Larm max termostat efter byte

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Kolbackx
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 13 okt, 2019 13:08

Larm max termostat efter byte

Inlägg av Kolbackx »

Jag har precis bytt överhettningsskyddet (eller vad det heter) efter att den löst ut och den inte gick att återställa. Men nu när jag startar pannan så larmar den om max termostat i alla fall (den gamla fungerade om jag höll in säkringen för hand, den nya fungerar inte alls).

Finns det något annat som kan påverka?

Den nya hade två plintar plus jord, den gamla hade tre och då satt kablarna på plintarna numrerade med 2 och 3. Nu har jag satt 2 på 2 och 3 på 1.

Det är en ecotec bioline 20 och pannan en focus pe 20 från 2008.
Kolbackx
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 13 okt, 2019 13:08

Re: Larm max termostat efter byte

Inlägg av Kolbackx »

Har jag fått fel modell kanske? När jag kopplar in den gamla så fungerar det (men den är alltså trasig eftersom den inte går att återställa, jag måste hålla inne säkringen manuellt).

Den gamla:
gammal2.jpg
gammal2.jpg (51.66 KiB) Visad 3793 gånger
Den nya:
ny2.jpg
ny2.jpg (40.52 KiB) Visad 3793 gånger
Är det farligt att "plugga/sätta fast" ett sådant här överhettningsskydd så den inte kan lösa ut? Vad kan hända om pannan blir för varm? Finns det fler överhettningsskydd som går in och stoppar den?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Larm max termostat efter byte

Inlägg av Stegatorparn »

Överhettningsskyddet ska sitta mellan plint 4 och 14 i Bioline´ns plintrad. Dess uppgift är att bryta förbindelsen mellan 4 och 14 när panntemperaturen överskrider inställt värde, vanligtvis 95°, vilket får brännaren att omedelbart stoppa.
När din brännare nu larmar, innebär det att förbindelsen mellan 4 och 14 är bruten.
Kontrollera att skyddet är aktiverat genom att trycka in återställningsknappen.

Om överhettningsskyddet sätts ur funktion och drifttermostaten inte bryter, kommer pannan till slut att börja koka tills antingen vattnet eller pelletsen tagit slut. Finns inget ytterligare skydd som stoppar brännaren.
Vid slutet expansionskärl, kommer säkerhetsventilen att lösa ut och fylla pannrummet med ånga.
Med öppet kärl på vinden, kommer ångan att ledas ut i det fria.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Kolbackx
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 13 okt, 2019 13:08

Re: Larm max termostat efter byte

Inlägg av Kolbackx »

Hej och tack för svar. Återställning skyddet är intryckt. När jag kopplar in den gamla så fungerar det så förbindelsen borde inte vara bruten? Tänkte om det kan vara fel modell?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Larm max termostat efter byte

Inlägg av Stegatorparn »

Alla överhettningsskydd borde fungera på samma sätt. Fick du med något kopplingsschema till skyddet?
Kolla med ett universalinstrument vilka stift som ger kontakt. Annars kan ditt exemplar vara defekt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Kolbackx
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 13 okt, 2019 13:08

Re: Larm max termostat efter byte

Inlägg av Kolbackx »

Stegatorparn skrev: sön 13 okt, 2019 17:26 Alla överhettningsskydd borde fungera på samma sätt. Fick du med något kopplingsschema till skyddet?
Kolla med ett universalinstrument vilka stift som ger kontakt. Annars kan ditt exemplar vara defekt.
Nej, inget kopplingsschema. Men det är bara tre stift så det kan inte kopplas på så många sätt. Jord, fas och nolla. Har provat att byta fas och nolla med varandra men det gjorde ingen skillnad.

Jag har ett sånt där universalinstrument, men vad ska jag mäta? Kan inget om sånt här. 😛
Kolbackx
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 13 okt, 2019 13:08

Re: Larm max termostat efter byte

Inlägg av Kolbackx »

Visst ska jorden in längst ned där det står N eller är det "nolla"? Kanske jag som kopplat helt galet? 🤪
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Larm max termostat efter byte

Inlägg av Stegatorparn »

Du ställer in universalinstrumentet på att mäta motstånd (ohm) och mäter mellan 1-2, 1-p och 2-p. Den kombination som ger lägst värde (0-2 ohm) ska du ansluta till 4-14 i brännaren. Sannolikt blir det 1-p. Skyddet skall inte jordas i denna installation.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Kolbackx
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 13 okt, 2019 13:08

Re: Larm max termostat efter byte

Inlägg av Kolbackx »

Jorden skulle mycket riktigt bort. Sladden i stift 2 flyttades till stiftet märkt N. Sen funkade det! :D
Skriv svar