Elfel troligen. Hur ska jag felsöka?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
nilimaa
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 22:35

Elfel troligen. Hur ska jag felsöka?

Inlägg av nilimaa »

Hej på er Spåneldare :)

efter att ha tuffat på utan problem i 5 år nu så är jag tillbaka här. Jag trodde man lärt sig allt efter att ha typ bytt och lagat allt senaste 8 åren. (ingen service på orten).

Men nu har min Janfire NH stannat. Helt svart i displayen. Jag har ingen sån multimeter men en sån där penna som indikerar ström.

Den visar ström fram till Brännaren.

Jag provade byta säkringen vid elspiralen (kändes inte som det borde vara felet, men bytte ändå). Ingen skillnad. Jag har också försökt kolla automatsäkringen, genom att fippla lite på röda brytaren ut och in. Tycks inte göra någon skillnad. Ser också ut som att jag har ström in i den och troligen ut ifrån den (lite svårt med penna eftersom den kan reagera på intilligande kablar).

Någon som har något tips på felsökning? Jag har också ström i bruna kabeln in i svarta dosan. Vill lixom inte beställa nya delar innan jag vet vilken jag ska beställa.
Janfire NH Brännare, Pellistore 3 ton
Albin Bio Pelletspanna + varvattenberedare 150 l
190 kvm, -78, soutterängvilla, 21 grader, Norra Dalarna
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Elfel troligen. Hur ska jag felsöka?

Inlägg av Icecap »

Nätdelen i NH verkar i vissa fall ha kvalitetsproblem så min omedelbara tanke är att det är elektronikboxen som har en död nätdel.

Den kan bytas till en likvärdig av en kunnig men det ska vara en kunnig!

Snabblösningen är att byta box, den information jag har är att nätdelen är uppgraderat i senare versioner.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
fruitted
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 24 feb, 2020 02:39

Re: Elfel troligen. Hur ska jag felsöka?

Inlägg av fruitted »

Hej!

Nån som har mer information om detta problem och hur man löser det? Jag har exakt samma fel på min Janfire NH nu...
Skriv svar