Ext matning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
askkungen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 07 dec, 2018 14:14

Ext matning

Inlägg av askkungen »

hej alla har en fråga ang :Fel ext.Matning brännare Bioline 20/25 stannar då och då typ 10 gg under en månad med fel texten blinkande .När jag trycker på start funkar den igen vad göra?Den har också stannat 5gg under en månad med feltexten ingen låga,samma där fungerar när jag trycker på start igen.Några ideer på fel? brännaren är sotad för en vecka sedan och internförådet rengjort och dammsuget men felen fortsätter någon ide???
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ext matning

Inlägg av Stegatorparn »

Externskruven har inte kunnat fylla brännarens internförråd inom rimlig tid, alltså det kommer för lite pellets.
Kan vara dags att rensa förrådet och skruvinlopp från spån.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
askkungen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 07 dec, 2018 14:14

Re: Ext matning

Inlägg av askkungen »

som jag skrev är interförådet rengjort:)
askkungen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 07 dec, 2018 14:14

Re: Ext matning

Inlägg av askkungen »

tilläggas ska att när jag sedan trycker på start efter att den stannat,fungerar den alltid direkt och pelletsen skruvas ner direkt Kan det vara någon kontakt eller avkänning som kan fela???
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Ext matning

Inlägg av Snapphane »

Har du kontrollerat att externskruven transporterar pellets som den ska? Strömmata den direkt, låt pelletsen komma i en spann. Har du mycket spån i förrådet som matar externskruven? Rengör.
Startar externskruven som den skall när brännaren går? Om inte - kolla nivåvakterna. Beläggningar?
Har aldrig någonsin behövt rengöra mina A3-brännares internförråd från spån. Brännarnas internfunktion är tämligen okänslig för spånhalten - de matar allt.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
askkungen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 07 dec, 2018 14:14

Re: Ext matning

Inlägg av askkungen »

tack för svar ja externskruven funkar direkt när jag startar den ,dammsugit allt spån gjort rent fyllt på ny pellets,har sotat och gjort rent allt, inga beläggningar nu har den funkat i 24 tim men något är ju fel
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Ext matning

Inlägg av Snapphane »

Ok. Har du haft ute nivåvakterna och uteslutit beläggning? Glappkontakter? Har du reservgivare så kan du sätta i dem på prov.
Intermittenta fel kan vara knepiga.
Jag kör inte 3006~styrningen, så jag känner inte till den.
Kan du justera nivåvakternas känslighet?
Har du inspekterat fotocellen som läser av lågan? Sotig??
Du bör kunna få hjälp här på forumet. Jag är lekman men flera andra medlemmar verkar proffsiga, så hoppas de tipsar.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
askkungen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 07 dec, 2018 14:14

Re: Ext matning

Inlägg av askkungen »

tack för svar igen, ska testa med nya givare i veckan
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Ext matning

Inlägg av Snapphane »

Kolla först nivåvaktens tröskelvärde. Vad har du inställt?
Se sid 13
https://www.ecotec.net/wp-content/uploa ... TM3006.pdf
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
askkungen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 07 dec, 2018 14:14

Re: Ext matning

Inlägg av askkungen »

tack snälla: jag ska kolla imorgon när jag var nere i pannrummet vid 21 fungerade den fortfarande utan felindikation :D
askkungen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 07 dec, 2018 14:14

Re: Ext matning

Inlägg av askkungen »

den fungerar fortfarande utan stopp :D Givare optivakt bör 30 optivakt är 0 nivåvakt bör 78 / Givare optivakt är 0 nivåvakt bör 78 nivåvakt är 98 är det okey eller?
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Ext matning

Inlägg av Snapphane »

Opti ”0” betyder ingen låga. Avläst då brännaren stod stilla och lågan brunnit ut? Enl manualen över 300 då brännaren går.
Nivå ”98” betyder att den känner ljus mellan givarna, dvs ingen pellets som bryter ljuset. Enl manualen betyder >94 att det inte finns pellets. När brännaren startar bör den fylla på pellets direkt om du har 98.
Således kan värdena vara ok.
Föreslår att du inte gör någon mer åtgärd utan observerar arbetscykeln och läser av ffa nivåvaktens värde. Samt bedömer om spånhalten minskat - kör externskruven direktmatad i spann så ser du spånhalten grovt bedömt.
Om du vidtar flera åtgärder vet du inte vilken det var som löste problemet. Ett steg i taget…..
Förmodligen har du löst problemet då du rengjorde externskruvens förråd.
Vad har du för externskruv? Kort med den lilla motorn med växellåda? Lång med större motor (Bevi) med snäckväxel?
Om du har en wifikamera kan du åtminstone tillfälligt låta den visa styrningen så kan du observera smidigt inkl ljudet.
Lycka till!
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
askkungen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 07 dec, 2018 14:14

Re: Ext matning

Inlägg av askkungen »

den långa/ men nu fungerar den fortfarande stort tack för din information och hjälp mvh Göran :D
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Ext matning

Inlägg av Snapphane »

Tack. Väl bekomme. Trevligt när det är aktivitet och dialog på forumet.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
askkungen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 07 dec, 2018 14:14

Re: Ext matning

Inlägg av askkungen »

tyvärr funkar det inte längre ska pröva byta optigivarna och vingarna så får vi se om det kan funka :(
Skriv svar