Nibe PB20; ett par nybörjarfrågor

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
hosselompan
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 14 okt, 2006 07:41
Ort: skåne

Nibe PB20; ett par nybörjarfrågor

Inlägg av hosselompan »

Nybliven PB20-pilot efter 15 år med annan, mycket strulig, brännare.

Några frågor har inställt sig efter ett par månaders drift, och jag har inte hittat svar annorstädes i forumet.

Felet "nedeldning misslyckad", vad kan det bero på?

Brännaren är monterad på Nibe original förlängningsstos. Denna verkar ganska värdelös.
Det läcker ut rök mellan brännarflänsen och stosen. Jag använder ett par tvingar för att få tätt.
Är det någon med liknande erfarenheter som har något tips?

Tändelement, som jag alltid vill ha i reserv, är inte av samma utförande som det välkända "myggspiralsformade" man hittar hos flertalet leverantörer.
Kan myggspiralen ändå passa? Jag är lite för snål för att köpa något som inte passar.....
Av döma av Nibe:s hemsida så undanber man sig förfrågningar från simpla privatpersoner.
Nibe PB20 i nibe city vx 04
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nibe PB20; ett par nybörjarfrågor

Inlägg av Stegatorparn »

Har du fått felmeddelande 23 eller 24?
I bägge fallen registrerar fotocellen ljus efter 15 resp 12 minuter.
Det kan bero på för stor pelletsmatning, felaktig fotocell eller att det läcker in ljus genom otätheter mellan brännaren och stosen.
Du får sätta dig vid brännaren vid en nedeldning och konstatera vad som händer.
Kanske behövs bättre tätningsband runt stosen som måste vara helt tät.
Glasfibertätning finns på Biltema för en billig penning.
https://www.biltema.se/hem/inredning/br ... 2000020125

Vilken effekt kör du på? I en Nibe City kör du max 15 kW.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
eKontroll
Tillverkare/Försäljare
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 16 feb, 2004 00:35
Kontakt:

Re: Nibe PB20; ett par nybörjarfrågor

Inlägg av eKontroll »

Jag har grävt fram lite specifik info kring 'FEL: URELDNING MISSLYCKAD' (error 23)
(Det är säkert enklare beskrivet i brännarens manual)

Det är när ljusvärdet ej gått under 50% av inställd 'ELDKÄNSLIGHET' inom 6 minuter i Ureldningen..eller...
..efter detta.. när ljusvärdet ej gått under 25% av inställd 'ELDKÄNSLIGHET' inom 6 minuter..eller..
..efter detta.. när ljusvärdet ej gått under 12,5% av inställd 'ELDKÄNSLIGHET' inom 6 minuter.

Lyckas den, kommer fläkten gå på max effekt i inställd ureldningstid och går sedan till Paus.
Lyckas den ej - blir det error 23.

Tips! Om man ökar Eldkänsligheten behöver det inte bli lika mörkt för att brännaren ska lyckas slutföra ureldningen.

En Eldkänslighet på 80 innebär att fotocellvärdet måste gå upp till 80 för att det ska tolkas som eld i tändning, eldning.
Detta innebär också att fotocellvärdet måste gå under 12,5% av 80 i ureldningen = 10. Vid en Eldkänslighet på 50 måste fotocellvärdet gå under 6,25 i ureldningen.

Alltså - en högre eldkänslighet innebär att det måste bli starkare ljus/eld för att eld ska registreras i eldning och tändning :roll: ..vilket låter lite bakvänt. Eldgräns hade varit en bättre benämning.

Glöd i pannans botten kan ibland vara boven som gör att det inte blir tillräckligt mörkt och att error 23 triggas.
hosselompan
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 14 okt, 2006 07:41
Ort: skåne

Re: Nibe PB20; ett par nybörjarfrågor

Inlägg av hosselompan »

Tackar för återkopplingen så här långt.
Efter några timmars pannrumsjox har jag fått ordning på driften och sammanfattar sålunda:

"Nedeldning misslyckad" orsakades helt enkelt av för hög pelletsmängd. Vid nedeldning fanns minst en halv liter pellets liggande i brännkammare och fallrör.
Jag använde brännarens kalibreringsprocedur där man väger pelletsmängden vilken matas under en känd tidsrymd, matar in denna och får rätt mängd inställd. Grundlurad.

Denna funktion är uppenbarligen värdelös när brännaren, som i min installation, jobbar mot en trång oljepanna ansluten till en mycket kort skorsten.
Sannolikt är fläktkaraktäristiken, trots att det är en radialfläkt, av typen där flödet faller snabbt som funktion av mottrycket.
Något jag borde begripit snabbare.

Pelletsmängden skulle minskas, brännarens hela justeringsintervall för pelletsmängd var inte tillräckligt, utan skruvlutningen fick dessutom ökas från 45 till 55 grader innan problemen var lösta.

Hur brännaren överhuvudtaget fungerade såpass trots dessa groteska anomalier är en gåta, den är uppenbarligen mycket okänslig jämfört med vad jag är van vid.
Nibe PB20 i nibe city vx 04
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Nibe PB20; ett par nybörjarfrågor

Inlägg av nyman »

Jag installerade en Iwabo S2 (samma brännare) i en mycket mindre och trängre panna än Nibe City. Bara att gå in i Pelletstrim och justera ned pelletsmatningen. Tydligen har du haft för stor matning.
Urblåsningstiden är normalt omkring 2 minuter. Hinner inte elden slockna på den tiden så går den att öka. Tittade nu och upp till mer än 400 sekunder gick bra.
Skaffa en billig rörformad sladdlampa på Jula och stoppa in den lysande i rökröret när brännaren går så ser du rök om pelletsmatningen är för stor. Dra ned på matningen och prova efter 5 minuter.
Jag tycker brännaren går bra men föredrar intrimmning "Bionordic style" i stället för något hokuspokus.
Kul att eKontroll kommer in i tråden, de har gjort ett bra jobb.
Fastsättningen mot pannan är det sämsta. Två pinnskruvar på mitten av fästplattan i höjdled när brännaren väget 17 kg är feltänkt. Pinnskruvarna skulle sitta i fästplattans övre del så det tätar där ordentligt. Nedre delen tätas av brännarens stora tyngd.
Snäppfästen ger färre svordomar.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar