Externskruv stannar inte - Janfire Flex A

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
jaukob
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 10 okt, 2019 18:00

Externskruv stannar inte - Janfire Flex A

Inlägg av jaukob »

Denna gång var det dags för lite problem med externskruven...

Har sökt igenom detta fantastiska forum för ett svar på min fråga men hittar dessvärre inget som passar in på just mitt problem. Till saken:

Externmotorn på vår Janfire Flex A har fått spel och slutar inte mata pellets. Motorn fortsätter gå trots att givaren vid internförrådet indikerar att det finns pellets. Jag har självklart testat rengöra givaren och justera känsligheten enligt alla konstens regler. Jag har bytt styrbox och jag har till och med suttit och försökt prata brännaren igenom påfyllningen men det blir fullt ända upp till externskruven ändå. Efter två minuter får jag felindikering gällande externmotorn - så den delen funkar i alla fall :)

Min högst provisoriska lösning just nu är att rycka kabeln till externmotorn när nedfallsslangen är halvfull, så har brännaren något att äta av under natten. Inte optimalt på något sätt...

Finns det någon vänlig själ som har stött på detta problem och kan vägleda mig? Eller någon som har en kvalificerad gissning? Eller bara en dum gissning (jag har testat några redan)? Jag har spenderat allt för många kvällar i källaren den senaste tiden - tycker familjen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Externskruv stannar inte - Janfire Flex A

Inlägg av Stegatorparn »

Verkar som nivågivaren behöver justeras, se sidan 22 i manualen.
https://www.janfire.com/wp-content/uplo ... _R4_SV.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
jaukob
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 10 okt, 2019 18:00

Re: Externskruv stannar inte - Janfire Flex A

Inlägg av jaukob »

Tack för tipset men det har jag försökt - fram och tillbaka, om och om igen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Externskruv stannar inte - Janfire Flex A

Inlägg av Stegatorparn »

Koppla ur nivågivaren från styrboxen och se vad som händer.
Stannar motorn, är det fel på nivågivaren eller dess kablage.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Externskruv stannar inte - Janfire Flex A

Inlägg av Icecap »

Det kan vara 1 av 2 saker:
1: TRIAC'en som driver externskruven är kortsluten. Men då du har bytt styrbox är den enda kvarvarande komponenten pelletsgivaren.
2: Signalen från pelletsgivaren som styrboxen "ser" är fel.

Rådet från Stegatorparn med att dra ut sladden är det enda vettiga i nuläget. OM skruven stannar (efter ett litet tag) kan felet isoleras till att vara från och med sensorn till och med kontakten på kabeln.

Kolla även indikatorn på sensorn, fungerar den? Den ska ju reagera på om det finns pellets eller inte och man kan testa den med ett finger vid att rensa bort pellets och lägga ett finger på ändan och ta bort det. Den gula LED i ändan av sensorn ska då växla mellan tänd och släckt.

Reagerar den ska man testa att lägga en pellets över den (balansera den på överkanten) och det finns en liten gummipropp bredvid ledningen, under den finns ett hål in till en justerskruv. Där kan man justera känsligheten så att den INTE reagerar på en pellets som ligger ovanpå - men dock reagerar på pellets när doseringsförrådet är fylld.

Är det ingen reaktion alls på sensorn är den trasig o ska bytas.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar