Sotproblem med nh

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Sotproblem med nh

Inlägg av Icecap »

Stegatorparn: det är ganska svårt - och dumt - att ändra fläkthastigheten på en NH. Och faktisk är det dumt att justera fläkten i alla brännare, det är doseringen man ska ändra!

Och man ändrar denna vid att ändra densiteten på pelletsen i menyn. Öka densiteten och doseringen minskas och vice-versa.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
HUMPILA
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 09 apr, 2008 22:48
Ort: ÅMÅL

Re: Sotproblem med nh

Inlägg av HUMPILA »

Jippi, brännaren gick en hel vecka utan att bli överhettad.
Rgt ökade till 195 grader innan jag stoppade och askade ur.
Har förbrukat 18 säckar på 8 dagar vid 0 till -4 grader.
Tog lite kort igen ifall ni har synpunkter på skillnaden efter jag skruvade turbulatorerna.
Är ju iallafall mindre sot, provar nu att ändra matn. från 720 till 730g.
Känns iallafall som det går åt rätt håll.
http://www.forumbilder.com/J12
http://www.forumbilder.com/J1J
http://www.forumbilder.com/J1V
Bergvärme Thermia Diplomat 8 KW installerat 2017
Hus:Trähus på 120kvm i två plan+72 kvm källare, byggt 1950
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Re: Sotproblem med nh

Inlägg av wepe »

Ser väl vettigt ut, ser man efter askmängden i pannan borde du kunna köra längre innan uraskning? Men är ju inte fel att ta det en gång i veckan denna årstiden? Tycker nog som nämnts innan att det är en rätt vettig panna ändå när man justerat den. Får väl testa hur det funkar om du ställer om matningen, men vet att jag körde med mindre matning än fabriksinställning.
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Sotproblem med nh

Inlägg av Erik_73 »

Icecap, utveckla gärna varför det är dumt att justera fläkten på alla brännare!

Om brännaren har en matning som räcker till för husets behov men man har för mycket luft i förbränningen, ska man låta luften vara orörd och istället mata på med mer pellets tills förbränningen blir bra och låta brännaren ge mer effekt än vad man behöver?...Är det inte slöseri att låta brännaren gå på högre effekt än vad man behöver?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Sotproblem med nh

Inlägg av nyman »

Vill man ha bibehållen effekt på brännaren är det inte matningen utan fläkten man ska ändra tycker jag också.
Testar just nu en ulmabrännare i min panna. Två fasta hastigheter på fläkten på en brännare såld 2010!!
Lågeffekten gav 13 kW effekt ungefär och för att komma ned i 11 kW effekt var jag tvungen att klippa till en plåtbit som strypspjäll för fläkten. Inte undra på att brännarrören går åt fort under de förhållandena.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Sotproblem med nh

Inlägg av Eldvin »

Vilken inställning körde du på då Nyman?? Matning och paus.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Sotproblem med nh

Inlägg av Icecap »

Ämnet har varit uppe et antal gångar och såhär är det: luften bestämmer effekten.

Justerar man luften istället för doseringen ändrar man alltså effekten och speciellt dom som har pannor som har en tydlig övre gräns på effekten kan då få problem.

Och har man ett välfungerande system kan det vara viktigt att hålla just effektnivån stadig, just för att vissa system är känsliga för ändringar i effekten.

Sedan är det en logisk argument: det är bränslets beskaffenhet som har blivit ändrat, varför då ändra effekten?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Sotproblem med nh

Inlägg av Erik_73 »

Icecap så du menar att man ändrar inte på effekten om man ökar eller minskar bränslemängden till en given luftmängd?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Sotproblem med nh

Inlägg av Stegatorparn »

Energin finns ju i bränslet och luften tillförs ju för att åstadkomma förbränningen.
Vi är ju alla överens om att brännarens effekt mätes genom att väga pelletsmatningen.
Så du är nog lite ute och cyklar nu, Icecap.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Sotproblem med nh

Inlägg av Icecap »

Erik_73: På sätt o vis gör man ju det. Håller man luften konstant men varierar bränslemängden finns det en effekt-topp vid korrekt dosering. Samma topp är verkningsgradstopp.

Minskar man doseringen kör man med luftöverskott - eller mager förbränning - och det ger sämre verkningsgrad och sliter på stålet.

Ökar man istället går brännaren fett och sotar/tjärar. Sämre verkningsgrad det med.

Men det verkar svårt för en del att förstå att en given luftmängd kräver en given dosering i vikt för att få rätt förbränning så all denna snack om att ändra justeringen ska gå i två steg:
1: Rätt effekt. Har man inte modulerande effekt bör brännaren ställas till att nätt o jämt klara det maximala effektbehov som kan behövas. Låg effekt sliter mindre på brännaren.
2: Justera doseringen så att förbränningen är rätt.

Punkt 2 ska man de-facto upprepa för varje leverans och i grunden för varje pall om man vill vara noga. Detta då densiteten på pellets varierar över tid från en tillverkare och mellan tillverkare.

