Janfire Flex A till nibe City VX

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
martinen
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 10 okt, 2010 13:16

Janfire Flex A till nibe City VX

Inlägg av martinen »

Hej


Jag har en Nibe City VX och tänker montera in en Janfire Flex A, som jag fått tag i.
Jag har läst och ringt ringt runt för att försöka reda ut hur jag ska göra, men det står så olika och otydligt på många håll att jag blivit lite osäker. Installatörerna vill knappt hjälpa till, eftersom dom vill sälja nytt till mig.
Pratade med en som sa att det bara var att sätta fast den nya, men att jag behövde en adapter/distans på 100mm.
Beställde denna av honom, men nu när jag fått alla grejerna, så undrar jag varför jag ska ha en distans. Detta göra ju att den öppna delen av brännkoppen ligger precis i kant med luckan. Den är ju till och med lite övertäckt av stenen som sitter på insidan av luckan. Lågorna blåser ju då nästan rakt upp mot skorstenen (typ).
hade det inte varit bättre att skippa distansen och satt en lågriktare som riktade lågan framåt (så som oljebärännaren gjorde).
Eller jag kanske ska behålla distansen och skaffa en lågriktare också.
Hur gör jag med stenen som sitter på insidan av luckan?

Är det någon som gjort detta innan som kan berätta hur jag ska göra och vad som är viktigt att tänka på?

Tacksam för all hjälp.
Martin King
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Du behöver en lågriktare, sannolikt en 90°.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
martinen
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 10 okt, 2010 13:16

Inlägg av martinen »

Jag har hittat en lågriktare 90°. Vad blir det för skillnad om man väljer en lågriktare EBK istället. Kostar bara ett par hundra kronor mer, och det står att det kan förbättra förbränning något. Gör det nån skillnad, eller ska jag bara satsa på en vanlig lågriktare?
Martin King
C.M.R.
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 22:35
Ort: HÄSSLEHOLM

Varför 100mm ram + lågriktare ?

Inlägg av C.M.R. »

EBK ska bara användas om du har litet "hål" i pannan, dvs om brännaren inte går in i pannan, dvs om du har en 200mm,s ram annars ska den inte användas.
Anslutningsramen 100mm används för att inte lågan ska komma för långt in i pannan mot vattenmanteln, för om lågan slår emot manteln, så kyls lågan ner och du får ofullständig förbränning.
Därför använd 100mm´s ramen för att få bättre förbränning.
Lågrikare 90° ska användas till denna ramen av samma anledning, att lågan inte ska slå i "taket" på manteln eller "rakt upp i skorstenen"
STOR ERFARENHET AV JANFIRE I MITT HUS 255kvm 2 vån med Janfire Pelletspanna (utan NH men med Flex-A)
martinen
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 10 okt, 2010 13:16

Lågriktare

Inlägg av martinen »

Nu har jag nog samlat på mig allt som jag behöver, och ska bara köra slut på all olja innan jag sätter in brännaren.
Jag blev bara lite fundersam när jag fick min lågriktare. Hittar inget bra sätt att fästa den på. Den ser ut att passa hyfsat bra, men den ligger ganska löst, där är en stor springa längst upp.
Är det nån som har en bra bild på hur det ska se ut?
Martin King
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Bild

Jag utgår ifrån att detta är lågriktaren du har fått tag på. Om jag förstått det här rätt, så skall den placeras så att det blir så här:

Bild

Då ser du hur riktaren är monterat. Den skall vara lätt att ta bort för rengöring av brännaren, så den skall inte sitta så fast att du behöver verktyg vare sig för att montera eller demontera :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
martinen
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 10 okt, 2010 13:16

Inlägg av martinen »

Tack men den bilden har jag redan sett, och den hjälper mig inte.
Tyvärr så visar den hur det ska se ut, men inte hur man sätter fast den.
Jag har rätt lågriktare, men hur jag än sätter den så blir det inte som på bilden.
Om det är någon som har en riktig bild, som dom kan ta på sin egen janfire Flex a med denna låkriktare, så hade jag vart tacksam.

