Bakvärme Ecotec

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Småland
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 19 nov, 2019 18:30

Bakvärme Ecotec

Inlägg av Småland »

Halloj! Har en Bioline 20 i en CTC v25 panna som nu ikväll stängde av sig med bakvärme. När jag köpte kåken med denna utrustning för 6 månader sedan så fick jag göra lite service med en ny internmotor, optovakt och nya slussvingar. Har funkat bra sedan dess.

Idag när jag sotat den som vanligt och körde igång så gick den igång utan problem och allt var frid och fröjd. När jag kom ut för kvälls-kontrollen så hade den precis brunnit men larm om bakvärme hade gått in. Vad kan det bero på helt plötsligt? Slussvingarna ser fortfarande fina ut och har inte ändrat något på dragregulatorn (har inga andra spjäll att pilla på) Testade att köra igång igen men då gick den inte ens igång!? Fläkt låter, man hörde det pysa från elementet och det kom igång en liten brasa men optovakten registrerade inget. Lös med lampa och då registrerar den ljus. Har ni några tips om vad det kan bero på? Hann inte testa mer nu ikväll men får testa köra igång en gång till imorgon igen.

Tack på förhand
Ecotec Bioline 20 (-07) i en CTC v25 panna (-00).
Styrsystem 3006 Ecotec med Danfoss ECL komfort 100 M reglersystem
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Bakvärme Ecotec

Inlägg av Stegatorparn »

Först ska du kontrollera att "det lilla röret" mellan luftkammaren efter fläkten och matarskruvens rör inte är igensatt.
Du ser röret om du drar ut brännnaren och betraktar den från sidan, hur det går i 45°vinkel mot matarröret.
Kan gå att rensa med en grov ståltråd om man tar bort fläkten.
Har ingen bra bild på din brännare men Bequem har en liknande konstruktion.

Bild
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Småland
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 19 nov, 2019 18:30

Re: Bakvärme Ecotec

Inlägg av Småland »

Ah okej då vet jag vilket rör du menar. Såg lite meckigt ut att komma åt men lossa fläkten kanske är det smidigaste. Ska skruva ner och kontrollera detta !

Fick den att gå i morse faktiskt och nu har den gått 4 cykler utan problem. Det hade fastnat en bit pellets i tändröret så kan tänka mig att det gjorde att den inte tände igång ordentligt. Frågan är om det kan orsakat bakvärmen också? Borde inte påverka så pass tycker man?
Ecotec Bioline 20 (-07) i en CTC v25 panna (-00).
Styrsystem 3006 Ecotec med Danfoss ECL komfort 100 M reglersystem
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: Bakvärme Ecotec

Inlägg av brattne »

När bakvärmelarmet gått har även internförrådet tömts och startas brännaren sen på vanligt vis hinner inte pelletsen fylla på både internförråd o brännkopp tillräckligt under den givna tiden och optovakten får inte tillräckligt ljus utan brännaren stoppas. Bakvärme brukar ha sin orsak i otäta slussvingar + onödigt bra drag i kombination med låga stilleståndsperioder ( som det ofta blir om man kör mot acktank eller bara för varmvatten) En dragregulator på rökröret brukar ge bra resultat och minskar dessutom märkbart på pelletsåtgången. https://rorfokus.se/produkt/nibe-dragbe ... VMQAvD_BwE
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
Småland
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 19 nov, 2019 18:30

Re: Bakvärme Ecotec

Inlägg av Småland »

Tack för svar, det förklarar varför den inte ville gå igång direkt igen. Nu har den faktiskt tuffat på sedan det hände.

Nu är jag väldigt dålig insatt men det jag har att justera på är en sådan här: https://www.pbs.nu/sv/pannor/ctc/ctc-re ... tor-2.html har dock inte fattat exakt vart den öppnar/stänger i själva pannan.

Sen sitter det även två direktspjäll på pannan som man drar ut för att öppna eller trycker in för att stänga. Dessa har alltid varit öppna skall de vara det vid pelletseldning ? Enligt manualen som dock är för vedeldning så står det att de skall vara stängda vid eldning.
Ecotec Bioline 20 (-07) i en CTC v25 panna (-00).
Styrsystem 3006 Ecotec med Danfoss ECL komfort 100 M reglersystem
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Bakvärme Ecotec

Inlägg av Stegatorparn »

Dragregulatorn du länkar till används enbart vid vedeldning. Vid pelletseldning fyller den ingen funktion.

Direktspjällen ska alltid vara stängda vid pelletseldning. Öppna spjäll sänker pannans verkningsgrad katastrofalt och rökgastemperaturen blir hög.

Har du ingen dragbegränsare i rökkanalen, bör du skaffa en sådan här t.ex. https://www.eldkraft.se/produkt/dragbeg ... m-lsbar472
Sättes lämpligen med en adapter i befintlig sotlucka i rökkanal eller skorsten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Småland
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 19 nov, 2019 18:30

Re: Bakvärme Ecotec

Inlägg av Småland »

Tack, Ska ta och kika på en sådan du länkar till. Finns ju en liten ventilation/sotlucka mitt på rökröret där jag borde kunna passa in den. Gör detta "spjäll" som sitter där idag någon nytta förresten? Se länk.

https://www.vvsobadrum.se/varme/kombipa ... ngning-v25
Ecotec Bioline 20 (-07) i en CTC v25 panna (-00).
Styrsystem 3006 Ecotec med Danfoss ECL komfort 100 M reglersystem
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Bakvärme Ecotec

Inlägg av Stegatorparn »

Det spjället kan du tveklöst ta bort. Behövs inte vid pelletseldning och knappast vid vedeldning heller.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar