Fläkt stendöd

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Fläkt stendöd

Inlägg av jolun »

Upptäckte häromdagen att fläkten i Flex-a "blå" brännaren var stendöd. Vid uppstart ingen fläkt och elspiralen pulsade på som vanligt, den gick över i drift fas och doserade pellets som vanligt trots död fläkt. Inget brum ens. Gjorde allt strömlöst och provade igen utan framgång. Vid mätutaget på undersidan erhålls noll spänning. Fläkten roterar lätt förhand, men trots försök att få liv i den genom att snurra i gång den så var den död (inte så konstigt när den inte får ström) Öppnade boxen och mätte kapacitansen på den klassiska 47uF elektrolytkondingen och erhöll friska värden där. Kollade X2-kondensatorn 1,5uF och även den verkade ge friska utslag. Triacens kondition vet jag ej, men ska prova byta den imorgon då jag har en ny sådan hemma och just nu verkar den stå högst upp på mistänkt listan.

Då kommer vi fram till annan problematik. Hittade en en annan konding som jag mätte kapacitansen på och fick då "OL" Open Lead på denna. KASS?! Vet någon vad denna har funktion och om den har något med fläkt kretsen att göra??? Den är i mitt fall märkt med WIMA 1,0uF 50- (svårt att se om det står 1,0 eller 10 men gissar att det står 1,0uF) och på baksidan står det 10. Den sitter precis bredvid 47uF elektrolytkondingen där det står märkt C19 på kretskortet.

Nästa fråga är tips på en lämplig ersättare till denna?? Har kikat lite på elfa och electrokit, men är osäker vilken som skulle vara lämplig här.

*Nu har jag bytt triac utan framgång, ingen spänning till fläkten fortfarande. Felsökningen fortsätter.. tips mottages gärna. :(
Bilagor
WIMA kondensator?
WIMA kondensator?
kretskort.jpg (66.86 KiB) Visad 6034 gånger
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Re: Fläkt stendöd

Inlägg av jolun »

Har gjort lite bättre koll nu och det verkar som ovan nämnda kondingen på 1uF trots allt var hel. 22k ohm resistor ok. Har mätt de jag kan mäta utan att hitta något fel. Någon som vet om någon av de andra triacarna har något att göra med fläktkretsen förutom den som sitter bredvid X2 kondingen?
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Fläkt stendöd

Inlägg av SB »

De andra Triacarna påverkar inte fläkten, de används till doserskruv, externskruv och elspiral.

Har du kontrollerat om fläkten går igång på någon av de andra hastigheterna, som ex.vis i läge Manuell.
Gör den det så kan man misstänka att den elektroniska kretsen som kopplar in och ut den potentiometer som är inställd för uppstarstvarvtalet till fasvridningskretsen har gått sönder.
TMV E20 + Janfire Flex A
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Re: Fläkt stendöd

Inlägg av jolun »

Ok, fläkten går inte på något effektläge den är totalt spänningslös. Dock så fungerar elspiral, externmotor och doserskruv. Ska kontrollera fläkt potentiometern. Det sitter ju en U2010b kan denna orsaka totalt spänningsfall?

*SB jag läste ditt svar lite för snabbt och missuppfattade nog vad du menade. Men vad är det för krets som styr uppstartspotentiometern? Är det U2010b eller menar du något annat?
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Fläkt stendöd

Inlägg av SB »

När du frågar om fasvridningskretsen U2010B misstänker jag att det är den nya boxen med touchkontrollpanelen som du har. Mitt svar gällde den äldre varianten av boxar (den som jag har) där man använder vridomkopplare för att välja effektläge. I den äldre boxen sitter det en fasvridningskrets som heter U2008B. Till denna använder man ett antal resistorer (trimpotentiometrar) inställda på olika värden som kopplas in för respektive effekt. I din box har dessa ersatts av en kretslösning som gör att du digitalt från panelen kan justera fasvridningen till rätt spänningsnivå för varje effektnivå. Hur denna kretslösning ser ut är jag obekant med, men för att kunna studera fasvridningskretsen kan du söka efter datablad från någon tillverkare av U2010B som t.ex. Amtel eller Temic.
TMV E20 + Janfire Flex A
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Re: Fläkt stendöd

Inlägg av jolun »

