Flamvakt och termokontakt löser ut

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
magnus81
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 01 okt, 2018 21:25

Flamvakt och termokontakt löser ut

Inlägg av magnus81 »

Hej allesammans

Jag har nu felsökt och bytt ut delar på min Flex-A till förbannelse, snart ger jag upp!

Det hela började med att jag skulle starta upp brännaren efter sommaruppehållet.

Inga förändringar har gjorts sedan jag stannade den i våras och skorsten och panna är nysotad och sotaren har varit här och konstaterat att draget i skorstenen är bra osv. osv.

Det som händer är att jag har fått ta ut 2 av tre turbulatorer i min Värmebaronen Joker-panna för att förhindra att termokontakten löser ut. Har tidigare kört med samtliga turbulatorer i under flera år och har alltid kört på läge 1 med rökgastemp på 110-120 grader. Har även fått byta vaxproppen då den löste ut vid ett tillfälle så termokontakten har haft anledning att utlösa.

Med endast en turbulator kan jag starta brännaren och den går igång och fungerar på läge 1 i allt från 2-24 timmar. Dock envisas den med att helt plötsligt stå och lysa rött med indikering på flamvakten och brännarkoppen är fylld med obrända pellets. Brännarkoppen töms och jag gör en omstart och allt fungerar igen i några timmar och x antal starter sedan återkommer problemet.

Har bytt tändspiral, 1100 w, nytt roster, rengjort fläkten, lödat dit en ny driftkondensator på kretskortet i boxen samt bytt det bruna motståndet intill. Har den nya boxen med tryckknappar.

Har i driftläge 1 ca 55 v på fläkten och 0,9 sek i matningstid. Startvolt 85-90 v

Inväntar mätning av rökgaserna men är tveksam på om det är lönt innan jag löst problemet med driften?

Med hopp om att någon sitter på en lösning!

MVH
Magnus
dof
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 07 jan, 2012 07:20

Re: Flamvakt och termokontakt löser ut

Inlägg av dof »

Skulle tippa på att du har fläktproblem. Bytte du även den lilla kondingen till fläktstyrningen? Är dom uppmätta värdena då den går som den ska eller då den stannat?
Calmar v33 , 2250l Ack , Janfire Flex-a med nya boxen, Dragbegränsare kw150 , Tk1b ackstyrning.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Flamvakt och termokontakt löser ut

Inlägg av Icecap »

Har du renset fläkten? Det ska inte mycket smuts på fläktbladen innan den fungerar uselt och en omgång med en tandborste kan göra underverk.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar