Hjälp med "Ecotec A3" Brännare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Kalle91
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 07 dec, 2019 00:14

Hjälp med "Ecotec A3" Brännare

Inlägg av Kalle91 »

Hej!
1. Jag tänder på brännaren manuellt genom att fylla på med pellets, häller i lite tändvätska och tänder på.

2. Trycker på "ON" på styrboxen och maskinen sätter igång. Externskruven till mataren arbetar med att fylla ner i röret + Internskruven i Internförrådet fungerar + Fläkten fungerar + Motorn och kedjan snurrar som vanligt.

3. En stund senare, varierar, alltifrån 5-30min så stannar Externskruven, fläkten, samt motorn med den lilla fläkten där bak. Den står bara stilla och slutar underhålla lågan med pellets. Styrboxen indikerar HELT GRÖNT vilket jag förstått det som att den nått temperaturen vi valt. Än så länge känns det normalt. Men den slutar underhålla lågan så lågan dör sakta men säkert ut.

4. Eftersom hela systemet är väldigt gammalt. Fanns i huset som köptes för en månad sen. Brännaren är från 2001/2002 och pannan mycket äldre. Så tänkte jag att jag ska byta ut saker saka men säkert och se om den går igång. Finns ju inte så många saker det kan vara fel på så får arbeta metodiskt tänkte jag:

Sotning - check
Nivåvakter - check (utbytta)
Optovakt - rengjort ej bytt än
Slussvakter - ser bra ut men kanske ska bytas ändå
Termokontakt -
"Lilla röret" vid fläkten - hört den ska rensas?
Styrboxen - hela säkringar men kanske nåt elektronik fel?


Ska försöka ta lite bilder och videos när jag är hemma så kanske det underlättar.

Läste runt lite på olika trådar och det sägs ofta att termokontakten kan ha "löst ut". Menas det att knappen åkt ut? Hur ser jag skillnaden på vanlig och löst termokontakt?
Senast redigerad av Kalle91 den lör 07 dec, 2019 13:04, redigerad totalt 1 gånger.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Återställa termostat kontakt. - Ecotec A3

Inlägg av Stegatorparn »

Får du något larm, rödlampa, ljudsignal?
Låter som det inte kommer fram tillräckligt med pellets.

Finns en liten återställningsknapp på termokontakten.
https://www.eldkraft.se/uploads/thumbna ... 00x800.JPG
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Kalle91
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 07 dec, 2019 00:14

Re: Återställa termostat kontakt. - Ecotec A3

Inlägg av Kalle91 »

Ändrat namnet på tråden då den nog kommer handla om mer än bara termokontakten.


Tack för svaret
Inget larm, Ingen ljudsignal (tror den är paj) GRÖNT ljus.
Styrboxen är en sådan gammal utan display. Det enda jag kan göra där är att trycka på ON Eller OFF.

När jag sedan trycker på ON och sedan off så händer det ibland att både röd och grön ljus blinkar med en sekundär mellanrum. Grönt Rött Grönt Rött och inget händer. Har rensat hela internförrådet då jag först misstänkte kanske fuktig pellets som fastnat men verkar inte vara problem där.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Återställa termostat kontakt. - Ecotec A3

Inlägg av Stegatorparn »

Termokontaktens knapp åker ut när den löser. Internskruven startar och tömmer brännaren på pellets och externskruven stoppas.

Röd lampa lyser när brännaren är i vänteläge och när den startar, slocknar när flamvakten indikerar låga samtidigt som grön lampa tänds och indikerar drift. När drifttermostaten på pannan stänger brännaren vid uppnådd temperatur, slocknar grön lampa och röd tänds som indikerar att strömmen är påslagen.

Mysko fel du får att brännaren stoppar vid grön lampa. Kanske dags för pension.
Du kanske kan få tag i en begagnad A4 eller Bioline på blocket för en billig penning. Det är samma fästen som du har.
De har mycket bättre inställningsmöjligheter.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Kalle91
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 07 dec, 2019 00:14

Re: Hjälp med "Ecotec A3" Brännare

Inlägg av Kalle91 »

Ska roterarmen snudda vid kuggringens nedre "ben"? . Finns en lite anpassad yta under primärt ingen där det ser ut som att roterarmen ska ligga. Men känns konstigt att den slår mot både primärt ingen och kuggringens och inte ligger helt fri
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med "Ecotec A3" Brännare

Inlägg av Stegatorparn »

Primärringen är fastskruvad medan kuggringen roterar.
Här finns en video hur det sitter ihop på A4.
https://www.youtube.com/watch?v=65QMYEreWvY
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Kalle91
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 07 dec, 2019 00:14

Re: Hjälp med "Ecotec A3" Brännare

Inlägg av Kalle91 »

När den roterar ska den då rotera och slå i kuggringen så att kuggringen också roterar? På videon ser den ut att ligga helt fritt men dem har inte visat med kuggringen monterad. Roterarmen ligger precis under kuggringen och slår tydligt mot den för min del.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med "Ecotec A3" Brännare

Inlägg av Stegatorparn »

Ja, det är kuggringen som ska rotera med hjälp av roterarmen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar