Nibe Pellux 200 PB10

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Toyen
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 09 nov, 2015 20:37

Nibe Pellux 200 PB10

Inlägg av Toyen »

Hejsan allesammans, jag har en fundering,

Tänkte byta ut befintlig panna/brännare som är av märket CTC Total och en Viking Bio emot en Pellux 200 med brännaren PB10, frågan är, kommer detta kännas av i plånboken i form av minskad åtgång på pellets?

Huset har vattenburna element, 1/1.5 plans 104m2 med 74m2 i källaren.

Vi har förbrukat ungefär 5-6 pall pellets tidigare vintrar MEN då har vi inte snålat utan haft väldigt skönt inne.

Priset på denna panna är satt till 12k inkl. rubb och stub, matarskruv, schuntar, tryckkärl, allt som behövs.
Vad installation kostar vet jag dock inte i dagsläget men, är pannan i sig och brännare en bra investering?

Mvh fundersam husägare.
Nibe Pellux 200
Nibe PB10

1/1.5 plans 104 + 74 m2
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Nibe Pellux 200 PB10

Inlägg av danei »

Om du inte har väldigt hög rökgastemperatur eller något annat som indikerar höga förluster så tror jag att en eventuell besparing blir marginell.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nibe Pellux 200 PB10

Inlägg av Stegatorparn »

Totalen är en bland dom sämsta pannor CTC tillverkat med okylda rökkanaler.
Borde vara en avsevärd skillnad i verkningsgrad med Nibe´s panna som är en modern pelletspanna med automatisk sotning.

Brännaren PB10 är en äldre konstruktion med analoga inställningar och saknar automatisk uraskning.
Den kan vara lite krångligare att ställa in än en modern brännare med digitala inställningar.
Annars är brännaren en av de mer driftsäkrare där fläkten är den enda rörliga delen.

Sedan hur mycket du sparar på ett byte vågar jag inte sia om.
Det blir lite bekvämare eldning då pannan bara behöver tömmas på aska 2-3 ggr per år.
Brännaren behöver askas ur med 1-2 veckors mellanrum.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Nibe Pellux 200 PB10

Inlägg av d_anders »

Om du räknar väldigt optimistiskt med en besparing på 10% så blir det ju i ditt fall ca 1000kr / år. Med tanke på totalkostnaden för att köpa pannan och få den installerad blir det då troligen inte någon ekonomisk vinst med att byta innan nuvarande panna har gått sönder. Däremot kanske ett byte sparar så mycket tid att det ändå av den anledningen är värt det.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Toyen
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 09 nov, 2015 20:37

Re: Nibe Pellux 200 PB10

Inlägg av Toyen »

danei skrev:Om du inte har väldigt hög rökgastemperatur eller något annat som indikerar höga förluster så tror jag att en eventuell besparing blir marginell.
Den ligger runt 220-230, skorstenen/längden upp till tak är väl ca 9m och enligt installatören tappar man ca 10 grader/m så vid toppen borde gradantalet vara 140 grader? Det räcker väl att graden är omkring 80 grader varmt eller har jag det där fel :shock: ?
Stegatorparn skrev:Totalen är en bland dom sämsta pannor CTC tillverkat med okylda rökkanaler.
Borde vara en avsevärd skillnad i verkningsgrad med Nibe´s panna som är en modern pelletspanna med automatisk sotning.

Brännaren PB10 är en äldre konstruktion med analoga inställningar och saknar automatisk uraskning.
Den kan vara lite krångligare att ställa in än en modern brännare med digitala inställningar.
Annars är brännaren en av de mer driftsäkrare där fläkten är den enda rörliga delen.

Sedan hur mycket du sparar på ett byte vågar jag inte sia om.
Det blir lite bekvämare eldning då pannan bara behöver tömmas på aska 2-3 ggr per år.
Brännaren behöver askas ur med 1-2 veckors mellanrum.

Det var/är min tanke med, Viking bion vi har nu är ju rena drömmen, den går och går och går, har aldrig strulat förutom rostret som köpts nytt (hemmagjort men hållit i 2 år).
Skulle jag kunna använda mig av Vikingen i Pelluxen, är det möjligt att styra den med alla parametrar (jag vet inte vad det heter men med hjälp av pannans styrsystem? ) som pannan har eller skall jag helt enkelt sälja den och kanske spara in lite pengar?
Den nya(are) pannan är av årsmodell 2011 (om det har betydelse)
d_anders skrev:Om du räknar väldigt optimistiskt med en besparing på 10% så blir det ju i ditt fall ca 1000kr / år. Med tanke på totalkostnaden för att köpa pannan och få den installerad blir det då troligen inte någon ekonomisk vinst med att byta innan nuvarande panna har gått sönder. Däremot kanske ett byte sparar så mycket tid att det ändå av den anledningen är värt det.
Idag måste jag schunta manuelt, ställa fördröjning av start på Vikingen, sota/aska ur 1 gång / tömt veckoförråd och när/om kylan biter in blir det ofta, minst 2 gånger i veckan, finns roligare saker att lägga tiden på och jag är ärligt talat väldigt trött på det, extremt trött.
Det gör mig inget att fylla på veckoförrådet, inte heller att ekonomisota men det tar sådan tid och är så jävla skitigt då jag är den enda i hushållet som gör det MEN den ekonomiska faktorn är avgörande, säg 700/år och ett mer bekvämt sätt att hålla huset varmt på SAMT risken för att befintlig panna som är ifrån gud vet när kanske brakar ihop minimeras med en nyare modell känns tryggare.