Och då en skruv matar volym medan brännaren behöver vikt har densiteten mycket att säga, doseringen ska ju justeras så att vikten på den doserade pellets motsvarar luftmängden - vilket då är effekten också.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Sotproblem med nh

Inlägg av Honda »

Alltså, jag förstår ju precis vad du menar Icecap, men jag tycker att du borde nyansera dig lite.

Orsaken till att man normalt inte ska ändra fläkten, är helt enkelt att om luft/bränsle-blandningen har blivit fel så är det med 99% sannolikhet inte luftmängden som har ändrat utan det är pelletmatningen som har ändrat. Man kan betrakta luftmängden som 'konstanten' och bränslemängden som 'variabel' i ekvationen som ska lösas, av rent praktiska orsaker. Pelletdoseringen kan variera av 1000 olika orsaker medan fläkten är en mycket enkel komponent som inte har någon större orsak att ändra kapacitet förrän den går sönder.

Men det finns alltid en andra sida av myntet, och jag som kör modulerande och självrensande brännare och öppnar pannan med 3 tons mellanrum kan konstatera att luftflödet med nyputsat roster är inte exakt samma som luftflödet genom ett roster med 3 ton pellet på nacken. Lambdaregulatorn kompenserar genom att ändra på pelletmatningen, trots att det är luftmängden som har ändrat, vilket resulterar i att uppmätt pelletförbrukning blir lite felaktig. Inte mycket att bry sig och jag skulle kunna logga pelletförbrukningen utgående från uppmätt skruvkapacitet istället för den lambdajusterade kapaciteten, men då går jag ju miste om det att skruvkapaciteten de facto också varierar.

Min point är att i praktiken så är varken luftmatningen eller pelletmatningen konstanter och hur man då löser ekvationen blir lite av en smaksak. För en grundinställning så är förstås det enda sättet att mäta upp effekten att utgå från pelletmatningen eftersom luftmatningen inte låter sig mätas på något vettigt sätt. Sedan har du helt rätt i att löpande justering efteråt gör man på pelletmatningen, men det är för att det högst antagligen är den som har ändrat, inte för att luften skulle ha någon större "bestämmanderätt" vad gäller levererad effekt.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Sotproblem med nh

Inlägg av Icecap »

Stegatorparn: "brännarens effekt mätes genom att väga pelletsmatningen"
Om vi avser korrekt förbränning: helt rätt.

Detta betyder dock bara att det är ett mått på effekten som brännaren kör ut, inte att man måste justera luften - förutom ifall man vill ändra effekten som brännaren kör.

Slälvklart kan man justera fläkten istället för matningen - om man är säker på att systemet har det effektområde som behövs. Men i så fall ska man uteslutande justera antingen doseringen eller fläkten.

Och som Honda ganska riktigt påpekar: mätningen av luften är "en aning" svårare än att väga doseringen under 10 minuter! Har man alltså ställd luften en gång vet man vad doseringen ska motsvara, doseringen kan mätas enkelt och man kan justera eftersom.

Av den anledning är justeringen av doseringen det bästa val, den kan nämligen testas och verifieras ganska lätt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Sotproblem med nh

Inlägg av Erik_73 »

Hade jag låtit fläktinställningen varit som den är i fabriksutförande där brännaren på läge 1 ska ge runt 9kW gick med ett för högt luftöverskott så hade jag varit tvungen att öka matningen så hade jag kanske hamnat på 10-10,5kW för att få en någorlunda bra förbränning, vart i ligger vinningen i att öka på effekten ännu mer än vad man har behov av?

Jag säger då tack o lov att det finns möjlighet att justera både luft och bränslemängd och ser inget fel i att ändra på luften ifall man har för högt luftöverskott till den effekt man avser att köra brännaren på!
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Sotproblem med nh

Inlägg av nyman »

Jag hade glömt att det finns brännare där man inte enkelt kan väga hur mycket pellets skruven matar under drift under exempelvis 3 minuter
Tack och lov att det finns vettiga konstruktioner
Brännare med växelströmsfläkt varierar sin luftmängd i takt med nätspänningsvariationerna speciellt om den styrs av en dimmer. De som har Tigex25 dragbegränsare får varierande mängd luft till förbränningen då den lilla gluggen i begränsaren inte förmår ge en jämn luftström genom brännaren.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
HUMPILA
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 09 apr, 2008 22:48
Ort: ÅMÅL

Re: Sotproblem med nh

Inlägg av HUMPILA »

Har funderingar som ni kanske kan svara på.
Ändrade ju densiteten från 720 till 730g/l.
Rgt sjönk från 135 till 125grader nysotad. Orsaken? Bra eller dåligt?

Fungerar spikmetoden om man kör med underhållseld?
Sotet på spiken kan ju bli under uh-elden men brännaren kan väl vara rätt justerad vid "drifteld"?
Bergvärme Thermia Diplomat 8 KW installerat 2017
Hus:Trähus på 120kvm i två plan+72 kvm källare, byggt 1950
Skriv svar