orkar inte mer

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
kattmamma
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 28 feb, 2018 14:41

orkar inte mer

Inlägg av kattmamma »

Har fått en lånebrännare då min gamla lade av och montören hade inte tid att undersöka felet.
Så nu sattes det i en Flex -a med touchtangenter i går och montören justerade värdena, men jag får ff inte ut ordentlig värme i huset och den formligen äter pellets. Panntemperaturen går inte upp till 80 gr och jag fick besked att kör den på 4:an om det inte blir varmt. Känner mej panikslagen för jag kan inte bo i ett kallt hus och montören verkar inte bry sej!
Så får väl ta in på hotell över julen finns det ngn som har en ide´som jag själv kan göra för att det skall fungera.
Panna Pellux 2003
Skånelänga 200 år gammal 180 kvm
Väl isolerad vind med ca 1 m ull
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: orkar inte mer

Inlägg av Icecap »

Jag vet inte hur mycket effekt som är lämpligt med den panna - men omedelbart känns det som att full sprutt kan vara ganska drygt.

Om det är för hög effekt kastas en stor del av effekten ut i skorstenen, något som kostar och inte är bra för skorstenen heller.

Har man ett kall hus kan det ta ett par dagar att få full värme på och under tiden tuggas det gott med pellets. Men att köra den på full patte i lång tid utan att få upp temperaturen låter för mig som att förbränningen är fel så en kunnig som faktisk vill göra det borde kolla på det hela.

Är montören ett 1-manna företag eller finns det en chef du kan prata med?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
kattmamma
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 28 feb, 2018 14:41

Re: orkar inte mer

Inlägg av kattmamma »

Hej Icecap.
Montören är ett 1 mans företag!
Kör nu brännaren på 4:an och nu blir det varmt i huset.
Montören har justerat värdena igen, men som sagt min andra brännare levererade utan problem finns ngt i denna som inte stämmer har väl haft mer än 9 brännare på 18 år, så att jag inte känner vad som är rätt eller fel, är nog bara en teori.
Hade sotaren här dagen efter jag skrev för att förvissa mej att skorstenen var ren. Var bara och ringa så kom han hit. Han kunde inte se att ngt skulle vara helgalet. Dessutom känner han till mitt hus har sotat här i massor av år.
Fick en NH brännare oxå som lånebrännare över helgerna så jag får väl docka den och testa.
Tyvärr har jag haft en NH brännare tidigare och hade en massa klabb med askskrapan som fastnade.
Den brännaren tog åskan så den är borta sedan många år.
Så jag får fortsätta och testa mej fram, men drygt när man har en verksamhet som måste funka. Tiden räcker liksom inte till.
Önskar alla här på forumet En riktigt God Jul o Gott Nytt År.
Vi får kämpa vidare med vår brännareproblem.
Skriv svar