hur mycket ska jag ersätta?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Krabbe
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 07 feb, 2017 00:42

hur mycket ska jag ersätta?

Inlägg av Krabbe »

Hej
Min A4 har netop haft serviceeftersyn og det hjalp ikke det mindste. Spild af penge. Jeg har haft mange stop på grund af Tändingsfejl, varm stokerrör og Ild brändt ut. Nu vil jeg skifte mine slussvingar, men bör jag også skifte optovakt och niveauvakt? Fyret har kört sedan 2011 og jeg har vist kun skiftet slussvingar en gang, optovakt en gang og aldrig skiftet niveauvakt.
Vad tänker I? På forhånd tack.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: hur mycket ska jag ersätta?

Inlägg av Roli »

Har en Bioline/A4:a tillverkad -05 (tror jag) som jag köpte begagnad -10 och kört sedan dess. Har bytt ett antal omgångar slussvingar och två internmotorer (den första saknade fett i växellådan och krävde snart reparation). Men aldrig någon opto- eller nivåvakt.
Jag tycker att du endast skall byta slussvingarna och slippa dessa så att de passar bra i din slusskammare. Speciellt bör man se över vingens breddmått, där är de nya vingarna oftast för stora vilket gör att de böjer sig och ger dålig passform speciellt i slusshörnen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Krabbe
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 07 feb, 2017 00:42

Re: hur mycket ska jag ersätta?

Inlägg av Krabbe »

Tack for svar. Det virker som mange herinde selv stiller på de mange mulige parametre, men det har jeg aldrig gjort. Men når jeg ikke kan hitte en kompetent servicetekniker, så bör jeg kanske også begynde at blive klogere på de indstillinger. Mon icke utvalget af teknikere i Sverige er mycket större?
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: hur mycket ska jag ersätta?

Inlägg av xdigger »

Det är dåligt med duktiga tekniker, man behöver själv kunna reparera sin brännare, men det finns också mycket hjälp att få via forumet så även om man inte vet allt själv så kanske någon annan vet. Man lär sig en hel del med tiden. Det viktigaste är att göra rent på rätt ställen samt att smörja ibland, det spar en hel del på brännaren.

Bytt slussvingarna, gör rent fläkten med tryckluft, när du ändå har fläkten borta så blåser du ner i det lilla röret du ser innanför där fläkten sitter. Gör rent optovakten och nivåvakterna.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Skriv svar