Bild
Detta är det närmaste jag kommer, men då ligger den löst ovan på.
Jag tycker det borde finnas något hack eller någon ögla i brännaren därman kunde sätta de 2 tapparna som lågriktaren har.


Sätter jag den längre fram än så här får jag en stor glipa på sidorna och ovapå.
Bild

Annan vinkel. Även här ser man att det är en stor glipa längst upp:
Bild
Martin King
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Bakkanten (den mot brännaren) ska "hakas in" ett steg neråt. Du har bara lagt den ovanpå men på kanten mot brännaren finns ett jack som ska träs runt den gamla kanten varefter framkanten kan släppas ner.

Kod: Markera allt

Inte:
------------
|
------|
        |
-----  \
     |   \
-----


men
------------
|
-----\
----   \
     |   \
----
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
martinen
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 10 okt, 2010 13:16

Inlägg av martinen »

Mm problemet är att det inte går att få lågriktaren under kanten. Den är bredare än vad brännkoppen är. På bild 3 ser man att lågriktaren ligger emot kanten på båda sidorna.
Jag hittat ett par andra bilder på brännaren, och det verkar som om någon gjort något med denna, för den ser inte lika dan ut som alla andra.

Jag får kolla upp vad som kan göras.
Martin King
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det är inte HELA lågriktaren som ska under kanten!
På baksidan av lågriktarens sidor är det en "krok" som passar inom brännkoppen. Ovandelen av lågriktarens plåt ska ligga dikt an ovandelen av brännkoppen men dessa "hakar" ska gå under.

Man får vinkla lågriktaren lite upp, trä den över kanten av brännkoppen och sedan lägga framkanten ner.

Eller om vi utgår ifrån bilderna:
1: Lyfta framkanten av lågriktaren kanske 5 cm.
2: Dra den runt 2 cm framåt.
3: Tryck bakkanten lite ner så att lågriktarens hakarna i sidan glider under brännkoppens bakkant men inte mer än att lågriktarens bakkant är över brännkoppens plåt.
4: Tryck lågriktaren lite tillbaka.
5: Låt lågriktarens framkant komma ner.
6: Juckla lite med den så att den sitter rätt, du ser det när den passar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
martinen
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 10 okt, 2010 13:16

Inlägg av martinen »

Hej

Tacksam för all hjälp, men den passar helt enkelt inte på brännaren. Det verkar som om någon anpassa denna. kanske för att den skulle passa någon annanstans. Om jag kollar på bilden i Janfire manualen så ser den helt annorlunda ut.

Överkanten är ca 20-25 mm för liten för att lågriktaren ska kunna få sättas på plats.

Bild

Jag ska ringa till han som jag köpte den av och fråga vad fan han gjort med den.
Martin King
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

OK, då är det ju "enkelt" att förstå varför den inte passar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
martinen
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 10 okt, 2010 13:16

Nytt Försök

Inlägg av martinen »

Så. nu har jag lyckats byta till mig en annan brännare. Detta är en lika dan, men som inte blivit modifierad. Lågriktaren passar såklart perfekt direkt.
Är det någon som monterat denna brännaren i en Nibe City VX panna som har lite empirisk kunskap om detta. Gärna bilder om det finns.

Luckan som är på pannan är smalare än adapterplåten som jag blev rekommenderad att köpa.
Bild

Går ju att lösa ändå, men om det är någon som har någon bild på en snygg lösning blir jag glad.


Hur gör jag med stenen på insidan. Ska hela bort, eller ska jag bara försöka skära ut precis så att brännaren går in?



Bild
Martin King
Björne
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 28 sep, 2006 14:29

Inlägg av Björne »

ja skruvade bort hela min orginallucka och har den intackt ståendes bredvid.
sedan byggde ja en ny i 5mm plåt som ja svetsade fast hållare för tätningsband på insidan. svetsade även dit en lång bult i ovankant så luckan hänger likadant som orginalluckan. stenkakan gav ja f_n i å kör utan å de har fungerat helt ok i drygt 4 år nu. kör själv med en 30g lågriktare men de kvittar nog.
Nibe City -02, Janfire Flex -a -03 och danfoss shuntautomatik.
170m2 tegelhus i 2plan + 80% uppvärmd källare
Skriv svar