Ecotec A4 problem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Norrlands
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 09 nov, 2017 21:23

Ecotec A4 problem

Inlägg av Norrlands »

Efter att äntligen ha fått igång denna brännare i vårat nyköpta hus så har nya problem uppstått.

Den har gått ca 2 veckor nu efter ha startas upp upp igen med nya delar (optovakt,slussvingar,givare,termokontakt) efter en vecka stoppade jag den och rengjorde pannan och tog bort sot osv.

Vid andra rengöringen ca en vecka senare så har det efter det uppstått problem, brännaren startar upp och tänder den kan sedan göra 10 st typ start stopp från viloläget dvs som normalt, och gå halva dagen utan problem sedan helt plötsligt från ingenstans ungefär när den ska göra start 17 tex kan den i bland slänga ut sig tändningsfel helt plötsligt bara och stanna.

Behöver jag titta och rengöra den nya optovakten som suttit några veckor eller ska jag leta fel någon annanstans? Pellets finns så inget problem där. Brännaren startar ofta direkt upp igen om jag trycker start igen efter jag tagit bort tändningsfelet.

Tycker det bara är lustigt att den kan gå halva dagen sedan helt plötsligt slänger den ut sig tändningsfel bara.

Någon som har något tips vad det kan vara för fel?
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Ecotec A4 problem

Inlägg av Haseld »

Kolla kablar och anslutningarna, kanske glappkontakt någonstans ??
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ecotec A4 problem

Inlägg av Stegatorparn »

Går brännaren med underhållsfyr eller gör den en kallstart varje gång?
Brännaren gör 3 försök att tända. Hur ser det ut i koppen när tändningfel uppstår?
Pelletsnivå?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Norrlands
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 09 nov, 2017 21:23

Re: Ecotec A4 problem

Inlägg av Norrlands »

Den går inte på underhållsfyr läget utan går på normala läget nu dvs den går från viloläget till att den startar upp igen om tempraturen i pannan sjunker under ett visst antal grader då startar den upp igen.

Är det bättre att köra på underhållsfyr läget? påverkar det antal start och stopp per dag? har för mig att man skulle köra på det läget om man hade hade ett defekt tändelement tex det går ju mer pellets då eftersom den skickar på lite extra pellets för glöden.

Vilket läge är bäst på Ecotec brännaren? I morse rengjorde jag optovakten så nu har den gått sedan i morse utan problem, men den har stannat varje morgon typ vid 6 tiden med tändningsfel skumt då den går hela dagen kvällen och halva natten. Får se hur den beter sig nu efter rengöring.

Hade ett nytt larm i morse som jag inte sett brännare ej monterad den hade stannat så tempen på pannan var på väg ner i morse, vet inte om jag kommit åt brännaren så den inte satt riktigt som den skulle.

Har inte sett detta fel meddelande något mer i dag.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ecotec A4 problem

Inlägg av Stegatorparn »

Underhållsfyr kan vara aktuellt om brännaren återstartar inom en timma. Starten går snabbare då när det redan finns glöd.

Att du får rengöra optovakten ofta tyder på att förbränningen inte är så bra. Troligen sotar lågan mycket så pannan blir kolsvart inuti. Elden får för lite luft i förhållande till matningen. Testa att öka fläkten lite tills sotet i pannan får en mellangrå färg.
Vilka inställningar är fläkt och matning på nu?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Ecotec A4 problem

Inlägg av nyman »

Underhållsglöd är väl det normala läget för en Ecotec. Underhållsfyr har man i plåtbrännare och är mycket sämre.
Min bequembrännare i ecoflexen är av samma typ som Ecotec i stort. Använs nu bara för att hålla 11-12 grader varmt i källaren. Har varmhållningstiden inställd till 115 minuter. Det är den tid det tar innan brännaren pytsar in mera pellets på undergållsglöden. Brännaren står i paus mellan eldningarna 90-95 minuter.
Fungerar utmärkt. Går åt omkring en säck pellets om dagen.

Värmer du hela huset lär du inte få så lång paustid. Vet inte om det går att ställa om hysteresen på Ecotec.
Hysteresen är fast på min brännare. Startar vid 70 grader och går upp till 84 grader.
Varför krångla till det med elstarter och sedan betala för dyra tändelement?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Norrlands
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 09 nov, 2017 21:23

Re: Ecotec A4 problem

Inlägg av Norrlands »

Stegatorparn skrev:Underhållsfyr kan vara aktuellt om brännaren återstartar inom en timma. Starten går snabbare då när det redan finns glöd.

