Säkerhetslarm (BioLine 20 med styrbox 3006)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Tovetjarn
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 25 sep, 2016 14:25
Ort: Håfors

Säkerhetslarm (BioLine 20 med styrbox 3006)

Inlägg av Tovetjarn »

Efter att ha bytt ut en styrbox där det brunnit pga fel i tändelement (som jag också bytt) så får jag felmeddelande "Säkerhets larm" när jag startar om systemet.

Jag hittar olika förklaringar i olika instruktionsböcker; 1) i en äldre hänvisas enbart till en inställning som återförsäljare gör där brännaren stoppat pga att extern enhet har löst ut, och 2) i en nyare instruktionsbok (som jag hittat som pdf när jag Googlat) så finns utöver ovanstående fel även förslag på att maxtermostat kan ha löst ut och att brännaren inte är monterad. Jag har inte någon extern enhet ansluten, maxtermostat har inte löst ut och brännaren är monterad.

Med handen på hjärtat är jag hyfsat värdelös på detta.

Senast jag försökte kontakta EcoTec för något årsedan så var de på väg in i konkurs om jag förstod rätt och kunde inte hänvisa till någon reparatör eller återförsäljare (till slut bytte jag några delar själv utifrån trådar i detta forum och YouTube-klipp). Förslag på både fortsatt felsökning och åtgärder samt tekniskt kompetent människa i området kring Kungsbacka tas emot tacksamt.

- Claes
EcoTec BioLine 20 med styrbox 3006
200 m2 friliggande villa
Håfors (Halland)
Tovetjarn
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 25 sep, 2016 14:25
Ort: Håfors

Re: Säkerhetslarm (BioLine 20 med styrbox 3006)

Inlägg av Tovetjarn »

... med risk för att jag missförstått så är ny styrbox grundinställd på att det finns extern enhet inkopplad på platserna 3 och 13. Trots att jag går in i menyn och tar bort säkerhets- och andra larm på 3 och 13 så envisas styrboxen med att hävda "säkerhets larm".

- Claes
EcoTec BioLine 20 med styrbox 3006
200 m2 friliggande villa
Håfors (Halland)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Säkerhetslarm (BioLine 20 med styrbox 3006)

Inlägg av Roli »

Hur "gammal" var din tidigare styrbox? Var den från "före 2009" så skall du koppla in din "nya" box lite annorlunda än den "gamla".

Har en utskriven anvisning hemma som visar hur. Får kolla när jag kommer hem om jag inte har den som pdf också, annars får jag scanna. Om du skickar mejladress så fixar jag dig en kopia så snart jag hinner.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tovetjarn
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 25 sep, 2016 14:25
Ort: Håfors

Re: Säkerhetslarm (BioLine 20 med styrbox 3006)

Inlägg av Tovetjarn »

Tack Roli, ja, exakt! Det är olika årgångar. Den äldre är cirka 2007 och den nyare är ny. Det är lite olika kopplingsscheman. Jag pm:ar mejladress.
EcoTec BioLine 20 med styrbox 3006
200 m2 friliggande villa
Håfors (Halland)
Skriv svar