janfire flex-a problem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Kallejaha
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 21 feb, 2018 22:59

janfire flex-a problem

Inlägg av Kallejaha »

Hej.
Jag har precis köpt hus och är helt färsk med pellets.
Våran brännare har gått smidigt och smärtfritt tills idag då en diod börjat lysa rött vid extern motor knappen och jag nu har 12 grader varmt inne. Har någon varit med om detta innan?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: janfire flex-a problem

Inlägg av Stegatorparn »

Externskruven har gått i 2 minuter utan att tillräckligt med pellets har fyllt internförrådet.
Kontrollera att det finns pellets i förrådet och att skruven är fylld.

Ställ effektväljaren på 0 och bryt strömmen till brännaren i 10 sekunder för att återställa larmet. När kontrollen är gjord, kan du fylla skruven genom att hålla "Ext" knappen intryckt tills internförrådet är fyllt och nivågivaren tänds och externmotorn stoppar.

Därefter kan du fylla internskruven med pellets med "Dos" knappen tills pellets börjar trilla ner i koppen.

Ställ sedan in normalt effektläge för en normal start.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Kallejaha
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 21 feb, 2018 22:59

Re: janfire flex-a problem

Inlägg av Kallejaha »

Idag startade jag den igen, den går liksom inte igång.
Startade om o rengjorde enligt bruksanvisning, fyllde på pellets manuellt, startade den. Efter ett tag började den ryka som fan från pelletsskruven, längst ner mot pelletsförrådet. Startade om den. Doserade om pellets, försökte starta på 2an. Den bara står. En diod lyser grönt högst upp på själva skärmen eller vad man ska säga, men det händer inget.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: janfire flex-a problem

Inlägg av Stegatorparn »

Om du ställer omkopplaren i läge 0, vad händer då?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: janfire flex-a problem

Inlägg av CPMS »

Låter nästan som att skorstenen kallnat för mycket så du tappat allt drag, har du någon renslucka eller något du kan prova och se om lågan från en tändare dras in mot skorstenen?

När jag ska starta upp första gången på sensommaren brukar jag elda lite stickor och papper i rensluckan tills jag fått upp lite drag, annars kan det ryka in för mig också. När skorstenen är varm och god så är det aldrig några problem.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Skriv svar