Att du får rengöra optovakten ofta tyder på att förbränningen inte är så bra. Troligen sotar lågan mycket så pannan blir kolsvart inuti. Elden får för lite luft i förhållande till matningen. Testa att öka fläkten lite tills sotet i pannan får en mellangrå färg.
Vilka inställningar är fläkt och matning på nu?
Jo har faktiskt märkt att sot och sådant är riktigt svart då man tar ut brännaren för rengöring så en liten justering för att få sotet i pannan mer åt mellangråa hållet kanske vore på sin plats. Under vilken meny finns fläkt och matning på ecotec boxxen (3006) måste man in i den hemliga service menyn för att se/justera det? Eller ligger det under vanliga menyn?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ecotec A4 problem

Inlägg av Stegatorparn »

Hur man justerar matning och fläkt beror på vilken version av 3006 du har.
Enklast är i den version där driftmenyn under inställningar innehåller "matningsjustering". Där kan du testa -5%.

Har du en tidigare version där matningsjustering saknas i driftmenyn, ändrar du "gångtid int" till 6s om den är inställd på 7s. Har du annan inställning så meddela gångtid och stopptid, så får vi ta ställning till vilken justering som är lämplig.

Fläktinställningen finns i serviceinställningar under operating settings. För att komma in i serviceinställningar hålls vänster och högerpil intryckt samtidigt som start trycks in.
Här justeras "blower max" upp några procent i ditt fall. Glöm inte att spara ändringen.

Utför bara en av föreslagna åtgärder och skriv upp gamla och nya inställningar så du kan gå tillbaka om nödvändigt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Norrlands
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 09 nov, 2017 21:23

Re: Ecotec A4 problem

Inlägg av Norrlands »

[quote="Stegatorparn"]Matningsjusteting stog på 0% så har ändrat den nu till -5%

Ställde om språket till engelska för att leta efter blower max, när jag är inne i operation menyn hittar jag inte någon som heter blower max men det finns någon som heter fan cycle den står på 0.3 nu är det den du menar jag ska dra upp, och i så fall till vad ungefär?

Mvh

Använd inte citeraknappen vid svar rakt under det inlägg som avses forumet blir då både oöverskådligt och svårläst. Citering borttagen. / Roli moderator
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ecotec A4 problem

Inlägg av Stegatorparn »

Som jag skrev i sista raden, ändra bara en parameter åt gången och nöj dig med det. Du har en senare version av programvara. De övriga förslagen avser en äldre version, som alltså inte berör din brännare.
Vänta ett dygn och kontrollera sedan färgen på pannans eldstadsväggar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Norrlands
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 09 nov, 2017 21:23

Re: Ecotec A4 problem

Inlägg av Norrlands »

Okej kör på så här och tittar hur det ser ut på väggarna osv sedan

Har ställt den på underhållsfyr i alla fall tillsvidare, jag ändrade en annan inställning då jag följde en annan tråd på en person som hade problem med tändningsfel titt som tätt

I menyn under någon inställning finns det något som heter matning tänd den är original på 210 den är uppjusterad till 250 vet inte om jag ska dra tillbaka den till 210 brännaren verkar snurra på nu.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ecotec A4 problem

Inlägg av Stegatorparn »

Matning tänd avser startdosen. Fabriksinställningen är 210 s. Skulle koppen bli överfylld så det ligger obrända pellets i asklådan kan du dra ner igen, men annars låt den vara.
Kanske tänder lite säkrare.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Ecotec A4 problem

Inlägg av Roli »

Vilken program version har du på brännaren? Numret syns i displayen när man startar upp brännaren efter att strömmen har varit bruten.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Ecotec A4 problem

Inlägg av xdigger »

Har du gjort rent det lilla röret?
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Norrlands
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 09 nov, 2017 21:23

Re: Ecotec A4 problem

Inlägg av Norrlands »

Har satt en kamera som övervakar displayen på brännaren, den gick i går hela natten utan problem efter rengöring av optovakten

Nu vi 6 tiden larmade den för max termostat aldrig fått det meddelandet tidigare och temperaturen på pannan var på väg ner.

Har tillfälligt satt tillbaka matningsjusteringen till 0% och inte -5% samt satt tillbaka matning tändning till original värdet 210.

Underhållsfyr låter jag ligga kvar, ska jag prova köra mindre än -5 % eller är det någon annan justering som kan ha lett till detta felmeddelande?
Skriv svar