Krishjälp ecotec A3

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Nyhuus
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 02 nov, 2018 23:28
Ort: Klippan

Krishjälp ecotec A3

Inlägg av Nyhuus »

Har stora problem att hitta felet på min A3, allt fungerar som det ska förutan när internmotorn är i viloläge så ligger det på spänning på motorn ändå, men bara hälften av vad som ska vara där när motorn går.
Resultatet är att den går och segar sig och lindringarna blir värma.
kallar man på värme med termostaten startar den up som ska, men vrider man ner igen så stannar motorn och står den och ”brummar”.
Problemet oppsto efter jag hade ut brännaren för at sota, tyvärr så var det en skarv på sladden till tändelementet som gled isär och kortslutande så glassäkringen gick i styrskåpet.
Har haft styrkortet hos en elektriker i dag som mätte up allt och säger att det inte är nått fel.
Har nu i kväll experimenterad med att koppla ur alla andra sladdar ifrån styrkortet om det skulle vara så att man har någon form utav kortslutning på sladder eller brännare utan succés, än det ligger på ca 110volt på kontakt J13 när det egentligen ska vara 0.
Kopplar jag ifrån J13 kontakten några minuter så går spänningen ner i 0, sedan efter jag kopplar in så går det 15-30 sekunder så ökar det till 110 igen.
Någon som kan hjälpa?
Frugan och hyresgästerna börjar att tycka det är kallt i huset!

Med vänlig hälsning en förtvivlad husägare :cry:
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Krishjälp ecotec A3

Inlägg av nyman »

Finns ju en Bioline 20 till salu för hyfsat pris. Kan bli billigare i längden och ger bättre styrning av brännaren med mindre risk för tjära och soteld.
https://www.blocket.se/vastmanland/Pell ... ?ca=10&w=3

Har haft liknande fel på ett styrkort till bionordicbrännare, bytt alla triacar och optokopplare men felet kvarstår. Jag skulle ta tillfället att uppgradera till en mycket bättre brännare, koppla in folk som kan felsöka kan bli minst lika dyrt.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Krishjälp ecotec A3

Inlägg av Stegatorparn »

Jag hade ett liknande problem med styrningen av skruven i mitt bulkförråd. Det orsakades av s.k. rippel, alltså överlagrad växelström i likströmmen till styrenheten som triggade igång triacen för motorn. Detta beroende på en dålig filterkondensator i nätdelen. En ny kondensator löste problemet i mitt fall.

Jag kan ju inte vara säker på att det löser problemet i ditt fall, men det kan vara värt ett försök att byta kondensator C5 på 1000 µF 25 V på kretskortet alternativt lägga en ny kondensator över den befintliga. Obs polariteten + och -.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Nyhuus
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 02 nov, 2018 23:28
Ort: Klippan

Re: Krishjälp ecotec A3

Inlägg av Nyhuus »

Stegatorparn skrev:Jag hade ett liknande problem med styrningen av skruven i mitt bulkförråd. Det orsakades av s.k. rippel, alltså överlagrad växelström i likströmmen till styrenheten som triggade igång triacen för motorn. Detta beroende på en dålig filterkondensator i nätdelen. En ny kondensator löste problemet i mitt fall.

Jag kan ju inte vara säker på att det löser problemet i ditt fall, men det kan vara värt ett försök att byta kondensator C5 på 1000 µF 25 V på kretskortet alternativt lägga en ny kondensator över den befintliga. Obs polariteten + och -.
Hej Stegatorparn
Sedan jag inte är något duktig på elektronik så måste jag fråga, den kondensatorn på C5, är den dedikerad för internmotorn eller jobbar den för flera komponenter? Om den jobbar för flera ville jag inte ha problem med även med externmotorn?
Om jag löddar ur kondensatorn, är det något sätt att mäta ut om den är ok, eller en mätning ger inget i det här fallet?
Vet inte om det är nått avgörande, men det sitter en kondensator (phe 840m)på inkommande kablar Jh11 som vad jag kan se inte är med på elektronikschemat, kan den vara ett problem, sedan den inte har blivit kontrollerad funktion på?
/Nyhuus
Nyhuus
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 02 nov, 2018 23:28
Ort: Klippan

Re: Krishjälp ecotec A3

Inlägg av Nyhuus »

nyman skrev:Finns ju en Bioline 20 till salu för hyfsat pris. Kan bli billigare i längden och ger bättre styrning av brännaren med mindre risk för tjära och soteld.
https://www.blocket.se/vastmanland/Pell ... ?ca=10&w=3

Har haft liknande fel på ett styrkort till bionordicbrännare, bytt alla triacar och optokopplare men felet kvarstår. Jag skulle ta tillfället att uppgradera till en mycket bättre brännare, koppla in folk som kan felsöka kan bli minst lika dyrt.
Tackar för tipset Nyman, men sedan jag bor i Skåne så blir det långt undan.
Om jag inte klarar att hitta felet så har jag som utväg att köpa nytt styrskåp, det här är väl moderniserat små det är lika bra som till Bioline eller är jag ute och cyklar?
http://www.lohr.se/reservdelar-pelletsb ... kap-a3agro

/Nyhuus
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Krishjälp ecotec A3

Inlägg av Stegatorparn »

Kondensatorn C5 filtrerar likspänningen som driver processor och styrkretsar för tändelement, fläkt, intern- och externskruv. Svagströmsidan är avskild från starkströmsidan med en optokopplare och triac för varje funktionskomponent. Sedan behöver inte alla triac-kretsar vara lika känsliga för rippel. Det kan ju också vara någon defekt på triac-kretsen för internmotorn.
För att mäta en kondensator behövs en kapacitansmeter, vilket normalt inte ingår i vanliga universalinstrument.
Det går att mäta ripplet med ett universalinstrument inställt för växelström över C5 eller motsvarande mätpunkter. Några enstaka millivolt kan vara okej men visar instrumentet upp mot 50 - 100 mV kan det bli problem.
Är du ovan vid elektronik kanske du har någon bekant som kan bistå.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Nyhuus
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 02 nov, 2018 23:28
Ort: Klippan

Re: Krishjälp ecotec A3

Inlägg av Nyhuus »

Tackar för svar och hjälp Stegatorparn!
Verkar som jag måste följa ditt råd med att hitta någon bekant som kan titta på det här, så får vi ha dina tips som utgångsläge för att hitta felen!
Med vänlig hälsning Nyhuus

Citering av ovanstående inlägg borttaget. /Moderator
Nyhuus
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 02 nov, 2018 23:28
Ort: Klippan

Re: Krishjälp ecotec A3

Inlägg av Nyhuus »

Uppdatering.
Tog en vild gissning och bytade ut TRIAC’en till internskruven mot den som sitter på glödspiralen och det har funkad bra den sista timmen!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Krishjälp ecotec A3

Inlägg av Stegatorparn »

Bra att det löste sig! :D
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar