Janfire flex A stänger av oförutsägbart

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Swedlad
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 09 okt, 2010 01:36

Janfire flex A stänger av oförutsägbart

Inlägg av Swedlad »

Hej. Detta är mitt första inlägg på forumet. Jag har sökt och läst en del tidigare inlägg som är relaterat till mitt problem men inte funnit något som jag kan uppfatta som ledtråd till mitt problem.

Jag har en Diom El-Olja panna som jag har installerat en Janfire Flex A pellets brännare till. Jag har haft brännaren i 5 år. För drygt 2 år sedan satte jag in ett 3kubik förråd.

Mitt problem är att sedan ett drygt halvår har brännaren börjat stänga av helt oförutsägbart. Den kan gå i ett dygn och plötsligt stänga av, och den kan gå i en timme för att sedan stänga av.

Min installatör, som jag har stort förtroende för och gör ett bra jobb, är lika frågande som jag över vad som händer.

Det som sker är alltså att när jag tittar till brännaren så ser jag att de två lamporna på kretskortet "flashar" och brännaren har stängt av. Jag startar om och följande sker: Fläkten startar och går i ca 10 minuter och sedan börjar glödspiralen jobba. Brännaren tänder och sedan går den - oförutsägbart som sagt var i allt från ett par timmar upp till ett drygt dygn. Sedan när jag tittar till den kan den ha slocknat. Min installatör har varit här och tittat. Vi har bytt kretskortet - ingen lösning. Vi har haft sotare här som har kollat pannan och skorstenen - inga problem. Vi har haft en kille som inspekterat skorstenen och anslutningen till pannan - inga problem. Vi har tagit bort huven på skorstenen, en plåt som fungerar som regnskydd över skorstenen (min installatör tänkte att huven kunde försämra draget vid vissa vindförhållanden och väderleksförhållanden) - ingen lösning. Vi har tagit bort baffeln i pannan i facket ovanför brännarkammaren för att öka draget - ingen lösning.

När jag ser att pannan har stängt av har jag ibland helt enkelt bara startat om brännaren genom att slå av strömmen och sedan sätta på den igen. Det har medfört att jag har fått knallgas eller liknande i pannan och grannarna har kommit utrusande då det har smällt till som från en kanon i skorstenen och det har puffat ut rök i pannrummet.

Det jag kan konstatera är att när brännaren har slagit av, så är brännkoppen full av färsk, oförbränd pellets. Jag får tömma ur detta och sedan starta om, och då blir det ingen puff i skorstenen.

Installatören tror att det är bakvärme som gör att brännaren stänger av. Det jag inte förstår är hur det kan vara bakvärme när brännaren stänger av med oförbränd, färsk pellets som fyller hela brännkoppen?

Det enda vi inte har gjort är att byta glödspiralen. För något år sedan hade jag liknande problem att brännaren stängde av, och då berodde det på glödspiralen. När vi bytte den gick brännaren bra. Det är nu den nya modellen av spiral som sitter i, och uppenbarligen fungerar den i och med att brännaren tänder pelletsen utan problem.

Det vi och jag inte förstår är vad det är som orsakar stoppet. Det är alltså helt oförutsägbart. Brännaren startar och går helt perfekt - men det kan variera från några timmar till upp till ett dygn.

Pelletsen i förrådet är helt okay. Lite spån kommer med men inte särskilt mycket. När jag tar ur pelletsen från brännkoppen vid omstart får jag 2-3 matskedar spån, för övrigt hela pellets.

Nu tänker installatören att vi ska sätta in en ny låg-riktare som riktar elden uppåt en del.

Är det någon på forumet som kan ha någon idé om vad det här kan handla om.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

För mig, baserat på vad jag läst på detta och andra forum och vad jag kan fundera mig fram till själv, så beror problemet på att brännaren får för lite luft. Tänk efter: Har du ändrat området kring eller i pannrummet på så vis att du satt igen ventiler? Har du på annat sätt ändrat i husets ventilationssystem? Kom ihåg att tilluftsventilen eller ventilerna måste ha en yta som minst motsvarar skorstensdiametern.

