brännaren blir orkeslös titt som tät

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

brännaren blir orkeslös titt som tät

Inlägg av higgis »

Har ett mysko problem har knappt ändrat något på brännaren på hela vintern 8) . Men nu har det börjat hända saker när den starta så är lågan "trött" sedan blir det riktigt bra drag i den när pannan blir varm men när den gått ett tag så ser lågan trött ut igen och rökgastempen sjunker samt att givaren på pannan går från ca 84grader till 80 eller under. Provade med att höja luften lite få gick den upp igen för att efter ca 10 min börja sjunka igen öven testat att sänka luften och även då började den gå bättre.
Har
drgbegränsare men den öppnar inte fullt så jag hoppas den gör jobbet. har kört 6mm hela vintern men har nu kommit ner till lagret med 8mm (kan detta påverka) jag mätte upp mängden pellets för någon dag sedan doch bara en gång och då låg jag som innan på ca 23kw.
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: brännaren blir orkeslös titt som tät

Inlägg av Haseld »

Du bör nog mäta pelletsmängden flera gånger, jag mätte alltid minst 5 gånger!

Länge sen skruven och förrådet gjordes rent? Kanske mycket spån vid skruvintaget??

23 kW är mycket för en Iwabo Villa S1X, som har angivet Effektområde: 10 - 20kW
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: brännaren blir orkeslös titt som tät

Inlägg av higgis »

Mätte upp effekten i början av nov, i dec/jan gjorde jag rent skruv och förrådet. Mätte bara upp en gång sist det strulade han inte mer men då var det mer eller mindre exakt mot vad jag fick i nov.

Har kört på ca 23kw ett bra tag upplever att pannan "tar till sig värmen bättre" kör mot tank och det tar ca 1h att fylla den i vinter medans om jag sänker effekten så står den mer och tugga. Pratade med Iwabo och dom menade att det är ingen fara att köra på 23kw.

Har kört på dessa inställningar hela vintern utan några problem men nu har den börjat bråka , var tvungen att byta roster för någon vecka sedan och fick tag i en sådan "T-sil" kan det vara denna som ställer till det?

När den strula kan rök gasen gå från 230grader ner till 180grader.
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: brännaren blir orkeslös titt som tät

Inlägg av Stegatorparn »

Jag kan bara se två anledningar till beteendet.

Antingen är matningen väldigt ojämn eller så varierar varvtalet på fläkten.
Möjligen går det att se på sotets färg på pannväggarna. Kolsvart sot indikerar problem med fläkten och ljusgrått/vitt sot visar på matningsproblem.

Kontrollera att fläkten går lätt och försök få in lite symaskinsolja i lagren.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: brännaren blir orkeslös titt som tät

Inlägg av higgis »

Bruka lägga på lite försöka lägga på lite olja :) misstänker med ojämn matning men det roliga är igår när den strulade testade jag att sänka luften och då blev det bättre sen nästa gång provade jag att höja den och då blev det bättre igen. Få rycka ut skruven och göra rent igen eftersom det funkat tidigare ligger nog felet där. Ska även kolla pannväggen ikväll.
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Skriv svar