Janfire NH överhettar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
matshk
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 27 feb, 2017 19:58

Janfire NH överhettar

Inlägg av matshk »

Hej.

Har en Janfire NH och en Janfire pelletspanna med spaksotning från 2006, pelletsförråd på 4 ton, som fylls på med bulk. Motdragslucka (KW) installerade och intrimmad vid installationen.

Jag fick en ny bulk med pellets V6 och sotaren var ute V7 och sotade skorstenen, jag pasade på att sota ur panna och brännare samtidigt.

Efter sotningen och påfyllningen av pellets så har min brännare varnat och stängt av sig p.g.a Överhettning, den har som mest gått 4 dagar innan den överhettar (men i slutet av vecka 7 så stängde den av cirka 1ggr per timme, jag justerade då ner motdragsluckan till 10Pa (den var ställd till 20Pa).
När jag öppnar upp bränanren så ligger det förbränd pelletsaska i bränanrkoppen, den är i kockor, men är porös när jag trycker på den. Igår kontrollerade jag att askskrapningen fungerar, vilket den gör. Jag har vägt pelletsen och justerat till 690g/l enligt mätningen.

Har någon ett förslah vad som kan orsaka överhettningen? Jag har kontrollerad rökgaskanalerna och det finns inga hinder på vägen?
matshk
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 27 feb, 2017 19:58

Re: Janfire NH överhettar

Inlägg av matshk »

Hej.

Är det ingen som har förslag på vad som kan vara fel?
Pannan gick ner igen i natt (överhettning) efter att ha gått ha felfritt i 6 dygn. Det är en samling oförbrända pellets samt en kaka av förbrända/sotade pellets som ligger i botten på brännarkoppen. Kan det vara fel inställning på pelletsdensiteten som orsakar detta (har mått upp och fått en densitet på 690g/l), eller kan fläkten ge för lite tilluft till förbränningen? Det verkar som att överhettningen sker efter att brännaren har värmt upp, kör pannan på 83 grader med 13 graders hysteres och underhållsvärme.
Bifogar bild hur det såg ut i brännarkoppen nu på morgonen. Det är även ovanligt svart sot i toppen på pannan, där rökgaskanalerna går upp.
Tacksam för hjälp!
IMG_0072.JPG
IMG_0072.JPG (87.26 KiB) Visad 5746 gånger
IMG_0069.JPG
IMG_0069.JPG (135.86 KiB) Visad 5746 gånger
IMG_0067.JPG
IMG_0067.JPG (109.48 KiB) Visad 5746 gånger
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Janfire NH överhettar

Inlägg av d_anders »

Kontrollera hela rökgasvägen från brännaren till skorstenens topp.

Edit: Läste lite slarvigt, du hade visst redan kontrollerat. Om du inte redan har gjort det så kontrollera även skorsten och det horisontella röret fram till skorsten om du har ett sådant.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire NH överhettar

Inlägg av Stegatorparn »

Förbränningen ser inte bra ut och brännaren får för mycket pellets i förhållande till luft och går fett. Det blir mycket svart sot i förbränningen.

När brännaren överhettas beror det på för dåligt drag och att då sänka draget försämrar tillståndet ytterligare.

- Ta ur turbulatorerna och sota tuberna.
- Fungerade brännaren bra med 20 Pa undertryck så återställ till detta värde.
- Stämmer volymvikten 690 g/l så öka energi innehållet från 4,8 kWh/kg till 4,9 kWh/kg
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Re: Janfire NH överhettar

Inlägg av wepe »

Som jag fattar det så kom problemet med den nya pelletsen? KAN ju vara den som spökar, då är det ju som nämnts innan att ställa om brännaren så det fungerar ändå. Går även att gå in i menyn och sänka doseringsmängden tror att i version 2.11 är grundinställning 1,0. Att det ser ut som det gör är att brännaren försöker ställa om sig och sänker luften och till slut stannar den om det inte rättat till sig med det felet du verkar ha. Sedan ser eller vet inte jag hur brännarkoppen ser ut när det inte är pellets i den? Såg att det är en 2006 om den inte är bytt KAN det ju vara lite skador på den? Har sett en del som är rätt sönderbrända, därmed inte sagt att det är så i detta fall. Men en faktor som kan spela in kanske :roll: Kan ju även vara läge att kolla tempgivare så den är ok. Sedan att du har riktigt med luft in i pannrummet
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
matshk
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 27 feb, 2017 19:58

Re: Janfire NH överhettar

Inlägg av matshk »

Hej.
Om nu brännaren går fett, hur sänker jag pelletsmatningen så brännare matar fram mindre pelletsmängd? Kan jag h mätt fel densitet, så den ska justeras upp eller ner?