Eftersom elektroniken är bytt, skorstenen och rökrörsanslutningen är friskförklarad av fackfolk, så kvarstår alltså det mest uppenbara: Luften. Kom ihåg att en pelletsbrännare behöver minst 40 kubikmeter luft i timmen vid normal drift. Gengas i pannan tyder på syrebrist. Så kolla upp tilluftsventilen eller ventilerna, och om de är gensatta eller bristfälliga, måste de öppnas eller på annat sätt åtgärdas så att brännaren får luft. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Swedlad
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 09 okt, 2010 01:36

Tilluften?

Inlägg av Swedlad »

Tack för ditt svar Bergatorparen!

Jag har en ventil som står helt öppen - det är ett ca 30x30 hål genom grunden med ett ventilationsgaller som alltså alltid står helt öppet. Placeringen av detta är rakt ovanför brännaren.

Men på grund av renoveringsarbete i huset har jag ställt in lite möbler som tar upp volym i rummet. Dessutom tar förrådet upp 3kubik volym i pannrummet. Jag ska ställa ut alla saker i garaget som inte har i pannrummet att göra för att se om detta ändrar ngt.

Själv tror jag att tilluft får pannan nog tillräckligt av med tanke på att jag har denna ventil. Dörren till pannrummet står förresten också öppet då rörmokaren har dragit tillfälliga vattenledningsrör på så sätt att vi inte kan stänga dörren just nu......
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Att det kommer gengasknall när du stänger av och slår på betyder att allting är varmt. Lamporna på panelen blinkar inte bara slumpmässigt, de blinker med ett visst mönster som anger feltypen och innan du kan definiera detta kan det kvitta att sia om fel.

Jag ser inte heller att du har kollat temperaturen på fallröret när den stänger av och det tillhör den basala felsökning vid brännareproblem.

Men notera blinksättet först, resten ger sig eftersom!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Swedlad
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 09 okt, 2010 01:36

Inlägg av Swedlad »

Hej Icecap o tack för ditt svar också.
Det är de två röda lamporna som blinkar snabbt växelvis - flashar, liksom.
Knallen har kommit när jag inte har rensat ur pelletsen ur brännkoppen utan bara startat om. Min installatör har också sagt att knallen kommer av att det legat glöd kvar. Men när jag nu måste starta om och rensar ur brännaren är allt kallt och alla pellets - även det i botten - är helt oförbränt, så det måste ha varit så att brännaren slagit av, all glöd slocknat och sedan har den fyllt på med pellets i efterhand, på något sätt jag inte begriper....

Jag skulle ha beskrivit lampornas blink förståss. De blinkar inte slumpmässigt. Det är brännaren som stänger av slumpmässigt, menade jag. Den kan gå allt från några timmar till drygt ett dygn. Sambanden med varför den stänger av är det förbryllande för min installatör fattar inte varför den beter sig så.

Han tog med sig brännaren hem till sig och där gick den felfritt med samma typ av panna! Vad som är skillnaden kan han inte räkna ut.

Jag ska tala med min installatör och be honom kolla temperaturen på fall röret. Själv vet jag inte vad det är. Är inte så teknisk o kan inte detaljerna med detta.... Är ingen hemmafixare i den bemärkelsen. (Hur mäter man temperaturen i fallröret?)


Icecap skrev:Att det kommer gengasknall när du stänger av och slår på betyder att allting är varmt. Lamporna på panelen blinkar inte bara slumpmässigt, de blinker med ett visst mönster som anger feltypen och innan du kan definiera detta kan det kvitta att sia om fel.

Jag ser inte heller att du har kollat temperaturen på fallröret när den stänger av och det tillhör den basala felsökning vid brännareproblem.

