Janfire flex a matar fullt med pellets

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Anton.bw
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 08 mar, 2018 15:32

Janfire flex a matar fullt med pellets

Inlägg av Anton.bw »

Hej.
Jag har läst många trådar och snart provat allt tror jag.

Jag har en janfire flex a med den analoga strömställaren. Jag har problem med att det blir fullt med pellets i skålen och kedjan har gått av 2ggr pga stoppet. Den har fungerat bra i drygt 1 år sedan jag köpte den begagnad. Jag sotade pannan en kväll och efter det då vill den inte fungera ordentligt.

Om jag tar ut brännaren från pannan och gör en snabbstart så ser jag hur spiralen glöder och den börjar tillslut brinna. Jag stoppar in den i pannan och den går hur bra som helst. Den värmer upp pannan till rätt temp och stannar sen som den ska. Allt är som det ska, TILLS den ska tända igen. Då tänder den inte men tror det är tänt så den matar på pellets tills motorn inte orkar mer.

*Jag har kollat så plåten som styr luften ligger rätt under rostret.
*Spiralen mäter 53ohm och den får 220V
*Rostret ligger rätt
*‎jag har provat ändra volten till fläkten, provat 80,90 och 100V
*‎kopplat förbi båda flamvakterna
*‎kollat så motorn till doseringssktuven går lätt. Hittade dock inga bromsar på den.
*‎dragregulatorn står som den brukar
*‎har provar öka pelletsen ca 5min på potensiometern
*‎kollar man på pelletsen som ligger underst så är det typ 3st brända pelletsar. Jag har tagit ström från pannan till pelletsbrännaren, kan det va så att den bara får 220V istället för 230V?
*‎är det styrenheten som är dålig?

Sambon börjar va lite less på att det är 18 grader då vi vaknar

Pannan som den sitter i är en Diom el och ved
Diom elochved med janfire flex a
Bor kring Umeå
dof
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 07 jan, 2012 07:20

Re: Janfire flex a matar fullt med pellets

Inlägg av dof »

Har du provat att byta tändelement. Kan fungera då det är kallt men få avbrott då den är varm.
Calmar v33 , 2250l Ack , Janfire Flex-a med nya boxen, Dragbegränsare kw150 , Tk1b ackstyrning.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire flex a matar fullt med pellets

Inlägg av Stegatorparn »

Kanske är för högt drag.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Anton.bw
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 08 mar, 2018 15:32

Re: Janfire flex a matar fullt med pellets

Inlägg av Anton.bw »

Har provat ett annat element utan resultat.
Draget borde inte ha ändrat sig.
Diom elochved med janfire flex a
Bor kring Umeå
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire flex a matar fullt med pellets

Inlägg av Icecap »

En mycket viktig sak: har du dragbegränsare?

Det problem du beskriver är ganska typisk för system utan dragbegränsare.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Anton.bw
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 08 mar, 2018 15:32

Re: Janfire flex a matar fullt med pellets

Inlägg av Anton.bw »

[jo det har jag.
Jag öppnade elektronikboxen nu och ser att ett motstånd är bränt.
https://flic.kr/p/FqR7xc

Tog även upp lagret till skruven och det snurrade inte längre. Smorde upp det och och satte tillbaka men ska beställa ett nytt. Men jag har svårt att tro det ska göra sån skillnad för skruven snurrade då bra med handkraft och jag kände ingen större skillnad då jag smort upp lagret.
Diom elochved med janfire flex a
Bor kring Umeå
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Janfire flex a matar fullt med pellets

Inlägg av CPMS »

Kanske begynnande kondensatorhaveri så fläkten ibland går för sakta/inte alls och det slocknar/glöder bara.

Byt det brända motståndet och flytta upp det från kortet någon centimeter eller två och byt elektrolyten snett ner till vänster sett från motståndet.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Anton.bw
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 08 mar, 2018 15:32

Re: Janfire flex a matar fullt med pellets

Inlägg av Anton.bw »

Nu inatt har den fungerat bra och igår så gick jag ner då den skulle tända. Den tände mycket fortare än förut, det brann och elspiral en blinkade minst 5ggr till. Förut tände den efter att spiralen slutat blinka och fläkten bara pulserade.
Det måste ju varit boxen. Då jag öppnade den så var det mycket spån i den och jag pillade på dom där 2 potensimetrarna eller vad det är.
Blir det mer fel så beställer jag nog en ny box. Det där brända motståndet måste ju ha med termovakten att göra eftersom dom verkar ju vara helt ur funktion.
Diom elochved med janfire flex a
Bor kring Umeå
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire flex a matar fullt med pellets

Inlägg av Icecap »

Det brända motståndet är sällan "bränd". Det har varit varmt ett tag och detta ses på mönsterkortet.
Det har med styrningen av fläkthastigheten att göra.

Potentiometerna är täta - förutom det lilla som ställer densiteten, där kan det komma damm in om det vill sig illa.

Flex-A2 är helt utan potentiometer, just för att de rent faktisk beror på mekanisk kontakt och det med tiden sker en oxidering av kontaktytan.

Sedan är Flex-A2 uppdaterat i en del saker, den är t.ex. mycket snällare mot tändelementet.

Så ja, med tiden kan det bli knas med boxen pga. potentiometerna och lösningen kan vara att skruva dom ett par varv åt ena hållet och sedan lika många varv tillbaka, helt enkelt för att rensa bort oxid som ger glappkontakt.

GÖR INTE DETTA OFTA!!! Varje justering sliter på kontaktytorna så GÖR DET ENBART OM DET BEHÖVS!

Ska man byta box vill jag kraftigt rekommendera Flex-A2. Gentemot vissa äldre boxar kan man då behöva att koppla om lite men ta det besvär direkt, boxen är bättre.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Anton.bw
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 08 mar, 2018 15:32

Re: Janfire flex a matar fullt med pellets

Inlägg av Anton.bw »

Ok.
Men det är ju nått knasigt med boxen eftersom flam och termovakt inte verkar funka eller är det själva givarna som är dåliga?

Blir det en ny box så blir det den nyaste
Diom elochved med janfire flex a
Bor kring Umeå
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire flex a matar fullt med pellets

Inlägg av Icecap »

Givarna kan bli dåliga med tiden, även här är det oxidering av kontaktytor som kan spöka.

Men om boxen "generellt" knasar kan en ny nog vara bra att ta i bruk.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar