
Under detta lock sitter ytterligare ett mindre lock med 2 skruvar.
Ta bort detta också. Nu ser du 4 fjädrar (sk bromsar). Ta bort (lyft upp) 2st mot varandra sittante fjädrar, och låt endast 2st vara kvar.
Skruva sedan tillbaks locken i omvänd ordning över de 2 kvarvarande fjädrarna.

Detta pga 4st bromsar drar ned hastigheten på internmotorn för mycket, så att det kommer för lite pellets till koppen, och då blir det så att effekten inte kommer upp,
utan pannan kan till och med bli svalare ju mer man eldar och inte vill komma upp i temperatur.

(Detta enligt ett servicemeddelande som gått ut till återförsäljare och montörer av flex-a)

Vi har gjort så på många internmotorer och felen har blivit avhjälpta. Varför blir det då så?
Jo, med tiden kommer det in damm m.m. i bromsarna och förstärker bromseffekten.
Det brukar synas när man dragit ur dom och tittat på dom.
( SPG motor nr. S8R15GXCE-L46 )
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
MartinB
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 10 jan, 2021 13:45

Re: Janfire Flex A fläktproblem

Inlägg av MartinB »

Jag har vevat för hand och det tar helt stopp ibland, så det är nog pelletsen som är fuktskadad.
MartinB
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 10 jan, 2021 13:45

Re: Janfire Flex A fläktproblem

Inlägg av MartinB »

Fortsättning...

Det är nog boxen som är dålig ändå, nu låter fläkten så där igen och ibland när jag ställer vredet på M så kan jag få igång fläkten att låta normalt..

Fråga:

Var kan man beställa kondensatorn? Ser att beteckningen är 47 efk 5v8 men en sökning på nätet ger inga vettiga träffar. Sedan behövde man beställa den stora blåa grejen också, vad är det och var kan man beställa?

Tacksam för svar.

/Martin
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire Flex A fläktproblem

Inlägg av Stegatorparn »

Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
MartinB
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 10 jan, 2021 13:45

Re: Janfire Flex A fläktproblem

Inlägg av MartinB »

Jag har beställt grejer nu enligt länken jag fick, stort tack!

Under tiden medan jag väntar på grejerna tänkte jag mäta spänningen till doseringsmotorn. Just nu är den det enda problemet, brummandet från fläkten har upphört för stunden och fläkten verkar funka som vanligt.

Fråga: Vad ska spänningen vara till doseringsmotorn? Någon som vet?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire Flex A fläktproblem

Inlägg av Stegatorparn »

Internmotorn drivs med 230 VAC.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar