Nibe PB 10 provkörning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
DanielS
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 12 dec, 2016 13:39

Nibe PB 10 provkörning

Inlägg av DanielS »

Hejsan.

Jag har en Nibe PB 10 som jag skulle vilja provköra så jag ser så att den fungerar, tänder.
Har ingen möjlighet att koppla in den i vedpannan nu så jag undrar om man kan koppla
den direkt till vägguttag och därigenom kontrollera den utomhus där det ej finns risk för brand.
Hur gör jag i så fall? Sladden har ju 3 kablar förutom jord, 4 allt som allt.
Ström är inte min starka sida.

Mvh Daniel
Fuskbyggaren
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 01 maj, 2015 09:19

Re: Nibe PB 10 provkörning

Inlägg av Fuskbyggaren »

Sannolikt startar den inte eftersom en brännare ska ha en säkerhetsanordning som inte tillåter start när den inte är inne i pannan. Skulle ju vara lite trist om den startar när man sotar ur. Även om man ska bryta strömmen när man tar ur den så finns det idioter som vandrar på jorden.
DanielS
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 12 dec, 2016 13:39

Re: Nibe PB 10 provkörning

Inlägg av DanielS »

Så det blev svårare än jag trode då. Då blir det lite att köpa grisen i säcken om man köper en begagnad
kan man säga då om man ej kan kontrollera dem vid köp. Får jaga fatt i någon där den kan kopplas in riktigt då verkar det som. Tack för ditt svar.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Nibe PB 10 provkörning

Inlägg av nyman »

Som du ser på sidan 17 här så är det gammaldags oljetermostatkoppling.
http://naturvarmese.ebutiken.biz/userfi ... sv2011.pdf

Fas från överhettningsskyddet ansluts till 5 på brännarkortet, nollan till 6 och oljetermostatens utgång (också fas) till 1 på kortet. Skaffar du brännaren så får du ändå skaffa en bättre termostat för omkring 600 om du inte har en redan annars startar brännaren för ofta.
Enklare köpa en brännare som har egen termostatgivare. Lättare att koppla in och man slipper en extrakostnad.
Ska du testa så är det inget problem att kila fast luckbrytaren (8) så att den är sluten under testet.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
DanielS
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 12 dec, 2016 13:39

Re: Nibe PB 10 provkörning

Inlägg av DanielS »

Tack för ditt svar. Jag tänkte inte införskaffa en, utan jag har en som jag måste kontrollera för jag tänkte sälja den, vill inte sälja något som ej fungerar vid leverans. Eldar enbart med ved här. Tar den till en vän idag som säger att den skall passa där, han har en PB 20, men det skulle gå ändå säger han.
Skriv svar