Iwabo villa S1 - Byte av tändhäll (Löst, med bildförklaring)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Mattias M
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 31 jan, 2007 23:38

Iwabo villa S1 - Byte av tändhäll (Löst, med bildförklaring)

Inlägg av Mattias M »

Hej!
Har använt min Villa S1 under fem års tid nu och den har funkat utan problem. Dock har tändhällen blivit ganska hårt åtgången och jag har precis betällt hem en ny. Köpte även en tändspiral när jag ändå var i farten.

Men när jag nu ska montera ur den gamla tändhällen så inser jag att det var lite krångligare än jag trodde. Jag har monterat av plåten ovanför tändhällen och även lossat skruven som håller den gamla tändhällen på plats. Men nu? Jag vet ju att det går en skruv från tändhällen ned genom spiralen. Behöver jag lossa muttern till denna skruv först? Provade ju att dra en del i tändhällen men vet inte riktigt hur spiralen är fäst och vill ju inte dra sönder något. Jag inser ju att spiralen hänger med tändhällen ut om jag verkligen tar i men avsliten elektronik är ju inte riktigt vad jag vill laborera med i helgen... :wink:
Eller ska jag ta i ordentligt och bara dra? Måste jag angripa det från andra hållet på något sätt?
Har verkligen sökt här på forumet och hittar inget om det så jag antar att det är ett enkelt ingrepp..

Snälla, bara en liten hint hade varit väldigt uppskattat. :-)

/Mattias
Senast redigerad av Mattias M den lör 19 maj, 2012 11:49, redigerad totalt 1 gånger.
Focus PE-20, Iwabo villa s1
Mattias M
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 31 jan, 2007 23:38

Re: Iwabo villa S1 - Byte av tändhäll

Inlägg av Mattias M »

Ingen som har en aning? En liten pytteaning? ;-)
Focus PE-20, Iwabo villa s1
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Iwabo villa S1 - Byte av tändhäll

Inlägg av Stegatorparn »

Hittade en sprängskiss i manualen till Villa S1X http://www.ved-pellets.se/Arkiv/IWABO%2 ... %20S1X.pdf som kanske kan vara till hjälp.
Den brännaren är väl ganska lik din.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Mattias M
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 31 jan, 2007 23:38

Re: Iwabo villa S1 - Byte av tändhäll

Inlägg av Mattias M »

Tack Stegatorparn :) Hyggligt av dig att leta upp sprängskissen. Har själv kikat på den innan och man kan ju se att där sitter en mutter som håller fast en fästplåt och en täckplåt under tändhällen. Känns dock lite klurigt att komma åt där men har väl inte rätt verktyg helt enkelt. Vet ju som sagt inte hur tändspiralen är fäst men det ser jag ju om jag lyckas lossa på tändhällen...

Återigen, tack för att du engagerade dig :)

/Mattias
Focus PE-20, Iwabo villa s1
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Iwabo villa S1 - Byte av tändhäll

Inlägg av Stegatorparn »

Tändspiralen verkar ju klämd mot tändhällens undersida med en mutter och sedan ytterligare en täckplåt med mutter. Det kan ju inte vara meningen att man ska montera och demontera detta på plats.
Om du följer kabeln till tändspiralen, är den väl tilltagen och slack?
Den passerar en kabelgenomföring genom brännarhuset. Om du lossar genomföringens strypskruv ett varv eller två så kabeln går lätt, kan du kanske mata ut lite mot tändhällen till och se om du får ut paketet något. I värsta fall får du lossa tändspiralens anslutningar från styrkortet.
Lycka till.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Mattias M
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 31 jan, 2007 23:38

Re: Iwabo villa S1 - Byte av tändhäll

Inlägg av Mattias M »

Att angripa det via undersidan känns ju som du säger lite krångligt. Ska man sedan få tillbaka allt på samma vis blir väl ännu meckigare :?

Ditt förslag om att försöka släppa efter på kabeln låter ju helt klart som en vettig sak att prova. :)

Tack för tipset!! Ska sova lite först sen ska jag på det imorgon!

/Mattias
Focus PE-20, Iwabo villa s1
Mattias M
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 31 jan, 2007 23:38

Re: Iwabo villa S1 - Byte av tändhäll

Inlägg av Mattias M »

Ditt tips var himla bra för om jag slitit lite mer hade jag åtminstone slitit av skyddsjordsledningen... :oops:

Jag släppte på ledningarna genom att lossa strypskruven. Sedan märkte jag att jag kunde lyfta upp tändhällen och dra den utåt.

Sedan var det bara att lossa muttrarna och plåtarna och ta bort den gamla hällen och montera in spiralen i den nya.

Lägger upp några bilder som visar från att jag fått ut paketet:


Bild
Paketet upplyft och utdraget lite försiktigt

Bild
Lossat plåtarna och muttrarna och dragit ur den gamla tändhällen

Bild
Fästplåten monterad

Bild
Skyddsplåten monterad. Märkte att skruven på den nya tändhällen vad ganska kort men muttern sitter ganska hårt ändå...

Bild
Tändhällen fastskruvad i sidorna. Vid grundinstallationen saknades den högra skruven men hittade en ny i min framlidna farmors gamla verktygslåda. Tack för den farmor :)

Bild
På med plåten ovanför tändhällen och i med brännarkoppen

Bild
Ledningarna lätt indragna och strypkopplingen spänd


Nu brinner det fint :)


Tack så mycket för hjälpen Stegatorparn!! Slipper jag dra hit nån dyr hantverkare :)

Hoppas ngn annan kan dra nytta av mina bilder, verkar ju vara många som kikat på tråden iaf :)


/Mattias
Focus PE-20, Iwabo villa s1
Toyen
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 09 nov, 2015 20:37

Re: Iwabo villa S1 - Byte av tändhäll (Löst, med bildförklar

Inlägg av Toyen »

Hej Mattias, har en fråga. DIN glödspiral, var placerade du den?
Sitter den i den skurna delen eller har du satt den så att den skurna delen är öppen?
Nibe Pellux 200
Nibe PB10

1/1.5 plans 104 + 74 m2
Skriv svar