Tändningsfel och fullt med pellets upp i fallslangen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Tändningsfel och fullt med pellets upp i fallslangen

Inlägg av teufel »

Hej!

Mitt ex berättade för mig att hon har problem med sin Bioline 20.

Dels är det fullt med pellets upp i brännarkoppen och hon får Tändningsfel stup i kvarten.

Dels är brännare, internförråd och hela fallslangen full med pellets.

Vad gäller det sista så tror jag att det är sensorn till internförrådet som strejkar och inte talar om att internförrådet är fullt. När vi bodde ihop hade jag ibland problem med att sensorn kom ur läge.

Men varför fortsätter den dessutom att trycka hela brännarkoppen full och släcker lågan?
Är det samma fel som ger bägge dessa problem eller är det två fel som har inträffat samtidigt?

Har inte undersökt anläggningen själv utan detta är vad jag har fått mig berättat.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Tändningsfel och fullt med pellets upp i fallslangen

Inlägg av Stegatorparn »

Tändningsfel kan bero på att optovakten är sotig eller trasig. Kontrollera funktionen under givare i menyn genom att omväxlande belysa och mörklägga optovakten och se om värdet ändras.

Nivåvakterna ska fungera oberoende av brännarens övriga funktioner. Ska också gå att kontrollera likt optovakten i givaremenyn.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
frallan
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 07 aug, 2019 10:54

Re: Tändningsfel och fullt med pellets upp i fallslangen

Inlägg av frallan »

Nu skriver du inte om exet har fått ordning på något, men att koppen är full och även det andra är väl att hon bara trycker på start utan att något händer. En start och brännaren gör tre försök sedan stannar den. Men fyller hon fallslangen så måste hon väl försöka starta alldeles för många ggr.
Som Stegotorparn skriver så finns ju optovaktern som kollar lågan, tändelementet som inte verkar funka i hennes fall och nivovakten som säger till hur det är i interförådet.
Man får väl hoppas hon lyckats lösa problemet, men skulle det inte vara gjort kan hon tända pelletsen själv (tändvätska är bra) och köra på underhållsfyr tills hon får hem ett nytt tändelement.
Även nivo och optovakten kan ju behöva bytas.
Skriv svar