Men notera blinksättet först, resten ger sig eftersom!
Swedlad
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 09 okt, 2010 01:36

Lamporna som blinkar

Inlägg av Swedlad »

Förtydligande

Termok
Elspiral

Dessa lampor står o flashar rött när pannan har stängt av

Installatören tänker att det är ngn form av bakvärme som får pannan att slå av.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har inte manualen över Flex-A så jag kan inte svara på vad den kombination betyder men omedelbart kunde jag tro att det kunde vara flamvakten som är utlöst.

Och OM det är rätt kan det vara startdos som är för stor så att den varma luft inte kommer igenom, det kan även vara startelementet som inte sitter rätt eller luftledarplåten som är rubbat.

Men den blinkning kan även betyda annat så kolla manualen först, där står det helt säkert.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
C.M.R.
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 22:35
Ort: HÄSSLEHOLM

Rökgasexplosion

Inlägg av C.M.R. »

Om du startar om brännaren UTAN att tömma koppen på oförbränd pellets, kommer du att få ytterligare pellets uppepå det som redan finns i koppen, så vid uppstarten kommer inte tilluften genom pellettsen ordentligt, och det bildas då väldigt mycket rök, och när det väl tänder så exploderar denna rök =Rökgasexplosion.
:!: OBSERVERA. Om brännaren inte tänt, eller slocknat, MÅSTE brännkoppen tömmas innan nytt start försök görs.
( Om brännare slocknar efter ett tag, kan det även bero på att internlagret kärvar och inte matar ner rätt dos. )
STOR ERFARENHET AV JANFIRE I MITT HUS 255kvm 2 vån med Janfire Pelletspanna (utan NH men med Flex-A)
Swedlad
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 09 okt, 2010 01:36

Re: Rökgasexplosion

Inlägg av Swedlad »

Det låter intressant det du skriver om att internlagret kanske kärvar och matar ner fel dos. Vad skulle i så fall bli följden? Syrebrist eller....? Bakvärme?


C.M.R. skrev:Om du startar om brännaren UTAN att tömma koppen på oförbränd pellets, kommer du att få ytterligare pellets uppepå det som redan finns i koppen, så vid uppstarten kommer inte tilluften genom pellettsen ordentligt, och det bildas då väldigt mycket rök, och när det väl tänder så exploderar denna rök =Rökgasexplosion.
:!: OBSERVERA. Om brännaren inte tänt, eller slocknat, MÅSTE brännkoppen tömmas innan nytt start försök görs.
( Om brännare slocknar efter ett tag, kan det även bero på att internlagret kärvar och inte matar ner rätt dos. )
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Kan detta vara till hjälp?

Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Swedlad
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 09 okt, 2010 01:36

Inlägg av Swedlad »

Tack! Jag skrev ut bruksanvisningen till min Janfire Flex-a. Det verkar som att det inte är riktigt samma dioder men det är ju följande som stämmer på det som händer:
"Flamvakt har löst ut. Indikation: Två snabba blinkningar på den övre dioden (Termok.) följda av två snabba blinkningar på den nedre (Elspiral) och så växelvis."

Sedan står det som förklaring vad det kan bero på:

"1.Tändspiralen är trasig eller tänd- ning har inte skett av annan orsak.
2.Undertrycket i pannan är för högt och brännaren har slocknat på den så kallade sparlågan. (Steg 3 och 4)
3.Pellets med för mycket spån används.
4.För lågt undertryck i pannan kan medföra att röret klibbar igen av tjära med stopp i doseringsskru- ven som följd.
5.Främmande föremål i pelletsen eller fuktskadad pellets som gör att skruven sätter igen .
6.Rosterplåten ligger fel.
7.Fläkten är fel inställd"

Det jag absolut inte tror är felet är nr 1, 5, 6 o 7.

Det jag undrar över är hur jag kan förstå om det hänger ihop med punkt 2 resp 4; för högt respektive för lågt undertryck i pannan.

Det kan ju också vara punkt 3 som krånglar - pelletskvalitén. I så fall lär jag få leva med problemet ett bra tag för mitt 3kubiks förråd är nyfullt
bergatorparen skrev:Kan detta vara till hjälp?

