Bränd komponent i Boxen - Går det att rädda?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
nilzon10
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 17 okt, 2012 12:05
Ort: Älmhult

Bränd komponent i Boxen - Går det att rädda?

Inlägg av nilzon10 »

URSÄKTA ATT JAG INITIALT TOG BORT ALLT INNEHÅLL I INLÄGGET FÖRSTÅR DET INTE BLIR SÅ BRA!
HAR HITTAT SVAR PÅ MINA FRÅGOR I ANDRA TRÅDAR, DESSA FINNS NEDAN

Min fråga, bild, och svaren jag sökte är detsamma som trådarna nedan:

För att summera;
Jag undrade om kortet var sönder iom det var bränt (precis likadant som i tråden ovan). SVAR - Det skall vara OK. https://www.pellets.info/viewtopic.php?f=9&t=18271

Vilka komponenter behöver bytas vid "brummande fläkt" och vad heter dem på ELFA. SVAR - finns här: https://www.pellets.info/viewtopic.php? ... fa#p150965)

Kan ju tillägga att jag igår bytte X2-kondensatorn utan att det blev bättre, blir att byta även Motstånd och elektrolytkondensatorn nästa.
Senast redigerad av nilzon10 den tis 28 aug, 2018 08:53, redigerad totalt 4 gång.
Janfire Flex-a
Okänd panna :/
Tigerex draglucka
Killeberg pellet
Tvåvånings villa 160kvm + 80kvm källare
dof
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 07 jan, 2012 07:20

Re: Bränd komponent i Boxen - Går det att rädda?

Inlägg av dof »

Tror inte den där är trasig, det brukar se ut sådär. Mät resistansen med en multimeter så vet du om den är trasig.
Calmar v33 , 2250l Ack , Janfire Flex-a med nya boxen, Dragbegränsare kw150 , Tk1b ackstyrning.
nilzon10
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 17 okt, 2012 12:05
Ort: Älmhult

Re: Bränd komponent i Boxen - Går det att rädda?

Inlägg av nilzon10 »

dof skrev:Tror inte den där är trasig, det brukar se ut sådär. Mät resistansen med en multimeter så vet du om den är trasig.
Tack för ditt svar!
Janfire Flex-a
Okänd panna :/
Tigerex draglucka
Killeberg pellet
Tvåvånings villa 160kvm + 80kvm källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Bränd komponent i Boxen - Går det att rädda?

Inlägg av Icecap »

Det är en oskick att radera inlägg!

Man kan editera det första så det framgår att problemet är löst - men att radera är helt fel!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Bränd komponent i Boxen - Går det att rädda?

Inlägg av Roli »

nilzon10 skrev:HITTADE SVAR PÅ MINA FRÅGOR I ANNAT INLÄGG SÅ KAN IGNORERA DETTA (vet ej hur man tar bort inlägg?)
Hur skall andra som läser detta med kanske samma fel få svar på sin fråga när inlägget raderas????

Det är mycket bättre att då skriva efter sin fråga att man hittade svaret i ett annat inlägg och gärna då med länk till det svar man hittade. Då finns det bevarat för framtida likvärdiga fel. Denna lösning är precis som Icecap skriver ett "oskick" och inget som vi vill ha på forumet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
dof
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 07 jan, 2012 07:20

Re: Bränd komponent i Boxen - Går det att rädda?

Inlägg av dof »

Har haft detta fel på både nya och gamla boxen. Den lilla ytmonterade kondingen har varit felkällan samtliga ggr.
Calmar v33 , 2250l Ack , Janfire Flex-a med nya boxen, Dragbegränsare kw150 , Tk1b ackstyrning.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Bränd komponent i Boxen - Går det att rädda?

Inlägg av Roli »

Nilzon10:

Tack för att du "återskapade" din fråga/fundering och länkade till svaren. :cheers: :D
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
nilzon10
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 17 okt, 2012 12:05
Ort: Älmhult

Re: Bränd komponent i Boxen - Går det att rädda?

Inlägg av nilzon10 »

Bakrund; Mitt problem var att fläkten bara brummade och snurrade långsamt.

Så nu har jag bytt både den stora och ytmonterade kondensatorn och fläkten gick igång igen!

MEN, Nu har jag istället två andra problem som orsakar driftstopp varje dag.

Fel 1: Termokontaken larmar, mao brännaren blir överhettad. När jag får detta larmet är det oftast vid första uppstaten. Jag har bra drag i skorstenen och den är nyligen sotad så där ligger inte felet, fläkten går ju nu men den låter lite trött (det baserar jag dock helt på känsla) fast jag mätte spänningen till den och det såg bra ut, tom lite högt (110 i läge 2).

Fel 2: Flamvakt utlöses, Klarar brännaren uppstart utan att termokontaken går brukar den efter 4-12 timmar istället stanna på Flamvakt. Då är hela brännkoppen är full av obrända pellets (förutom några få i botten som är svedda) och jag känner att elspiralen varit igång för det är varmt "därnere".

Nån som har någon ide? Jag tänker att dessa fel kan bero till fläktproblem? och isf, kan det vara så att jag misslyckats med lödningen eller det är läge att titta på att byta ut själva fläkten?


Tack på förhand!
Janfire Flex-a
Okänd panna :/
Tigerex draglucka
Killeberg pellet
Tvåvånings villa 160kvm + 80kvm källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Bränd komponent i Boxen - Går det att rädda?

Inlägg av Icecap »

Min brännare (en NH) började ha problem med inställningarna. Jag gjorde rent fläktbladen med en tandborste och det var verkligen dags.

Visst, olika fläkttyper men likaväl påverkas de mycket av damm på fläktbladen. Även ett tunt lager kan påverka ganska mycket i negativ riktning.

Så gör rent fläkten först, om den pumpar för lite luft kan just de problem du beskriver uppstå.

Och gör rent fläkten var år, det löner sig!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
nilzon10
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 17 okt, 2012 12:05
Ort: Älmhult

Re: Bränd komponent i Boxen - Går det att rädda?

Inlägg av nilzon10 »

Tack Icecap! Det har jag inte haft en tanke på att det skulle behövas men tog en titt i fläkten och bladen såg inte alls smutsiga ut... tills jag petade till ett av bladen och ett tjockt lager ramlade av.

Nu har jag visserligen inte hunnit rengöra den ännu men med tanke på hur den såg ut så skulle jag bli mäkta förvånad om det inte är orsaken (och återkommer isf).
Janfire Flex-a
Okänd panna :/
Tigerex draglucka
Killeberg pellet
Tvåvånings villa 160kvm + 80kvm källare
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Bränd komponent i Boxen - Går det att rädda?

Inlägg av FRS05 »

Jag brukar blåsa rent min fläkt med tryckluft 1 gång om året. Låter smidigare än tandborste :)
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Bränd komponent i Boxen - Går det att rädda?

Inlägg av Icecap »

Det kan fungera också - men för bra rengöring kräver det att man kan komma åt båda sidorna med luften.

En mekanisk rengöring är definitiv mer jobb men är oftast mer effektiv.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Bränd komponent i Boxen - Går det att rädda?

Inlägg av Roli »

Jag har provat båda och tycker att en kombination där man först borstar med tandborste eller likvärdigt och sedan en renblåsning med tryckluft har fungerat bäst. Bara tryckluft gör rent men tar inte allt medans tandborsten får det att släppa men det ligger fortfarande kvar en hel del löst.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Bränd komponent i Boxen - Går det att rädda?

Inlägg av FRS05 »

Där ser man, kanske ska göra en kombinationsrengöring nästa år då för bästa resultat :)
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Skriv svar