Forumindex   FAQ   Sök  
Bli medlem  Logga in
Forumindex FABRIKAT Janfire

Felsökning på kondensator till doserskruvens motor

Övrig diskussion i de allmänna forumen.

Felsökning på kondensator till doserskruvens motor

Inläggav valpenius » mån 01 okt, 2018 19:59

Jag får ofta driftstopp med larm på att flamvakten löst ut på blå flexa-A (styrkort med vred). På detta eminenta forum finns spaltmeter kring detta felet och jag har nog haft de flesta orsakerna och åtgärdat dem.

Men, nu undrar jag hur man vet om startkretsen eller kondensator till dosermotorn /internskruvens motor är OK?

Symptomen nu är att brännkoppen är tom på pellets samt att doserskruven / motorn ej går runt i manuellt läge (knappen Dos intryckt, vred i läge 0). Där av har brännaren löst ut på flamvakt eftersom det inte kommit ner pellets.

Efter att jag pillat lite på dreven och kedjan till doserskruven (för hand eller petat lite med en skruvmejsel) så startar motorn snällt när jag trycker in knappen Dos med vredet på 0. Jag kan alltså inte uppfatta det som att det är ett totalt stopp i skruven.

Sedan går motorn som vanligt, under körning i effektläge 1, med drift i 1 sekund i 8 sekunders intervaller (Åtminstone medan jag är i pannrummet).

Detta fel har med säkerhet hänt 2 gånger detta året, men jag misstänker det kan vara fler gånger fast jag inte är 100% på det, eftersom dosermotorn brukar fungera då jag trycker på knappen.

I övrigt är lager, drev och kedja nytt. Skruven går runt för hand. Det är smort och linjerat.

Nån som kan komma med ett råd?
Janfire Flex-A. Nibe Alpha Combi - panna. K-silo. KW Z150 dragbegränsare.
235 kvm. 1870/2004.
valpenius
Frö
 
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 24 dec, 2017 15:14
Ort: Varnhem

Re: Felsökning på kondensator till doserskruvens motor

Inläggav Icecap » ons 03 okt, 2018 10:40

Den kondensator kan försämras långsamt så att motorn långsamt tappar vridmoment, speciellt vid start. När den väl kör fungera det oftast av bara farten.

Så det passar med att det någon gång ibland kan ligga någon pellets "på tvären" och kräva den extra lilla del moment som just inte finns för att kondensatorn har minskat för mycket i värde.

Så byt den och se vad som händer, med den beskrivning är det mycket sannolikt att det är just driftkondensatorn som är boven. Och se till att det är rätt typ! Ska vara X2 (en säkerhetsklassning).
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Felsökning på kondensator till doserskruvens motor

Inläggav valpenius » ons 03 okt, 2018 19:58

Sweet, tack för den förklaringen!

Men då överväger jag kanske att byta hela styrboxen, till den som ibland kallas Flex-2A. Kondisen är väl billig och en styrbox dyr, men jag börjar ledsna på många andra driftsstopp som brännaren har. De problemen har symptom som jag än så länge bara kan misstänka bero på styrboxen. Det finns minst ett annat fel i styrboxen: Ena vridpoten (till fläktens startpulser) går inte att justera. Nu verkar det iofs. OK då spänningnen pendlar kring 91-93 Volt.

Jag tycker även att funktionerna i den nya styrboxen verkar bra med tex. automatiskt underhållsfyr och bättre styrning av spiralen, så när ytterligare ett fel i styrboxen är högst sannolik, ja då är det kanske bättre att köpa nytt...

Så tänker jag nu iaf.
Janfire Flex-A. Nibe Alpha Combi - panna. K-silo. KW Z150 dragbegränsare.
235 kvm. 1870/2004.
valpenius
Frö
 
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 24 dec, 2017 15:14
Ort: Varnhem

Re: Felsökning på kondensator till doserskruvens motor

Inläggav Icecap » lör 06 okt, 2018 14:10

Flex-A2 har fördelar:
* En hel del snällare mot tändspiralen!
* Bättre styrning av brännarecyklarna, ska tydligen ge en besparing på några %.
* Ingen potentiometer att ha sönder.
* Digital justering med möjlighet för enkel ändring av densiteten.
* Tät front vilket ger mindre smuts i boxen = inget glapp i omkopplare osv.

Nackdel:
* Pris.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Felsökning på kondensator till doserskruvens motor

Inläggav valpenius » tor 11 okt, 2018 21:56

Uppdatering:
Jodå, vi bestämde att köpa en ny box. Under tiden, förra veckan, lät vi brännaren gå. Den kan ju gå en dag eller tre, tom. en vecka utan driftstopp :| ...

I måndags tänkte vi aska ur och köra igång den igen. Den hade stannat i helgen nån gång. Boxen var precis beställd så vi hade den inte hemma än. Då upptäcker vi följande:
1. Motorn till doserskruven går inte runt. Så, driftstoppet uppkom för det inte kom ner pellets, jaja då vet vi det. Ny box löser det.
2. Hela pannan var sotig och det luktade tom. lite tjära! :shock:
3. Vid start av rengjord panna och brännare, med gamla styrboxen, så brummade i princip endast fläkten! Det gick runt sakta, sakta, men mest lät det bara illa! Jaha, då är väl kondensatorerna slut till den oxå? Eller?

Eftersom jag antagit elektronikboxen är kass, har brännaren varit avstängd till ikväll då vi bytte till ny box. Elektroniken till både dosermotorn och fläkt ska ju då vara ok.
När vi satt ihop allt och startar, ja då är det följande:
4.Fläkten går runt men sakta och låter illa. Det brummar inte likadant som i 2 ovan, men skorrar. Spänningen är 90V, exakt enligt fabriksinställningarna. Men det är inte alls nåt drag liksom. Provade några olika effektlägen, och fläkten ökar lite i varv, men det blir inte alls drag som förut trots rätt spänning.

Fan.. vad är detta? :evil: .
Är fläkten oxå kass nu? Har den lagt av för att ge symptom 2 ovan, eller har den pajat av som bieffekt av att kondesatorerna pajat som även gett symptom 2?

I ren ilska beställde jag ny fläkt. Jag hoppas få återkomma med goda nyheter snart...
Janfire Flex-A. Nibe Alpha Combi - panna. K-silo. KW Z150 dragbegränsare.
235 kvm. 1870/2004.
valpenius
Frö
 
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 24 dec, 2017 15:14
Ort: Varnhem

Re: Felsökning på kondensator till doserskruvens motor

Inläggav Icecap » lör 13 okt, 2018 11:56

Fläkten har en "bäst före" datum så att säga. Man kan smörja lagerna (jag menar att det är glidlager) med rätt olja (INTE 5-56 eller liknande!) och man ska hålla vingarna rena.

Om fläkten går mycket lätt runt utan ström (alltså fingerkraft) är det något helt fel med den och den ska bytas, går den trögt kan man testa att smörja den (jag gillar symaskinolja) och låta det dra in innan man förväntar att den ska vara som ny.

Rent preventivt vill det vara en riktig god idé att rensa fläkten 1 gg/år (eller mer om man känner för det) med en tandborste och samtidig ge lagerna en droppe olja. Rensningen är för att bara lite damm/skit på vingarna minskar luftpumpningen ganska mycket.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland


Återgå till Janfire

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 2 gäster