Bild
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Den manualen jag skrev ut är för senaste modell Flex A, men det jag funderar på, är om det kan finnas en glapp kontakt i själva strömförsörjningen till brännaren, som då och då kan få spänningen att droppa under 200 V?
Felet kan i så fall ligga i pannans elektriska system - varför det kanske vore en idé att få en elektriker att se över den biten. :wink:

Så vitt jag har förstått har du ju haft fackfolk som kollat skorstenen, anslutningen till skorstenen och själva pannan - men: Ingen elektriker. Därför föreslår jag detta nu eftersom det kanske är på detta plan det felar. Vi tror ju att så länge motorer summar, och dioder lyser att allt är honky dory, men jag vet av erfarenhet att en glapp kontakt kan skapa sådana problem om den utsätts för temperatursvängningar och/eller vibrationer.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Fel 7 kan definitivt vara en kandidat!

Och felet är #1, du får ju ingen tändning eller hur? Fyllt med oförbränd pellet i koppen ju.

Vad jag har sett är den senaste rekommendation att fläkten ska ha 90V vid uppstart istället för 100V, just för att inte blåsa ut elden.

Kör du med UH-eldning?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Swedlad
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 09 okt, 2010 01:36

Inlägg av Swedlad »

Ja, detta har jag faktiskt också tänkt på, Vi har ju renoverat om i huset och elektrikern har dragit nya ledningar, satt in ny elcentral med automat säkringar mm. Ja, jag kanske måste kolla upp detta också. Tack för tipset
bergatorparen skrev:Den manualen jag skrev ut är för senaste modell Flex A, men det jag funderar på, är om det kan finnas en glapp kontakt i själva strömförsörjningen till brännaren, som då och då kan få spänningen att droppa under 200 V?
Felet kan i så fall ligga i pannans elektriska system - varför det kanske vore en idé att få en elektriker att se över den biten. :wink:

Så vitt jag har förstått har du ju haft fackfolk som kollat skorstenen, anslutningen till skorstenen och själva pannan - men: Ingen elektriker. Därför föreslår jag detta nu eftersom det kanske är på detta plan det felar. Vi tror ju att så länge motorer summar, och dioder lyser att allt är honky dory, men jag vet av erfarenhet att en glapp kontakt kan skapa sådana problem om den utsätts för temperatursvängningar och/eller vibrationer.
Swedlad
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 09 okt, 2010 01:36

Inlägg av Swedlad »

Okay... Men min installatör har varit här o grejat mycket med just fläktens styrka och volt talen etc. Han har sänkt fläktstyrkan en del om jag förstod det rätt, vid tändning.

Det skumma är ju att den går som klockan när den väl går - och det kan den göra ett tag. Idag t.ex... Jag tände den tidigt i morse och den går fortfarande som den ska.

Alltså - jag får ju tändning hela tiden medan den går men sen är det något skumt som händer som gör att den plötsligt lägger av. Och det är det som min installatör inte begriper vad det beror på. Ett mysterium. Han ska nu byta lågriktaren till en modell som riktar elden mer uppåt.

Det som är obegripligt för mig är vad det är för faktor som har förändrats. Jag har haft systemet i snart 5 år och det har under långa perioder (undantaget när spiralen var kass) fungerat perfekt. Som längst gick det som klockan i 1,5 år utan avbrott. Nu har det börjat krångla som bara den. Och det är inte pannan, inte skorstenen, inte draget, knappast pelletsen, inte kretskortet, mm mm

Men jag ska visa min installatör alla engagerade svar jag har fått på min fråga här på forumet. Det är helt fantastiskt att man kan få så mycket hjälp av er alla. Tack ska ni ha.
Icecap skrev:Fel 7 kan definitivt vara en kandidat!

Och felet är #1, du får ju ingen tändning eller hur? Fyllt med oförbränd pellet i koppen ju.

Vad jag har sett är den senaste rekommendation att fläkten ska ha 90V vid uppstart istället för 100V, just för att inte blåsa ut elden.

Kör du med UH-eldning?
Skriv svar