Ecotec A4 Bioline 20 - slår av och på sig själv

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
JimPan
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 24 sep, 2020 15:21

Ecotec A4 Bioline 20 - slår av och på sig själv

Inlägg av JimPan »

Hej,

Har fått STORT problem med brännaren. Den slår på och av sig själv i typ 3-5 minutersintervaller. Anmnars verkar den funka bra och låter inge annorlunda vad jag kan höra när den är igång de få minutrarna innan det som att elen kopplas ifrån och allt stannar och skärmen svartnar.

Elcentralen är ny sedan en månad och flippen till pelletsen är påslagen, den har inte löst ut en enda gång men funkar att stänga av pelletsen med när jag testat. Elektrikern som kopplade in svarade att han hade otroligt svårt att tro att det är elen eller säkringen som felar och har aldrig hört om en säkring som slår till och från av sig själv.

Någon som har erfarenhet av detta och vet vad som är fel? Brännaren går i några minuter, är i temperaturintervallet 77-78 grader (brukar gå från 72 till 82 grader i normala fall vid drift).

Står inget felmeddelande och ser bra ut med pellets i brännarkoppen och i förrådet vilket den matar fram fint.

Hjälp!
JimPan
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 24 sep, 2020 15:21

Re: Ecotec A4 Bioline 20 - slår av och på sig själv

Inlägg av JimPan »

Fick tips på att pellets kunde ha fastnat och gör så att matarskruven går trögt. Men problemet kvarstår även när jag stoppar brännaren och den står helt still.

Stänger av sig själv efter ett par minuter ändå....
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ecotec A4 Bioline 20 - slår av och på sig själv

Inlägg av Stegatorparn »

En svart display innebär att styrlådan blivit strömlös. Alltså uppstår avbrottet mellan styrlådans plintar för inkommande el och inkommande elkabel till elcentralen.
Kan vara lämpligt att elektrikern kollar att samtliga skruvplintar i elcentral och styrlåda (om han nu varit i lådan och meckat) är korrekt åtdragna.
Nästa steg är att mäta sig fram hur långt strömmen når när avbrottet sker.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Ecotec A4 Bioline 20 - slår av och på sig själv

Inlägg av teufel »

Kom att tänka på en sak:

Jag hade strömavbrott för ca en vecka sen. Det var elnätsföretaget som hade strul ute i nätet under dagen.

Men det var varmt i huset när jag kom hem - hade det varit så att Bioline 20-brännaren efter ett strömavbrott hade gått från Drift/Vila-läge till Stoppad, så hade jag märkt av det, om inte annat så morgonen efter när huset hade blivit iskallt.
Således går brännaren igång av sig själv efter ett strömavbrott.

Om trådskaparen upplever att displayen plötsligt blir svart, eller att brännaren startar om sig och därefter går till Stoppad-läge, så är det förmodligen något fel med styrboxen.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Skriv svar