Reparation av styrbox

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Deeremf
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 15 apr, 2017 16:21
Ort: Älgarås / Töreboda

Reparation av styrbox

Inlägg av Deeremf »

Hej

Gjorde bort mig och kopplade fel när jag skulle koppla på elen till styrboxen på en nyinköpt Bioline 20. Nu har den låst sig på [larm maxtermostat] och jag undrar inte om jag kan ha råkat bränna sönder kontakten där maxtermostatet (överhettningsskyddet) ska på. Finns det någon som kan laga styrboxar eventuellt byta ut trasiga delar?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Reparation av styrbox

Inlägg av Stegatorparn »

Vad hände?
Bioline´s maxtermostat ansluts potentialfritt till plint 4 och 14.
Har du lagt 230 volt över plintarna?
Återställt överhettningsskyddet?
Kortslutning i kabeln?

Finns kanske någon på forumet som kan felsöka och laga boxen.
Dom boxarna är svindyra :( .
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Deeremf
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 15 apr, 2017 16:21
Ort: Älgarås / Töreboda

Re: Reparation av styrbox

Inlägg av Deeremf »

Råkade det ja, säljaren sa att det var ingång för el. Lärde mig fort att det inte var det. Styrboxen saknade kontakten.
Verkar inte vara el i plintarna alls. Men det kan vara så lätt som att byta ledningen? Överhettningsskyddet blir inte registrerat.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Reparation av styrbox

Inlägg av Roli »

Vilken kontakt saknades? Den enda kontakt som finns på min är den som sitter på sladden ut från boxen som sedan monteras på brännaren. Saknades den? Var det inte en ny brännare som du köpte? Har du fått med dig instruktionshäftet? Där framgår det tydligt hur det skall kopplas.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Reparation av styrbox

Inlägg av Stegatorparn »

El kan ju vara på många nivåer. Styrelektronik i allmänhet brukar använda 12 - 24 volt likström. Vet inte exakt vilken spänning Ecotec använder.
Maxtermostatens ingång använder troligen inte mer än några tiondels volt.
230 volt växelström på en ingång brukar rosta ett flertal komponenter som IC-kretsar, kondensatorer och motstånd. Det blir som ett åsknedslag av mindre format.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Deeremf
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 15 apr, 2017 16:21
Ort: Älgarås / Töreboda

Re: Reparation av styrbox

Inlägg av Deeremf »

Det var på ingången till maxtermostatet.
Ledningen som var ute var den till maxtermostatet, den till strömmen var avklippt. Köpt av privat person som gått över till bergvärme.
Skriv svar