Ecotec A4 problem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Norrlands
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 09 nov, 2017 21:23

Re: Ecotec A4 problem

Inlägg av Norrlands »

Strular fortfarande med fel ingen låga

Kollar i bruksanvisning på ecotec där står det att under drift ska optovakt "är" värdet ligga över 300 då brännaren går i drift läge.

Startade upp min ecotec körde en stund gick sedan in på givare imenyn för att kolla den låg på runt 300 en stund sedan stördök den ner på 0 och rörde sig inte därifrån?

Ska detta värde konstant ligga över 300 vid drift som det står i bruksanvisningen eller kan det stå på 0 som min gör även? Är det pga av detta min brännare stannar efter ha gått en stund med felmeddelanden ingen låga?


Edit hoppade tillbaks till gammal pellets startade upp den igen efter rengöring satt i pannrummet efter 5 min drift kollade jag på givare 0 på optovakt "är" den gick precis 6 min till sedan slog den av med ingen låga..

Beställer nu givare nu börjar bli kallt..
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Ecotec A4 problem

Inlägg av xdigger »

Beställ en ny givare, men vill du ha igång det så "kan" det gå tillfälligt att justera in option genom att du drar gummit längre bak på sladden så att optogivaren kommer 5mm längre in. Dessutom kan du i mjukvaran ställa ner optoavkänningen så det reagerar redan vid 1 istället för högre som det är original så blir den lite mer okänslig.

Jag beställde ny opto här och jag fick mycket högre värden, så det verkar som om ldr-motstånden ger sig av värmen med åren.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Norrlands
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 09 nov, 2017 21:23

Re: Ecotec A4 problem

Inlägg av Norrlands »

Har hunnit felsöka lite med fick tag i en annan givare från en ecotec brännare samma fel uppstår efter en stund så går även den optovakten ner till 0 och ingen låga dyker upp.

Men jag börjar tro att något annat är galet då jag tänt upp brännaren och den gått i drift läget så är ju den normala gången att då den snurrat en stund så skickar den en signal till externa skruven som matar in mer pellets till brännaren,

Dock verkar den aldrig göra det den extern skruven startar inte alls vad jag ser

Kedjan snurrar så den interna skruven lär väl gå då antar ja?!

Tar jag bort slangen från externa skruven emot brännaren så ser jag en hel del spån med pellets som slussvingar drar runt men borde inte jag se denna pellets leta sig fram till koppen ser ingen pellets där efter det jag fyllde på manuellt har brunnit upp?!

Kopplar jag externa skruven direkt på eluttaget startar den men när den sitter emot brännarn verkar den inte starta då mer pellets måste fyllas på kör jag ladda brännare går den en liten stund med.

Tog nyss lös båda nivågivarna och rengjorde men ingen förändring hände.

Någon som har något tips kan det vara stopp någonstans i interna förrådet? eller någonstans där internaskruven går?

Eller ska jag prova byta matararrör med motor har tillgång till ett annat sådant just för stunden i alla fall.

Är det bara att ge upp denna brännare, vill gärna kolla mindre saker om jag missat något innan jag måste kalla in någon expert för sista gången 😢
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Ecotec A4 problem

Inlägg av xdigger »

prova att välja "ladda brännare"
Och sen går du i en av menyerna och aktiverar externskruven.

Snurrar inte externskruven då så har du fel på ett av dom halvledarreläena. Då behöver det bytas, är du inte van vid att löda i elektronik så kan du höra av dig till mig så kan jag säkert hjälpa dig.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Norrlands
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 09 nov, 2017 21:23

Re: Ecotec A4 problem

Inlägg av Norrlands »

Har låtit en kunnig gått igenom den nu den hade kärvat igen från internförrådet ut emot koppen nu går extern skruven igen dock meddelade han att mina slussvingar tagit en del extra stryk av detta, han hade inga nya hemma för tillfället.

Mycket riktigt så då jag startade upp den så går den ju normalt som förut men nu får jag då problem med att det ryker in då i stället,

Frågan är går det vända slussvingarna och täta vingarna igen för tillfället har beställt nya vingar men dom har inte kommit fram än.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Ecotec A4 problem

Inlägg av xdigger »

Enda alternativet är att montera nya vingar, finns inget provisoriskt att göra som fungerar.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Ecotec A4 problem

Inlägg av Roli »

Är slussvingarna "bakåt böjda" kan de gå att vända dem så att de tätar. Kostar inget att försöka, "bara" lite montagetid.... Har själv kört en halv säsong med vända slussvingar. Det tätar inte lika bra som nya med kan rädda funktionen fram till de nya beställda slussvingarna kommer.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Norrlands
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 09 nov, 2017 21:23

Re: Ecotec A4 problem

Inlägg av Norrlands »

Bytte slussvingarna testade starta upp den igen då kom den ingen rök längre från varken någon slang eller pelletstunnan

Har kört någon dag nu med mindre driftstopp dock har det börjat komma lite rök igen nu från endast pelletstunnan vad kan vara fel är vingarna slut igen?

Tycker jag har rengjort pannan i oljedelen där brännaren sitter bra även i dom andra luckorna vedluckan osv har jag rengjort.

Vad kan det vara som gör att det börjar småryka igen från pelletstunnan? Är ju lekman på brännare funderade först på dåligt drag i skorsten men vi har även en täjlstenskamin som sambon eldar i dagligen utan att det ryker in det minsta eller uppstår någon konstigt rök ifrån den.

Sitter med fingret nu snart redo att byta brännare och köra över Ecotec brännaren. "Vikingbio, Janfire, Biobjörn"någon av dessa borde sänka blodtrycket.

Less ecotec ägare..
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Ecotec A4 problem

Inlägg av xdigger »

Gjorde du rent det lilla röret?

När du bytte vingarna, gjorde du rent alla ytor där dom går mot, viktigaste är i hörnen av vingarna.

Har du tillräcklig tilluft(utifrån) in till pannrummet?

Ska inte vara några problem att få igång, ska inte behöva byta brännare.



Med vänlig hälsning, Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Norrlands
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 09 nov, 2017 21:23

Re: Ecotec A4 problem

Inlägg av Norrlands »

Kan någon svara på hur man gör rent lilla röret, måste man riva bort internmotorn för att komma åt lossa fläkten för att nå och rengöra röret?
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Ecotec A4 problem

Inlägg av xdigger »

Vrid motor. Rakt upp, skruva bort fläkten och lirka försiktigt ut denna. Sen ser du lilla röret, svetselektrod 3,2mm fungerar perfekt, eller ett par tryck med tryckluftsmunstycke.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Skriv svar