NH och lamda sond

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
kurreburre
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: tis 14 feb, 2006 17:44

NH och lamda sond

Inlägg av kurreburre »

Det gick ett rykte för ett tag sen att man skulle kunna koppla på en lamda sond till NH'n, är det någon som vet hur det gick med det?? FÖ så har service killen just kommit och monterat ner pannan för uppgradering till NH "Mody"
Janfile integral panna med NH brännare och pellistore
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Ja, jag vet hur man gör (jag om någon borde ju veta)

Man skaffar en lambda-enhet med en 0-10V utgång (0V=0% O2, 10V=21% O2) samt mjukvara av version 2.10 eller nyare.

Vill man styra lambdasondens värme av och på kan man dra ett kabel inne i styrboxen, då får man ett signal som kan användas till detta.

Man kopplar alltså inte till en lambda-sond rakt av.

Och jag håller på att designa färdig en äkta bredbandslambda styrning, primärt till Janfire NH men även till andra, den kommer att ha olika utgångar i form av 0(/4)-20mA, 0-10V, RS232 samt display.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
kurreburre
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: tis 14 feb, 2006 17:44

lambda sond??

Inlägg av kurreburre »

Ok så det kommer kanske en uppdatering som man kan köpa till från Janfire ung som den modulerade driften. Vad kostar en lambdasond på ett ungefär, och kan man räkna hem kostnaden för den??
Janfile integral panna med NH brännare och pellistore
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

1: Sannolikt.
2: Ingen aning! Jag utvecklar elektronik och program, ekonomi tar chefen hand om.
3: Jag vet faktisk inte men man kan kasta i vilken pellets som helst (som den kan elda) och då justerar den matningen automagisk. Kan spara en justering vid pelletsbyte och efter några byten borde man vara i mål, kostar väl runt tusenlappen att få trimmat tror jag.

Jag har i övrigt kört med lambdasond sedan ett tag och det fungerar bra, dock blir man varse att pannan inte är speciellt tät :-/

Kanske också mycket att begära av en gammal kombipanna från tiden där energi var billigt skit...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

Icecap,
skulle en sådan lamba-sond och styrning kunna kopplas t.ex. CTC Bio/Ariterm BeQuem?
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Lambda-interfacen jag håller på att utveckla blir en universell "dosa" då den ger ut de signaler den ger men om dessa kan kopplas till andra brännare har jag ingen aning om.

Om brännaren är förberedd på en lambdasond av typen LSM11 kan man montera en sådan sond direkt, man ska dock ha klart för sig att LSM11 enl. Bosch(!) är skit till detta, det är en "magersensor" men den är usel vid värden högre än lambda 1,5.

Om styrningen på brännaren har ingång till 0-10V alternativt 4-20mA och programmet är förberedd till denna styrning är det sannolikt fullt möjligt att koppla in detta men jag kan bara svara för Janfire NH.

Så svaret torde bli ett tydligt: Ett definitivt kanske!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
nicnyfiken
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 02:10

Re: NH och lamda sond

Inlägg av nicnyfiken »

Hej finns NH och lamda sond på marknaden?
CtC 265B janfire Flex-a- veckoförråd
100m2 tegel och trä.ca50cm kryp vindsisolering med oinredd källare som värms av pannrummet.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: NH och lamda sond

Inlägg av Icecap »

Inte än efter vad jag vet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
nicnyfiken
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 02:10

Re: NH och lamda sond

Inlägg av nicnyfiken »

Såg engelsk reklam text för NH i idag nämligen, synd kunde vara bra...?
CtC 265B janfire Flex-a- veckoförråd
100m2 tegel och trä.ca50cm kryp vindsisolering med oinredd källare som värms av pannrummet.
AneR
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 20 okt, 2013 21:14

Re: NH och lamda sond

Inlägg av AneR »

Något nytt ang Lambda på NH?

AneR
Janfire panna / Janfire NH Integral v 2.10 2006, KW sid 012.
Sotnings o urasknings automatik.
Lägenhetstermostater 22 grader 200 kvm
Källare 17 grader 100 kvm
Garage golvvärme 15 grader 100 kvm
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Re: NH och lamda sond

Inlägg av Psycho Dave »

Hur gick det Icecap, blev det något lambda-interface färdigutvecklat?

Vart kopplar man in 0-10V i NH? Såg lambda i inställningarna på brännaren.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: NH och lamda sond

Inlägg av Icecap »

Jag har fortfarande alla saker liggande för att bygga en riktig bredbandslanbdasond - men livet kom ivägen och jag håller på att kämpa mig upp från ett av livets slag - som var så pass allvarligt att jag så smått har mindre lust att dö. Jo, det var verkligen så allvarligt.

Så nej, jag har inte kommit vidare tyvärr.

Det finns ett problem med lambdastyrningen som den är för tillfället: den skickar inget styrsignal till lambdan om att den ska starta. Om man har den på konstant är det OK - men det kostar levtid ganska seriöst.

På min brännare finns det en modifiering inuti styrlådan som tar en given pinne från mikroprocessorn och med hjälp av ett par transistorer kommer det ut 24V (belasta inte!) när lambdan ska slås på.

Man kan kanske göra detta med en avkänning av fläkten samt ett tidrelä för att förlänga vid pulsande.

0-10V lambdasignal ska in på CN11, pin 3. GND är pinne 1. Pinne 4 är signal FRÅN lambdasond om att den är aktiverat och pinne 2 skulle vara signal TILL sensorn om att slå på - men så är inte fallet med den senaste revision jag var med om.

Men krisen har gjort att jag inte är med där heller.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Re: NH och lamda sond

Inlägg av Psycho Dave »

Ajdå, hoppas det ordnar upp sig.

Tack ska du ha för informationen, det är ingen hög prio på detta just nu. Jag kommer att köra med min Focus PE-20 med Janfire NH (från Integral) i vinter men nästa sommar så byter jag till Janfire Integral panna och tänkte att jag kan försöka få till något på den pannan. Ha något litet projekt att pyssla med i vinter helt enkelt.

Återigen tack!
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Skriv svar