Hängande externskruv

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
taryca
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 26 okt, 2020 14:21
Ort: Karlskoga

Hängande externskruv

Inlägg av taryca »

Hej!

Lurker sedan 2017 då vi blev husägare med CTC kombipanna från 70-talet, eldar pellets i Janfire Flex-A installerad av föregående ägare ca -02 med bulkförråd ca 3 ton i angränsande rum till pannrum.

När vi flyttade in noterade vi att det läckte lite spån från plaströret som omsluter externskruven, i nedre kant. Hade mycket annat att fixa med så tätade med tjock plast samt silvertejp vilket löste problemet - tillfälligt. Out of sight, out of mind. Ett par år senare har det börjat läcka på nytt, och då jag lindar av tejp och plast finner jag att externskruven skrapat sig igenom röret och en del av tätningen jag använt. Förstår nu att detta kommer förvärras ytterligare på sikt med risk att skruv och/eller motor tar stryk, och därmed måste ordnas till på riktigt nu.
20201026_094651.jpg
20201026_094651.jpg (47.65 KiB) Visad 840 gånger
20201026_095251.jpg
20201026_095251.jpg (47.42 KiB) Visad 840 gånger
Har serviceavtal med en lokal firma som ska kika på det hela och ge kostnadsförslag på åtgärd, men är samtidigt intresserad om kunnigt folk här kan erbjuda mer insikt. Deras kille i telefon funderade på om skruven kan ha tänjts ut med tiden och helt enkelt behöver bytas - vilket jag misstänker kommer kosta en del slantar, både i material och arbetskostnad.

Finns det något jag själv kan prova för att räta upp skruven och avlasta rörkanten? Försökt läsa Janfires bruksanvisning men tycker det är något knappt med information kring inställning av externskruv.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Hängande externskruv

Inlägg av CPMS »

Skulle tro att det inte finns något stödlager i nederdelen av skruven och motorn sitter uppe under taket?
Ska egentligen fungera utan stödlager pga att pelletsen ska lägga sig runt skruven och centrera den i röret men hur bra det fungerar i en böjd skruv tvivlar jag på, har man ett stödlager kan man centrera skruven i röret på ett bättre sätt.
I ditt fall skulle jag nog bara byta ut ytterröret och prova hur länge det håller, ska man montera stödlager kan det behövas bytas till en längre skruv.

Här står det lite ang installation av skruvar, visserligen Mafa men dom är alla liknande: http://www.mafa.se/pdf/Manual_Maflex_SE_rev3.pdf
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
taryca
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 26 okt, 2020 14:21
Ort: Karlskoga

Re: Hängande externskruv

Inlägg av taryca »

Något stödlager ser det inte ut att finnas. Har inte funderat kring skruvens böjning tidigare, jag hade antagit att det fanns någon form av kardanknut mellan horisontell och diagnonal skruv. Får se vad firman ger som förslag, i nuläget ligger ju ytterröret dels täckt av något ton pellets nedtill samt är hyggligt väl inmurat i väggen - men det är klart, när det når den punkten att man kan skotta undan pellets och pillra där röret inåt borde det ju gå att byta.

Tack för tipsen!
Skriv svar