Ecotec A3 15 kw bakbrand.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Freddy_80
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 03 maj, 2013 17:57

Ecotec A3 15 kw bakbrand.

Inlägg av Freddy_80 »

Har råkat ut för ett problem med min Ecotec A3, årsmodell tidigt 2000-tal.
I påsk så stängde pannan av sig, larmet var en röd/fem gröna blinkningar vilket tyder på fel på pelletstillförseln. Det luktade mycket rök i pannrummet och efter kontroll såg jag att det verkar ha varit en bakbrand som orsakat driftstoppet. Slussvingarna var kass/rökskadade.
Bytte till nya slussvingar samt packningen mellan brännare och panna. Tejpade även fallslangen med eltejp då den var lite skadad. Den gick i ca en vecka innan samma fel inträffade igen. Slussvingarna var helt slut igen.
Har kollat det mesta, nivågivare, optovakt, termokontakt, luftrör och det lilla luftröret som kan sättas igen och det ser ok ut.
Har haft en tekniker på plats idag som konstaterat att motorn knappt går runt, samt att skruven till förrådet går dåligt. Han tror det kan bero på för mycket flisad pellets i botten på förrådet. Han noterade även att fläkten endast går på två lägen.

Min fråga är om någon råkat ut för liknande?


Tacksam för svar.
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: Ecotec A3 15 kw bakbrand.

Inlägg av brattne »

När termokontakten på röret löser ut så ger det signal till internmotorn att skruva in all pellets som finns i brännarförrådet och samtidigt se till att ingen ny pellets fylls på via externskruven. Skulle tex strömtillförseln till reglercentralen bli borta(tex om nån bryter strömmen på arbetsbrytaren el likn istället för på reglercentralen) och skorstensdraget är såpass högt att slussvingarna inte orkar hindra luft att ta sig in till brännarens pellets så glöder det baklänges. Detta brukar vara det vanligaste. När lagret i internmotorn börjar bli lite slitet och inte orkar hålla rotorn exakt i mitten av motorlindning blir motorn först svag och kan så småningom stanna helt vilket får samma resultat. Till äldre motorer fanns ett litet oljehål i lagret som man kunde smörja. Ibland hade växellådans infettning rasat ner i botten på växellådan och lämnat kugghjulen torra. Ibland rensades kuggarna på det första kugghjulet när det hade gått för tungt men detta och motorlagret gick att få som reservdel. På senare motorer blev detta borttaget. Vid bakbrand är det svårt att få bort tjärbeläggningen i brännarrör o förråd och pelletsen glider såklart sämre. När du fått rent så se till att det bakre skruvlagret är ok. Går det lite tungt kan du borra ett litet hål i lagrets plastsida och pumpa in lite olja. Går det då lättare så vet du att det är lagret som kärvar. Även om motor o skruv var för sig går lätt kan det bli annorlunda när sidobelastningen från kedjan kommer till.
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
Skriv svar