Styrenhet Janfire flex-A

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
lvedin
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 04 jan, 2015 13:18

Styrenhet Janfire flex-A

Inlägg av lvedin »

Hej ! :)

Jag har en Janfire flex-A med stryrenhet Flex-A. Den har fungerat problemfritt senaste året.

Problem: Nu har de börjat skapas kraftig röklukt i pannrum och angränsande rum.
Eldning med ved i pannan funkar bra och skorstenen är inspekterad 2 månader sedan.

Vid strömtillslag och därefter vred på läge 2, då snurrar fläkten mycket sakta. Skall inte fläkten då alltid gå med fullt varvtal i 10 minuter som det står i manualen ? Då är det väl säkert ett fel på styrenheten och jag kan byta ut den ?

Uppmätta spänningar på fläktmotor är 80/80/75 V vid uppstart. Om jag ansluter 230V direkt på fläkten och med en fas-konding, då ger den fullt fint varvtal. Jag har bytt konding och tyristor på kortet, motionertat pottarna lite samt motionerat PROM-sockel lite för ev glapp. Ingen skillnad.

Sekundärt skulle jag kunna laga den, men med detta fel skulle ett elschema vara bra, finns det ?

p.s.
Är den nya Flex 2a mer robust, än Flex A som pajar ganska ofta ?

/ Lennart
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Styrenhet Janfire flex-A

Inlägg av Icecap »

Flex-A2 är på många sätt bättre.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Styrenhet Janfire flex-A

Inlägg av CPMS »

Även bytt lilla avstörningkondingen som sitter vid det varma motståndet? (om styrningen är lik den jag lagade åt en bekant).
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
lvedin
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 04 jan, 2015 13:18

Re: Styrenhet Janfire flex-A

Inlägg av lvedin »

:D Full fart på fläkten direkt vid uppstart.

Det var ju inte svårt att förstå "det varma motståndet" :? vem som har dimensionerat detta. Kanske skall byta till effektmotstånd 22k tror jag det var.

Citering borttagen. / Roli moderator
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Styrenhet Janfire flex-A

Inlägg av CPMS »

Man bör åtminstone byta ut motståndet och placera det någon centimeter ovanför kortet för bättre kylning och mindre värmeledning till den lilla lyten som annars nog steks och åldras i förtid.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Skriv svar