Hallå Åmål nu är varmvattnet borta igen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Rävhed
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 26 apr, 2006 21:40
Ort: Stockholm

Hallå Åmål nu är varmvattnet borta igen

Inlägg av Rävhed »

Duschvattnet var ljummet i morse. Janfire i källaren hade då lyckats gå på pellets i hela tre veckor (för tre veckor sedan bytte vi motor till askskrapan för andra gången på ca 6 mån). Efter promenad ner till källaren visar det sig att displayen på pannan är svart. Brännarens display är likaså svart. En säkring har löst ut i elcentralen. Jag återställer säkringen. Pannan är fortfarande strömlös. Finns det någon som har några idéer om vad som hänt? Denna panna har under sina 3,5 år i drift haft mängder av fel. Kör nu åter på elpatron.... Jag minns att vi bytte kretskort i pannan när pannan var några månader gammal. Kan det vara samma soppa igen? Jag har kollat säkringen som sitter bredvid displayen på pannan. Den är OK. Har inte lyckats få hit reparatör idag. Efter råd över telefon har jag skruvat bort displayen på pannan och pillat ut en rörsäkring gjord av keramik. Jag är kontorsslav och Är osäker på om den är pajad. Den verkar dock helt normal.
Jag skulle vilja skriva en massa elaka saker om de som säljer dessa grejer men låter bli. Har prövat att ringa till tillverkaren, men de pratar inte med användare. De har heller inga representater, utan hänvisar till firmor som för deras produkter. Min installatör har slutat med pelletsinstallationer och kan inte hjälpa till.
Janfire Integral, Pellistore-förråd
138 kvm, byggår 1944, två plan + källare, tillbyggd övervåning -01
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Är det en keramiksäkring ser man inte om den är slut, det kan bara mätas. Med glasrörssäkringar kan man nästan alltid se om tråden är av men vissa ska vara mycket tröga varför det väljs keraminrör och sandfyllda.

Jag ska inte uttala mig om Janfires panna då jag har noll erfarenhet av den men säkringar kan jag!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Rävhed
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 26 apr, 2006 21:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Rävhed »

Nu har jag testat att byta ut säkringen på kortet bakom panndisplayen. Den skulle vara 6,3A och inget annat. Det gjorde ingen skillnad. Jag har köpt en spänningsdetektor och den tjuter friskt i närheten av stora 0/I knappen på displayen. Den visar ingen spänning på själva kortet. Jag tror att jag skall överlåta vidare felsökning till en yrkesman. För att inte få en stöt... Tack Icecap för kommentar om säkring. :D
Janfire Integral, Pellistore-förråd
138 kvm, byggår 1944, två plan + källare, tillbyggd övervåning -01
C.M.R.
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 22:35
Ort: HÄSSLEHOLM

överhettningsskyddet ?

Inlägg av C.M.R. »

Har du kollat så inte överhettningsskyddet på pannan löst ut ?
Sitter under en svart "plupp" till höger frampå displayen.
STOR ERFARENHET AV JANFIRE I MITT HUS 255kvm 2 vån med Janfire Pelletspanna (utan NH men med Flex-A)
Rävhed
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 26 apr, 2006 21:40
Ort: Stockholm

Det var styrkortet

Inlägg av Rävhed »

Det sitter ett nytt styrkort ( à 1480 kr) i pannan sen några dagar. Det hade sagt upp sig. Kan värmen i pannan ta ner hållbarheten? Installationskostnad tillkom, men det var den snälle installatören mkr billig på.
Janfire Integral, Pellistore-förråd
138 kvm, byggår 1944, två plan + källare, tillbyggd övervåning -01
Skriv svar