Koksbildning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
frallan
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 07 aug, 2019 10:54

Koksbildning

Inlägg av frallan »

När det blir ovanligt mycket koks i brännarkoppen (Ecotec A4), har väl blivit så senaste året men ej innan.
Vad skulle kunna vara främst orsaken, lufttillförseln är den samma som alltid. Kan det vara så mycket annat än en dåligt leverans av pellets eller kan fläkten i brännaren påverka men den är rengjord och snurrar på bra. Inte äns vintertid för blev det den påbyggnaden i koppen och så här års går den bara till varmvatten.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Koksbildning

Inlägg av Roli »

Enligt min erfarenhet beror det till största delen på bränslet dvs pelletsen som kan variera i kvalitet i en och samma leverans. Men även brännarens inställning påverkar fast mycket mindre. Men en bra justerad brännare ger ändå mindre koks än en ”dåligt” justerad.
Vad kör du din brännaren på för effekt? Tycker att en lite lägre effekt ger mindre ”koksningsproblem” men längre gångtider.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
frallan
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 07 aug, 2019 10:54

Re: Koksbildning

Inlägg av frallan »

Den är inställd på 14 kW (fabriksinställning)
För tillfället har jag sänkt inmatningen med 5% men det har med att göra att det även blivit glasartat på väggarna i pannan. Men jag har ingen obränd pellets i askan så jag tror inte problemet ligger där.
Sotarna tror med på lufttillförseln, men den har varit den samma i 13-14 år.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Koksbildning

Inlägg av Roli »

Kör du underhållsglöd på brännaren eftersom du får glasartad beläggning i pannan? Det fick jag tidigare när jag hade min gamla A3:a i drift, men den beläggningen fanns mest under sommar halvåret när brännaren gick korta stunder och mest på underhållsglöd. På vintern när värmebehovet ökade brändes beläggningen bort eftersom brännaren gick mycket mer och med mindre underhållsglöd.
På min Bioline kör jag utan underhållsglöd, startar alltid med ”värmeelementet”.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
frallan
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 07 aug, 2019 10:54

Re: Koksbildning

Inlägg av frallan »

Nej, ingen underhållsfyr. Körde det en par dagar i väntan på ett nytt tändelement.
frallan
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 07 aug, 2019 10:54

Re: Koksbildning

Inlägg av frallan »

Fortsätter lite på denna tråd.
Får katastrofalt mycket koks nu, visar några bilder tagna sju dagar sedan senaste rengöringen. Man ser ju koppen tänkta fortsättning. Vad kan det bero på.
Har även bytt pelletssort.

https://www.bildtagg.se/bild/vs9arz7odepf3cz9l77fdww2

https://www.bildtagg.se/bild/hr2g05a9xm9itpho8ls5vyu

https://www.bildtagg.se/bild/7mp7xgu1njotcm19uzwj5259
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Koksbildning

Inlägg av Roli »

Sotade min brännare i går kväll. Passade på att ta en bild på hur min kopp ser ut efter 5 veckors lätt höstdrift. Skall försöka få lite tid ikväll och lägga in bilden, återkommer.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Koksbildning

Inlägg av Snapphane »

Hej Frallan,
Brännaren har flera akilleshälar varav koksningen är den värsta.
Av mina två brännare koksar bägge men mest den gamla med underhållsfyr. Måste knacka koks efter 7-10 dgr.
Jag tror du har luftunderskott. Det tyder både koksningen och pannavlagringarna på. Det kan antingen bero på för lågt varvtal på fläkten eller smutsiga fläktblad. Samt förstås för hög matning men den har du sänkt.
Om koksningen uppkommit sakta under ett års kan det bero på sakta igensatta fläktblad. Fläkten ger normalt luftöverskott, så det tar tid innan dammet på fläktbladen kritiskt påverkar luftflödet. Bladen skall ha en konkavitet sett från axeln.
- ta bort avlagringarna mha en tandborste.
- kontrollera att fläkten roterar lätt utan missljud i lagerna. Du kommer endast åt att smörja det yttre lagret. Tunn olja!
Lagerna är lätta att byta.
- kontrollera fläktens varvtal med en rpm-mätare
- mät om fläkten får full spänning 230VAC
- huruvida elmotorn kan mattas och gå saktare än avsett vet jag ej.
Rök: har du synlig rök ur skorstenen mitt i eller i slutet av gångcykeln? Du skall inte kunna se rök då. Sänk matningen om det ryker trots ok fläkt.
Matning: Försök minska den så mycket det går. Vb kan du stoppa brännaren mitt i en gångcykel och se pelletsnivån i koppen.
Skorsten: kontrollera draget. Om du tänder ett tidningspapper i en av luckorna skall det inte ryka in, lågorna skall tydligt dras in in i rökkanalen. Var noga med att skorsten och pannans kanaler är 100% sotade.
Ignorera inte koksningen. Om den kryper ner i koppen vid axeln ökar motståndet, motorn och ffa växellåda belastas. Motorn kan bränna och ett fiberhjul kan går sönder i vxl-lådan. Kokset kan öven erodera bort spiralens främre svetsfog. Då expanderar spiralen ut mot röret när motorn går varvid den belastas. Den kan även stanna och inte orka dra runt internskruven. Vxl-lådan belastas.
Kokset kan även erodera internskruvens axel framme i koppen. Ta då ut axeln och svetsa den innan den blir för tunn (7-8mm).
Byte av fläkt, internskruv, motor m vxl-låda kostar flera tusen.
Vh + lycka till
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Skriv svar