Fallslangen, Bioline 50.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Grevinnan
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 26 feb, 2018 10:56

Fallslangen, Bioline 50.

Inlägg av Grevinnan »

Hej.

Vi tog över anläggningen 2016, vi har pelletsbrännaren Bioline 50 kW.
Den installerades som ny under 2010 talet,först förra året så började reservdelar slitas ut.
Vi har bytt fläkten, brännkoppen (2018) och termoskontakten som utlöstes för en månad sedan och slussvingar med.

Vi klurar på hur vi ska lösa med fallslangen, eftersom den gamla ägaren kopplade ihop den Bevi (blå) som slussar upp pellets och nedför fallslangen till Bioline pellets brännaren. Jag vet inte riktigt varför det inte passade ihop med storleken mellan Bioline och Bevi. Det är en mindre storlek på Bioline medan det är en större storlek på Bevi. Den gamla ägaren skar ut en gammal fallslangen med mindre storlek i ca 10 cm medan det tejpades ihop med den större svarta fallslangen. Nu har det hållit längre. Men vi måste göra något åt det, vi vill helst ha en ny fallslang, men problemet är att det inte passar direkt mellan Bioline och Bevi.

Lite svårt att beskriva utan bilder, vet inte hur man kan bifoga bilder. Men det kanske finns någon som har haft samma problem som vi har?
Bioline 50 kW- 2010,
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Fallslangen, Bioline 50.

Inlägg av Eldvin »

Gör en övergång , adapter.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Fallslangen, Bioline 50.

Inlägg av nyman »

Bra om du skriver ut måttet på matningsskruvens utgång och brännarens ingång. Brukar finnas omvandlare på biltemas avgasavdelning.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000029778/
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Grevinnan
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 26 feb, 2018 10:56

Re: Fallslangen, Bioline 50.

Inlägg av Grevinnan »

Jag vill tacka att du tipsade om detta här för mig, jag byggde ihop inför höstsäsongen 2018. :)
Brännaren har varit i drift i tre veckor nu, den funkar perfekt och till med bättre än någonsin. Jag kan nog titulera mig som en Ecotec expert efter en värsta vintersäsong. Hoppas det blir en mild vinter som kommer.

Jag tror på att vi måste tacka varandra härinne på forumet om någon har hjälpt någon, det blir till en bättre värld.

Citering borttagen.
Bilagor
hurra1.jpg
hurra1.jpg (21.61 KiB) Visad 3286 gånger
Bioline 50 kW- 2010,
Skriv svar