Priset i sig, 12 000kr, känns billigt och kan jag kränga lite delar som inte behövs och/eller vikingen så blir kostnaden givetvis mindre, OM jag inte kan använda Vikingen för då tror jag att det kanske är ett bättre alternativ?

Tack för svar allesammans.
Den nya(are) pannan är av årsmodell
Nibe Pellux 200
Nibe PB10

1/1.5 plans 104 + 74 m2
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Nibe Pellux 200 PB10

Inlägg av danei »

Man brukar prata om temperatur, inte grandantal eller graden.

Det låter ju som att du ligger i överkant, men det kanske kan avhjälpas med en lägre effekt på brännaren. Jag har för mig att Icecap har en sådan panna, och riktigt vettig verkningsgrad.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nibe Pellux 200 PB10

Inlägg av Stegatorparn »

Går säkert att montera Viking Bio i Nibepannan och den kopplas in på samma sätt som PB10, men i valet av brännare skulle jag rekommendera PB10.
Du kan ju spara Vikingen tills du provat Nibes brännare som passar direkt i hålet.
Luckan behöver modifieras för att passa Vikingens fästfläns.

Bekvämast drift blir det med en brännare med automatisk uraskning. Finns brännare med mekanisk rensning eller med tryckluft. Själv föredrar jag tryckluft då det är billigast och mindre antal delar som kan kärva eller gå sönder. Nibe har ju en PB20 med mekanisk uraskning men reservdelspriserna är avskräckande.
Samma brännare säljs också som Iwabo S2.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Toyen
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 09 nov, 2015 20:37

Re: Nibe Pellux 200 PB10

Inlägg av Toyen »

Som jag trodde, det sitter en PB10 monterad nu och den får helt enkelt användas istället för att krångla med lucka som passar Vikingen.
Missade siffrorna på årsmodeller i förra inlägget (numlock) som skall vara 2011.
Tack för svar allesammans.


Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citering borttagen. / Roli moderator
Nibe Pellux 200
Nibe PB10

1/1.5 plans 104 + 74 m2
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Nibe Pellux 200 PB10

Inlägg av nyman »

Helt klart behåller du PB10 och säljer VikingBio.
Priset är väl inte avskräckande då du får både shuntstyrning, automatsotning och en bättre brännare med bra hållbarhet,
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Toyen
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 09 nov, 2015 20:37

Re: Nibe Pellux 200 PB10

Inlägg av Toyen »

Tack för svar återigen.
Behåller PB10 och VIKINGEN "ifall" olycka/någonting inträffar.

Angående PB10 , är det en lätt brännare? Svår att ställa in jämfört med VIKINGEN?
Vad jag förstår styr man rätt många funktioner ifrån pannans display, har inte hunnit läsa på tillräckligt i manualen och jag försöker även få tag i en rörmokare (det är lättare att vinna på lotto) då alla firmor har fullt upp, vad kan en installation tänkas kosta?
Nibe Pellux 200
Nibe PB10

1/1.5 plans 104 + 74 m2
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nibe Pellux 200 PB10

Inlägg av Stegatorparn »

Brännarna är likvärdiga när det gäller svårighetsgrad att ställa in. Bägge justeras med potentiometrar där man får observera låga, rök och sotets färg mellan justeringarna för att hitta rätt utan instrument.

Skulle gissa att demontering och bortforsling av gamla pannan, montering av den nya med lite omdragning av rör och skorstensanslutning kan landa på 15 - 30 000 kr.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Toyen
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 09 nov, 2015 20:37

Re: Nibe Pellux 200 PB10

Inlägg av Toyen »

15-30 000 :shock: ?!?!? Det var som ....

Bortforsling sköter jag själv givetvis, om jag inte säljer den för en billig peng, den fungerar givetvis men är inte det bästa som skapats såklart.

Rörmokare har varit på plats och jag inväntar offerten, hoppas verkligen att det inte drar iväg så mycket som du nämner :cry:

En till fråga, vad är eller anses bäst när det kommer till monteringen av röranslutningen, är det fördel att använda den övre anslutningen eller den bakre? Vilken "ger" bäst effekt?
Nibe Pellux 200
Nibe PB10

1/1.5 plans 104 + 74 m2
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nibe Pellux 200 PB10

Inlägg av Stegatorparn »

Var kostnaden landar på är ju helt individuellt hur det ser ut i ditt pannrum.
En stor del av kostnaden är arbetskostnad som du kan få ROT-avdrag för, 50% före och 30 % efter årsskiftet.

Jag förstår inte vad du menar med övre och bakre anslutning?
Radiatorsystemet ansluts till shunten fram till höger på panntoppen och expansionskärlet kopplas till en av anslutningarna på panntoppen. Kall- och varmvatten ansluts till kopparrören till vänster på toppen. Se i manualen.
Har du något annat som behöver hetvatten?
Finns ingen anslutning på pannans baksida.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Nibe Pellux 200 PB10

Inlägg av danei »

Jag gissar att han syftar på rökröret.
Toyen
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 09 nov, 2015 20:37

Re: Nibe Pellux 200 PB10

Inlägg av Toyen »

Syftar givetvis på rökröret (dessa tekniska begrepp är nytt för mig så ursäkta min okunskap) :)
Nibe Pellux 200
Nibe PB10

1/1.5 plans 104 + 74 m2
Skriv svar