Nej då, jag har den gamla boxen "blå" med vredet för effektlägena. Dock så sitter det u2010b och inte u2008b i min Box, så jag har som du nämner vridpotentiometrar i min krets. Vad jag får fram av mina mätningar är dessa potentiometrar friska. Har beställt en ny u2010b för byte dock är den nya för hålmontering så jag beställde även en Din 16 sockel för ytmontering. Jag har idag ett 22k ohm 2w motstånd men ser i beskrivningen för u2010b att det borde vara ett 18k ohm motstånd. Det har fungerat bra med 22k ohm dock men beställde 18k ohm 2w motstånd och tänkte löda dit ett sånt istället när jag väl byter u2010b kretsen.

Jag hoppas detta är felet annars är jag på ruta ett igen. :(
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Fläkt stendöd

Inlägg av AndersAA »

Misstänker att din box är reparerad vid något tillfälle där man satt in 2010b kretsen.
Skall bli intressant att följa om du lyckas lösa problemet.
Lycka till ////Anders
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Re: Fläkt stendöd

Inlägg av jolun »

Japp, jag köpte brännaren begagnad för 2-3 år sedan. Första gången jag öppnade boxen såg jag att vissa "klassiska" komponenter var utbytta så antingen är det en utbytesbox eller så har den tidigare ägaren reparerat den. Man kan väll säga att det syns på lödningarna. Men hursomhelst, just U2010b kretsen kan jag inte se att den blivit bytt sedan tidigare. Den är i mina ögon mer korrekt utförd i lödningen än de uppenbara utbytta delarna. Kan det kanske inte vara så att i vissa senare modeller av "blå" boxen fått sig den lite nyare kretsen U2010B istället för U2008B?
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Fläkt stendöd

Inlägg av AndersAA »

Säkert kan det vara så att man sätt in den senare kretsen i slutet av tillverkningen. Eventuellt har jag någon 2008b krets liggande om du skulle vilja ha. Är dock inte helt säker.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Fläkt stendöd

Inlägg av SB »

Har sett en suddig bild av nya boxens kretskort någonstans och jag tyckte att det i stora drag var rätt likt föregångarens kort. Jag är dock tveksam till att det går att ersätta U2010B som har 16 ben med U2008B som har 8 ben.
TMV E20 + Janfire Flex A
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Re: Fläkt stendöd

Inlägg av jolun »

Tack Anders för det mycket vänliga erbjudandet, men det är onekligen en 16 benad krets jag har och ser inte ut som att den är dit moddad. Kan slänga upp en bild när jag öppnar boxen igen. Komponentkortet är i övrigt väldigt lik de andra "blå" boxarnas vad jag sett på bilder här på forumet. Räknar med att få hem delarna i veckan så återkommer med hur det går. :)
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Fläkt stendöd

Inlägg av Icecap »

Under tiden som Flex-A "Blå" tillverkades har U2008 blivit bytt till U2010 då den senare inte behövdes "brännas in" för att bli stabil.

I den nya Flex-A2 är det i övrigt samma krets som styr fläkthastigheten men den får styrsignal på ett annat sätt numera.

Men när fläkten är stendöd behöver man göra mätningar, det kan vara lite vad som helst som orsaker det.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Fläkt stendöd

Inlägg av AndersAA »

Icecap kan du förklara vad du menar med att kretsen måste brännas in? Har läst manualen fram och tillbaka utan att ha hittat något om det. Kan väl inte vara som på gamla eprom tiden väl?
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Fläkt stendöd

Inlägg av Icecap »

Den "gamla" U2008 behövde att köra med last ett tag för att den kunde "brännas in". Det var något med referensen som skulle stabilisera sig om jag minns rätt.

Om man inte körde den inbränning ville de värden man ställde (fläkthastighet) inte hålla sig stabila på en ny brännare.

Efter bytet till U2010 försvann detta, inte för att kopplingen är annorlunda men för att tillverkaren av kretsen gjorde en bättre krets helt enkelt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Fläkt stendöd

Inlägg av AndersAA »

Tack Icecap. Det förklarar möjligen resultatet jag fick efter ha monterat en ny U2008b. Fläkten gick väldigt "svajigt" varför jag gav upp. Ska kanske leta upp den boxen och prova igen.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Skriv svar