Janfire Flex-A tändproblem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Janfire Flex-A tändproblem

Inlägg av SB »

Så här i efterhand minns jag att de första 4-5 fabrikaten pellets jag provade kändes dåligt pressade och smulades gärna till spån samt dammade en hel del när man fyllde på förrådet, så du har säkert rätt i det du säger. Det skulle förmodligen innebära att 675g/l också är riktvärdet för boxen till FlexA-2 som kom 2009, vilket till en viss del skulle kunna förklara skillnaden mellan boxarnas inställningsvärden för fläktspänningen i de olika effektstegen.
TMV E20 + Janfire Flex A
Aaaaaaalm
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 21 jan, 2014 11:44

Re: Sv: Janfire Flex-A tändproblem

Inlägg av Aaaaaaalm »

Arne V skrev:Har du den nyare värmeriktarplåten som sitter runt tändspiralen, den med vingarna på sidan. Den gamla modellen saknar dessa vingar.
Jag har denna:
Bild

Är det nya eller den äldre?

Drog den frammåt när jag sotade sist så rosterplåten fick trycka den bakåt, och nu har pannan gått 1,5 vecka ca 70-75 starter utan problem. Sotade nu efter det så vi får hoppas att den fortsätter lika bra :)
Parca Norah 3000 -88, Janfire Flex-A, 1m³ hemmabyggt förråd, KW SID 012 dragbegränsare, FOX 1004 termostat.
Tidigare Ecotec A3
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Janfire Flex-A tändproblem

Inlägg av SB »

De vingar som enligt Arne V saknades på den äldre värmeriktarkåpan är nog de som går längs bottnen ut mot sidoväggarna. De hjälper till att strypa en del av luften som annars skulle passera vid sidorna om värmeriktarkåpan och tvingar på så sätt mer luft igenom denna. Din är alltså den nya modellen.
TMV E20 + Janfire Flex A
janfire1200
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 05 jan, 2017 10:40

Re: Janfire Flex-A tändproblem

Inlägg av janfire1200 »

Hej intressant. har liknande problem att den slutar tända och att den verkar stå och blåsa ibland för att sen ställa sig i viloläge. O gör den inte det står den och blåser medans matning av pellets fortsätter tills koppen blir full och sen står den o tuggar och att det samlas spån i röret till portion matningen. Ända tills kedjan skulle gå av men nu är den ny så den håller lite. Är det en justering av pellets eller bör jag byta box.. ??
Skriv svar