Problem med externskruv

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
nilimaa
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 22:35

Problem med externskruv

Inlägg av nilimaa »

Hej
Jag har fått problem med frammatningen av pellets.
Efter ca 2-3 timmar så stannar brännaren med fel externskruv

Jag får bryta strömmen till externskruven och starta om kanske två gånger innan den matar fram pellets till brännaren igen.

När jag gick ut och kikade vid förrådet så tycker jag det verkar som att bottenskruven till pellistore matar för länge. Den fyller säcker utanför förrådet (vid kopplingen mot skruven in i huset) och går sen ett tag till för att stanna för att det blir för tungt eftersom säcken blir sprängfylld av pellets.

Kan jag ställa in et här? Jag såg att det finns ett "efterkör externskruv" i servicemenyn. den står nu på 1:00. Det kanske är för länge. Kan jag ställa ner den till 0:30 kanske? Är osäker på om det styr bägge skruvarna. Jag vill ju egentligen bara ställa ner bottenskruven i Pellistore.
Janfire NH Brännare, Pellistore 3 ton
Albin Bio Pelletspanna + varvattenberedare 150 l
190 kvm, -78, soutterängvilla, 21 grader, Norra Dalarna
nilimaa
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 22:35

Re: Problem med externskruv

Inlägg av nilimaa »

Den stod så klart på 1,00 provade ställa på 2.00 men ingen skillnad.
Blir tokig på dom här stoppen.
Janfire NH Brännare, Pellistore 3 ton
Albin Bio Pelletspanna + varvattenberedare 150 l
190 kvm, -78, soutterängvilla, 21 grader, Norra Dalarna
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Problem med externskruv

Inlägg av SB »

Man ska inte behöva ändra inställningar som tidigare fungerat felfritt. Troligare är att problemen orsakas av något annat som exempelvis externskruvmotorns driftkondensator eller utmatningslådan och externskruven igenpackade med sågspån eller utmatningslådans nivåvakt är kass. Det finns ett antal orsaker ytterligare i bruksanvisningarnas felsökningstabeller. I dessa står också funktionerna beskrivna för både NH och pellistor samt deras inställningsvärden.

I ditt ställe skulle jag nog börja med att tömma och städa utmatningslådan och därefter kontrollera nivåvaktens funktion samt externskruvens spjällplåt. Pellistorskruven ska säkerligen stanna innan skyddsstrumpan mellan externskruven och utmatningslådan är sprängfylld, vilket annars skulle kunna innebära att externskruven får problem med att starta om den är för hårt packad med pellets.

En snabb blick i bruksanvisningarna visar också att skruvarnas regleringar är helt separata.
TMV E20 + Janfire Flex A
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Problem med externskruv

Inlägg av Icecap »

"Efterkör externskruv" är tiden som skruven kör EFTER att pelletssensorn i doseringsförrådet meddelar att det finns pellets. Den har alltså inget med fel på matningen att göra!

Om det går mer än 2 minuter (ställbart såklart) från det att externskruven kör till sensorn meddelar att det finns pellets löser larmet ut.

Det är känd att externskruvens driftkondensator torkas ut med tiden och ska bytas, detta är ett generellt problem för den typ motorer och är inte Janfire-specifikt.

Om kondensatorn har torkat helt eller delvist minskas kapacitansen och med minskat kapacitans minskar vridmomentet, speciellt vid start. Detta gör då att de gångar att det löper lätt startar motorn men är det lite trögt startar den inte.

Så börja med att byta driftkondensatorn, den är monterat i motorn.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar