Internmatning går 5 s, vilar 2 s och upprepar till manuellt stopp

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Skogs-Danne
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 03 feb, 2019 23:43

Internmatning går 5 s, vilar 2 s och upprepar till manuellt stopp

Inlägg av Skogs-Danne »

God afton govänner!

Jag har en Ecotec A4 från 2005/2006. Genom åren har den i stort fungerat bra, lite smådelar som behövts bytas bara. Man lär sig ju hantera sin anläggning, exakt hur jag rengör den vid vanlig användning och även hur jag gör en större genomgång på den en gång per år. För några få veckor sedan fick jag larm om Ingen låga. Öppnade då luckan och såg en hel massa halvt förbrända pellets. Städade igenom ordentligt, sotade ur allting och tryckte igång. Då verkade den gå som vanligt och gjorde det i en vecka ungefär. Sedan nytt larm: Ingen låga. Med en suck och två pust gick jag ut och öppnade luckan för att börja undersökningen och såg då att plåtlådan i botten av brännkammaren var halvfull med halvt fröbrända pellets. Brännkoppen visade tydliga tecken på att det hade brunnit på tok för högt upp i den. Jag kom in i köket och berättade för frun om sakernas tillstånd. Hon kom då på att hon glömt säga att hon tycker brännaren har gått hela tiden när hon varit ute i tvättstugan som ligger vägg i vägg i uthuset.

Jag sotade ur den helt och rev även isär brännaren och rensade fläkten, den lilla kanalen ner i matarröret och alla andra krökar och skrymslen jag kunde hitta. Monterade ihop allting igen, körde en "Ladda brännare" och tryckte på Start. Pannan började mata och inledde vanlig tändsekvens. Efter några minuter stod det Drift och jag trodde allt var bra och alla glada. Men då märkte jag att den gick 5 sekunder och pausade 2. Sedan 5 sekunders gång och 2 sekunders vila. Den upprepade den här 5-2-dansen tills jag tröttnade och tryckte på Stopp. Ett försök till med exakt samma resultat. Den här kontinuerliga matningen förklarar de halvt förbrända pelletsen i lådan, men vad kan det vara som är fel?

Vad kan det vara? Rimligtvis finns det något flödesschema som kan förklara vad det är för koll som görs men fallerar eller inte görs som borde göras. Några idéer där ute till möjliga förklaringar?

För info:
* Slussvingarna är på sista versen men jag tycker allt de borde fungera ett tag till. Nya är beställda.
* Primärluftrören sitter nu med andra skruvar än de som satt vid leverans för många år sedan. De som satt var slitna i skallen så jag vågade inte försöka mig på dem igen, de som sitter nu låser inte rören lika bra som de andra gjorde.

Med gott hopp om hjälp av all kunskap som finns församlad härinne.
henkek
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 24 apr, 2014 22:31
Ort: Hammerdal

Re: Internmatning går 5 s, vilar 2 s och upprepar till manuellt stopp

Inlägg av henkek »

Spontant skulle jag säga att den ser ingen låga, men eftersom den går över till drift borde ju optovakten fungera. Det känns som de där 5-2 är driften vid uppstart till den ser låga
CTC-elcombi, Ecotec Bioline 20, KW Z150
Skogs-Danne
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 03 feb, 2019 23:43

Re: Internmatning går 5 s, vilar 2 s och upprepar till manuellt stopp

Inlägg av Skogs-Danne »

Optovakten ser låga. "Optovakt är"-värdet fladdrar runt i höga 400-spannet.

Jag bröt strömmen, väntade en liten stund och startade upp igen. Samma sak: det står Drift och den kör sin 5-2-vals. :(
gunnar42
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 20 mar, 2017 12:00

Re: Internmatning går 5 s, vilar 2 s och upprepar till manuellt stopp

Inlägg av gunnar42 »

Är det full effekt på tändelementet?
Skogs-Danne
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 03 feb, 2019 23:43

Re: Internmatning går 5 s, vilar 2 s och upprepar till manuellt stopp

Inlägg av Skogs-Danne »

Eh... pass?
Ingen aning. Den tänder snällt men utöver det vet jag inte. Kan jag kolla det på något sätt? Varför misstänker du tändelementet?
Skriv svar