Tabulatorerna är rengjorda och jag har en separat 125mm tilluftskanal utifrån direkt in i pannrummet för tilluft.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire NH överhettar

Inlägg av Stegatorparn »

Pelletsmatningen minskas genom att öka volymvikten eller energiinnehållet.
Går också att minska matningstiden i servicemenyn.

Vilken effekt går brännaren på?
För hög effekt kan också vara en orsak till överhettning om draget är dåligt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
matshk
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 27 feb, 2017 19:58

Re: Janfire NH överhettar

Inlägg av matshk »

Hej.
Matningstiden är inställd på 1.00sek, jag har kört pannan på både 9 samt 12kW (har generellt kört på 12kW i 10år), fått samma resultat med överhettning på båda effekterna.

Har även plockat bort dragbegränsaren och lyst in i skorsten (via det horisontella rökröret), det är rent och fint, samt varit uppe och lyst ner i skorsten (syns inget anmärkningsvärt där heller), ett tag funderade jag på om sotaren hade glömt något i skorsten när han sotade :-)

Vad rekommenderas, att höja energivärdet till 4.9 (kör på 4.8 idag) eller ställa ner matningstiden till 0.9sek???

tack!!!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire NH överhettar

Inlägg av Stegatorparn »

Prova med energivärdet först och sedan lite finlir med volymvikten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
matshk
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 27 feb, 2017 19:58

Re: Janfire NH överhettar

Inlägg av matshk »

Pannan överhettad igen. samma fenomen som tidigare förbrännd pellets samt viss oförbrända i brännarkoppen. Ska jag testa att skruva upp energivärdet till 5 eller dra upp densiteten lite till? Kör på 9kW nu.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire NH överhettar

Inlägg av Stegatorparn »

Märkligt...... :?
Kan det läcka in tjuvluft genom en dåligt stängd sotlucka eller brännarlucka?
Går fläkten med normal hastighet?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
matshk
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 27 feb, 2017 19:58

Re: Janfire NH överhettar

Inlägg av matshk »

Mycket konstigt är det :-)
Brännarluckan är tät likaså såg tätningsflötan mellan panna o brännare tät ut.
Jag har inte ställt om fläkten sedan installationen, vilket börvärde ska man ha vi 9 rep 12kW?. Uppenbart så förbränner inte brännare all pellets. Kollade på dragluckan och den är generellt sett ofta öppen, dock blåser det hårt i NORRKÖPING idag
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire NH överhettar

Inlägg av Stegatorparn »

Du ska inte behöva justera fläkten, då fabriksinställningarna är avpassade för varje effektnivå.
Man justerar pelletsmatningen som har beskrivits tidigare och när matningen är rätt justerad ska man i princip kunna välja vilken effekt som helst och ändå få bra förbränning.

Snurrar fläkthjulet lätt? Kanske börjar kärva efter 10 år?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
matshk
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 27 feb, 2017 19:58

Re: Janfire NH överhettar

Inlägg av matshk »

Brännare överhettad igen. Samma fenomen igen, förbrännd och oförbrända pellets i btännarkoppen, cirka 3cm. Provade att ställa upp densiteten till 700 och energivärdet till 5.0 och ändå går den fett.
Har inte provat att snurra på fläkten men jag provade att starta med brännaren ute för att se så askskrapan gick och då blåste fläkten och pelletsdammet fot i brännarkoppen, så den verkar fungera, men jag får testa den nästa gång brännare stannar.
Vad kan man göra annars?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire NH överhettar

Inlägg av Stegatorparn »

Märker du någon skillnad på matningen efter energi och densitetsändringarna?
Testa att dra ner matningstiden till 0,9 - 0,8 för att se om hur brännaren reagerar.
Du skulle behöva övervaka brännaren och försöka konstatera om brännaren går normalt innan den överhettar.
Eldar den ur riktigt om den någon gång stänger av sig normalt?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar